onsdag 20. mai 2015

Luftfarten uten styring - Dvs. selskapene får styre seg selv


Ryanair venter levering av nye fly, og satser på å vokse i Skandinavia.
Ryanair venter levering av nye fly, og satser på å vokse i Skandinavia. les mer

Ryanair

Ryanair henger ut piloter som sløser med drivstoff

Sikkerhetseksperter er kritiske til rangeringen.
Det irske lavprisselskapet Ryanair har flere ganger blitt kritisert for selskapets arbeidsvilkår.
I februar nektet Ryanair å offentliggjøre vilkårene de ansatte i flyselskapet arbeider under i forbindelse med en konflikt i Danmark, og så sent som siste uke nektet Københavns overborgermester kommunens ansatte å fly med Ryanair i jobbsammenheng etter at han kalte selskapets lønns- og arbeidsvilkår «noe svineri».
Nå møter Ryanair ny kritikk.
Flykapteiner i selskapet risikerer nemlig å bli «utstilt» på Ryanairs hjemmeside hvis de bruker mye drivstoff, skriver business.dk. For å holde øye med drivstoff-forbruket har selskapet en egen «drivstofftabell» som fremhever piloter som er dyktige til å spare, men også viser frem de som er dårligere til dette, viser dokumenter som Berlingske Business har fått fatt i.
Ifølge tidligere piloter som avisen har snakket legger oversiktne et psykisk press på pilotene. Hensikten med oversikten skal være å unngå at Ryanairs over 1000 piloter tar med for mye ekstra drivstoff på flyene. Ekstra drivstoff er kun ment til bruk hvis et fly blir omdirigert til en annen destinasjon eller på annen måte må avvike fra planlagt rute.

«Fuel Mayday»

I 2012 vakte det ifølge avisen stor oppmerksomhet i det internasjonale pilotmiløet da tre fly fra Ryaniar måtte utstede et «Fuel Mayday» som følge av for lite ekstra drivstoff i forbindelse med et uvær i Spania.
- Det er forkastelig hvis man bruker dne slags metoder når det dreier seg om sikkerhetskritiske spørsmål, sier Henning Boje Andersen, professor i sikkerhet på DTU i København, til Berlingske Business.
- Det er en risiko for at unge eller uefarne piloter føler at det er et press for å handle på en bestemt måte hvis de ønsker anerkjennelse fra ledelsen, sier mangeårig internasjonal sikkerhetsekspert Patrick Hudson til avisne.
Ryanair forklarer at hendelsene i 2012 var enkeltstående, og at metoden er i tråd med lovgivningen og irske luftfartsmyndigheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.