onsdag 9. mars 2016

Helikopternytt fra Sola - Av Jan-Petter Helgesen

AW101 REDNINGSHELIKOPTER


Den første norske AW101 - Foto: Finmeccanica

330.-ledelsen blir værende på Sola

Skvadronledelsen til 330. skvadron, redningskvadronen, vil ikke bli flyttet fra Sola til Rygge slik forsvarssjefen foreslår i sitt fagmilitære råd til regjeringen.

Av JAN-PETTER HELGESEN
UTSOLA

Det var prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth ved det såkalte NAWSARH prosjektet som opplyste at flytteplanene er kansellert under et møte som næringsorganisasjonen Greater Stavanger arrangerte om helikopterklyngen ved Stavanger lufthavn, Sola, onsdag 9.mars. Aarseth viste til at spørsmålet om flytting til Østlandet dermed var avklart.
Han opplyste videre at bygging av ny helikopterhangar med tre dokker for de nye redningshelikoptrene fortsetter som planlagt ved den militære delen av flyplassen på Sola. I forbindelse med nybygget vil det også være et eget  tilbygg som skal huse den 10 til 12 personer store ledelsen i 330.skvadron.
Det nye bygget skal være klar til innflytting på nyåret neste år - i god tid før de to første nye redningshelikoptrene av typen AW-101 kommer til Norge fra fabrikken i sørvest-England. På Sola skal helikoptrene og besetningene gjennomgå innfasing og trening inntil de blir operative og erstatter de eldre Westland Sea King i norsk tjeneste i første halvdel av 2018. 

 
Avdelingssjef Fredrik Jomaas ved et flygende delelager - Foto: Jon Ingemundsen

Brennhet tema
Flytteprosessen er imidlertid et brennhet tema i Luftforsvaret. Fredrik Jomaas fra 330. skvadron la under møtet ikke skjul på at sterke krefter innen de militære rekkene fortsatt arbeidet for å få redningskvadronen overført til Østlandet og Rygge.
Et oppløftende trekk til fordel for Sola presenterte imidlertid direktør Arne Martin Gilberg ved det nye Thales Simulator Senter. Gilberg opplyste at senteret hadde fått avtale om å trene AW-101-besetningene i nye AW-101-simulatorer. Både piloter, heisoperatører og øvrige besetningsmedlemmer skal få opplæring og trening i spesialbygde simulatorer.
Arbeidet med det nye 101-senteret er allerede kommet godt i gang. Bygget som ligger ved siden av senterets H-225-simulator skal etter planen stå ferdig 18. november i år. 
Av de seks aktive basene til 330. skvadron kommer virksomheten i Florø vil midlertidig å bli satt ut til en sivil operatør i årene med innfasing av AW-101. Mangel på helikoptre og flygende personell under omskolering gjør dette nødvendig.
To selskaper gjenstår i anbudsrunden. Dette er CHC Helikopter Service og Bristow Helicopters. Begge har sine hovedbaser på Sola.
Midlertidig løsning vil det også bli for helikopterlandingsplassen til Stavanger Universitet Sjukehus. Under bygge- og flytteprosessen for nytt sykehus på Ullandhaug i Stavanger vil de kommende redningshelikoptrene bli nødt til å bruke en provisorisk landingsplass ved Vannassen i Stavanger. Denne erstatter Norsk Luftambulansens base ved selve sykehuset i Bekkefaret.



Foto Eurocopter

De trange tidene med stadige innsparinger innen oljevirksomheten gjør at oljeselskapene kutter utgifter også innen helikoptertjenestene. Dette rammer blant annet selskapet Blueway Offshore Norge. Her har Norske Shell sagt opp sin kontrakt om offshoreflyging fra Kristiansund til selskapets installasjoner i nordre del av Nordsjøen. Oppsigelsen gjelder fra 31. mars og ble brutt etter knappe to års drift. Avtalen hadde gyldighet i tre år med fem års opsjon.
- De fleste av de 19 ansatte i selskapet mister arbeidet, opplyser Øyvind Øglænd i Blueway. Det ene av to H-225-helikoptre vil også bli overført til datterselskapet Dancopter i Danmark.
Samtidig med kontraktbruddet vil også Thales-senteret på Utsola miste treningsavtalen de hadde med helikopterselskapet.

Eierskapet til Blueway Offshore Norway som har hovedbase på Sola, ble i fjor høst overtatt av det belgiske selskapet NVG-Group i Ostende. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.