– Vi tar søksmålet til etterretning og vil avgi svar til retten når den tid kommer, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen til NRK.
Fagforeningen ønsker å vite hvem som har det formelle arbeidsgiveransvaret for pilotene. Og det var nettopp arbeidsgiveransvaret som var kjernen i den elleve dager lange Norwegian-streiken tidligere i år.

Varslet om streiken

Pilotene i Parat aksepterer at de formelt er ansatt i datterselskapet, men hevder morselskapet også har et reelt arbeidsgiveransvar for de ansatte.
Advokat i Parat Christen Horn Johannessen sier at de varslet Norwegian om søksmålet under streiken.
– Etter at vi varslet søksmål under streiken ble pilotene på nytt overført til flere nye datterselskap under Norwegian Air Norway, sier Horn Johannessen.

– Uakseptabelt at de flytter rundt på ansatte

Advokaten mener morselskapet opptrer som en reell arbeidsgiver uavhengig av selskapskonstruksjonene da de drifter fly og utfører en rekke administrative tjenester.
– De har flyttet de ansatte over til datterselskaper, men leier dem tilbake for å gjøre den samme jobben som de alltid har gjort, fortsetter Horn Johannessen.
– Det er uakseptabelt at Norwegian og Bjørn Kjos kan flytte rundt på ansatte i enhver konfliktsituasjon og med det unndra seg forpliktelser ansatte har opparbeidet seg gjennom mange år, sier forbundsleder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud.
Skjæggerud ønsker en prinsipiell dom som avklarer arbeidstakernes rettigheter
– Vi aksepterer at arbeidsgivere organiserer driften på en mest mulig kostnadsbesparende måte, men vi aksepterer ikke at de samtidig løper fra arbeidsgiveransvaret og arbeidstakernes rettigheter, sier Parat-lederen.
Det er Asker og Bærum tingrett som skal behandle søksmålet, skriver E24.