Flygiganten British Airways og Virgin-milliardæren Richard Branson har for første gang gått ut og erklært Norwegian priskrig i det engelske markedet.
Med lavere priser som våpen, har Bjørn Kjos opplevd en eventyrlig og rask vekst etter at han i fjor satset på langruter fra London til USA. Responsen fra markedet over de første lavprisrutene til USA har overgått selv de villeste forventninger.
Det har ført til at det norske selskapet, som må sies å være relativt ukjent i det britiske markedet, har fløyet med så å si stappfulle fly fra første avgang. For å dekke etterspørselen har selskapet også måttet øke antall avganger over Atlanteren, fordelt på fem ruter ut fra Gatwick-flyplassen i London.
Det irriterer konkurrentene.

Har fått nok av Kjos

Flygiganter som British Airways, American Airlines, Delta og Virgin Atlantic fått nok av den norske konkurrentens uhemmede vekst. Da Kjos lanserte enda en ny rute – fra London til Boston på USAs østkyst til priser langt under konkurrentenes – kom svaret:
Avisen Daily Mail forteller at konkurrentene straks senket sine priser og erklærte Kjos priskrig. Mens Norwegian opererer med enveisbilletter ned i 179 pund, har konkurrentene senket prisen på tur-/retur-billetter med hundrevis av pund ned mot 379 pund fra Heathrow.

Senker prisene på bestemte dager

Hos Norwegian sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at selskapet et forberedt på flere priskriger:
- Vi ser at våre konkurrenter i London senker prisene på New York, Fort Lauderdale, Orlando og Los Angeles på de dagene vi har avganger. På de dagene vi ikke flyr, opprettholder de sine høye priser, sier Sandaker-Nielsen.
I løpet av det første året har Norwegian hatt over 200.000 reisende på de oversjøiske rutene til USA, halvparten av disse til New York. Data som analysebyrået Anna Aero har samlet inn forteller at opptil 96 prosent av setene fra London har vært solgt.

Vil også tilby lavprisbilletter

Hos British Airways (BA) sier selskapets sjef for Nord-Europa, Peter Rasmussen, at deres priser er inkludert bagasje og servering. Selskapet svarer ikke på spørsmål om Norwegians vekst nå er blitt så stor og kommet så raskt at dette får britene til å sette ned foten og svare med priskrig. BA viser til at de har langt flere avgenger til Boston enn Norwegian, opptil fire ganger daglig i toppsesongen.
En talsmann for Virgin, som ikke er navngitt, sier til Daily Mail at priskrigen mot Norwegian betyr at de nå ønsker å tilby priser som kan konkurrere med lavprisselskapenes.

London bare i startgropen

Bjørn Kjos har tidligere uttalt til Aftenposten at Norwegian akter å øke betraktelig på Atlanterhavstrafikken fra London, og at det bare er mangel på nye fly som bremser satsingen.
- Vi har så vidt startet i London. Det er et enormt marked, sier Kjos.