Bodø anno 1973 - Foto: Per Gram - Bildet er beskåret
Denne flyplassen kan være verdt flere milliarder kroner
500 millioner kroner er prisen Avinor må betale når de overtar driften av flyplassområdet i Bodø i 2016. Men dersom flystripa flyttes, er verdien mange ganger høyere.
På oppdrag fra Forsvarsbygg har Hjellnes Consult AS gjort taksering over flyplassområdet i Bodø. Verdien på området som omfatter 2300 dekar er satt til 500 millioner kroner.
Det kan være et lavt beløp. Daglig leder Artur Holand i Nord-Megler beskriver taksten som «nøktern».
– Området er priset som flyplass. Men hvis man tenker alternativ bruk av området som næringsareal, så er nok verdien langt høyere, sier han.
Holand trekker paralleler til andre områder nært byen, som Rønvikleira.
– Der ligger det næringsarealer på 1500 til 2000 kroner kvadraten, avhengig av infrastrukturen. 2300 dekar er et stort areal, så vi snakker om store summer som ligger her.
– Man skal bra langt ut av byen for å komme ned i 1000 kroner kvadraten. Regner man med denne prisen, så er man raskt oppe i 2,3 milliarder, sier Holand.
Hvis flyplassen flyttes, vil det gjøre plass til sårt trengt næringsareal, ifølge Holand.
– Forsvarsbygg vil leie ut området, mens Avinor vil kjøpe. Hvorfor tror du det er viktig for Avinor å eie?
– Det vil jeg ikke spekulere i, men det er klart at det er en sikker investering. Bodø er en halvøy. Skal vi utvikle oss mer, så trenges det mer plass. Og der flyplassen ligger i dag, er det plass, sier Holand.
Seksjonssjef Trond Eliassen i Skifte Eiendom, som forvalter eiendommene til Forsvarsbygg, mener konsulentfirmaet har gjort et godt faglig arbeid.
– Hva sier takstfirmaet dersom man skulle bruke området til annet enn flyplass?
– Det de skriver i taksten, er at området etter all sannsynlighet vil ha en betydelig høyere verdi hvis området frigjøres til næringsformål.
– Dere har egentlig foreslått et leieforhold, mens Avinor ønsker å eie. Hvordan skal det avgjøres?
– Vi har ikke tatt standpunkt til det. Vi har en bestilling fra Forsvarsdepartementet om at de vil ha en avhendingsstrategi fra oss innen 1. juli. Det betyr at de vil ha et råd med tanke på hvordan grunneierinteressen skal ivaretas i Bodø.
– Vi skal gi vårt råd innen 1. juli. Så blir det opp til departementet å beslutte hvordan staten som grunneier skal opptre i Bodø, sier Eliassen.
Det kan være et lavt beløp. Daglig leder Artur Holand i Nord-Megler beskriver taksten som «nøktern».
– Området er priset som flyplass. Men hvis man tenker alternativ bruk av området som næringsareal, så er nok verdien langt høyere, sier han.
Holand trekker paralleler til andre områder nært byen, som Rønvikleira.
– Der ligger det næringsarealer på 1500 til 2000 kroner kvadraten, avhengig av infrastrukturen. 2300 dekar er et stort areal, så vi snakker om store summer som ligger her.
– Man skal bra langt ut av byen for å komme ned i 1000 kroner kvadraten. Regner man med denne prisen, så er man raskt oppe i 2,3 milliarder, sier Holand.
- Les også: Regjeringen vil utrede ny flyplass i Bodø
- Les også: Avinor vil ikke overta driften av Bodø lufthavn
– Sikker investering
Dagens flyplass i Bodø beslaglegger i dag store deler av Bodø-halvøya. Det er en løsning som ikke lenger er ideell, ifølge ordfører og regjering.Hvis flyplassen flyttes, vil det gjøre plass til sårt trengt næringsareal, ifølge Holand.
– Forsvarsbygg vil leie ut området, mens Avinor vil kjøpe. Hvorfor tror du det er viktig for Avinor å eie?
– Det vil jeg ikke spekulere i, men det er klart at det er en sikker investering. Bodø er en halvøy. Skal vi utvikle oss mer, så trenges det mer plass. Og der flyplassen ligger i dag, er det plass, sier Holand.
– Departementet avgjør
– Hva sier takstfirmaet dersom man skulle bruke området til annet enn flyplass?
– Det de skriver i taksten, er at området etter all sannsynlighet vil ha en betydelig høyere verdi hvis området frigjøres til næringsformål.
– Dere har egentlig foreslått et leieforhold, mens Avinor ønsker å eie. Hvordan skal det avgjøres?
– Vi har ikke tatt standpunkt til det. Vi har en bestilling fra Forsvarsdepartementet om at de vil ha en avhendingsstrategi fra oss innen 1. juli. Det betyr at de vil ha et råd med tanke på hvordan grunneierinteressen skal ivaretas i Bodø.
– Vi skal gi vårt råd innen 1. juli. Så blir det opp til departementet å beslutte hvordan staten som grunneier skal opptre i Bodø, sier Eliassen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.