– Det vil ta flyselskapene mange dager å få på plass systemet som skal kreve inn flypassasjeravgiften, sier direktør for myndighetskontakt i SAS, Ole Myrold.
Før helga sa finansminister Siv Jensen (Frp) at avgiften kunne bli utsatt, mens hennes eget departement fortsatt svarer at målet er innføring 1. april.

– Alle flyselskap må varsles

Det er nå ikke mulig, ifølge SAS.
– Vi må jo vente til at vi har et vedtak før vi kan legge inn disse prisene riktig i systemene. Alle utenlandske flyselskap skal varsles på riktig vis og de skal melde inn til norske myndigheter hvordan de har tenkt å gjøre ting. Alt det tar tid, minner Myrold om.

– Timeglasset har rent ut

Torbjørn Lothe
Direktør for NHO Luftfart. Torbjørn Lothe
Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix
Ifølge direktør for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, trenger internasjonale flyselskap mer tid til å forberede seg på den nye avgiften.

– For de mange utenlandske selskapene blir det enda mer krevende. Vi kan ikke se at finansdepartementet har tatt inn over seg den virkeligheten at timeglasset har rent ut, påpeker Lothe.

– Må ha minst 14 dagers varsel

SAS mener to ukers varsling er den absolutt korteste fristen de klarer å håndtere for å få på plass et nytt prisregime.
– En slik avgift krever omlegging i mange prissystemer. Vi må minst ha 14 arbeidsdager for å kunne implementere dette på riktig vis, og den tidsrammen er ikke der lenger. Den er jo overskredet fra departementets side per nå, sier Ole Myrold.
Forseinkingar på Landvetter.

88 KRONER PER PASSASJER: Stortinget har vedtatt innføring av ny flypassasjeravgift fra 1. april for avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner.
Foto: TT NEWS AGENCY / Reuters