søndag 3. juli 2016

Norwegian - Kanselleringer blir kostbart for selskapet, men også for passasjerene - DN




Passasjerene bør vite at de tar en sjanse når de flyr med Norwegian fordi selskapet ikke har code sharing/interline agreements med andre selskaper. (Red.)
Flyselskapet Norwegian har kansellert flere ferieflyvninger fra de største flyplassene i Norge lørdag.
Flyselskapet Norwegian har kansellert flere ferieflyvninger fra de største flyplassene i Norge lørdag.
Norwegian kansellerer flere flyvninger lørdag
Flyselskapet Norwegian har kansellert flere avganger til feriedestinasjoner lørdag, skriverVG
Norwegians egen oversikt på selskapets nettsider viste ved 12-tiden lørdag at flyselskapet hadde flere kanselleringer ved flere av Norges største lufthavner:
  • 09.10-avgangen til Szczecin
  • 14.10-avgangen til Kyrpos-Larnaca
  • 16.50-avgangen til Pristina
  • 17.25-avgangen til Varna

Fra Trondheim lufthavn Værnes var følgende avganger kansellert:
  • 16.10-avgangen til Malaga
  • 18.25-avgangen til Split
Fra Stavanger lufthavn Sola var følgende avganger kansellert:
  • 13.55-avgangen til Malaga
Norwegians kommunikasjonsavdeling opplyser til DN at selskapet har mange kanselleringer lørdag og at fulle fly også hos andre selskaper gjør det vanskelig å skaffe passasjerene alternative flyvninger.
Selskapet har forsøkt å leie inn kapasitet fra andre selskaper, men dette har vist seg å være vanskelig.

Dette har passasjerene krav på ved innstillinger eller forsinkelser:

Passasjerer som er rammet av en innstilt avgang har krav på forpleining, det vil si mat og drikke, i påvente av en ny flyvning. De som ikke er hjemme og har behov for et sted å sove har også krav på eventuell overnatting i påvente av ny avgang.
Dersom reisen blir forsinket med mer enn tre timer, kan man også ha krav på erstatning. Unntaket er imidlertid omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll. Det kan for eksempel være uvær eller streik.
Dersom fosinkelsen eller innstillingen ikke skyldes forhold som er utenfor selskapets kontroll, har man krav på erstatning basert på hvor lang flyreisen skulle vært:
  • 250 euro (ca 2300 kr) for alle flygninger opptil 1500 km
  • 400 euro (ca 3700 kr) for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km, og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 km og 3500 km.
  • 600 euro (ca 5500 kr) for alle øvrige flygninger.
Ved forsinkelser kan erstatningen reduseres med 50 prosent dersom:
  • Passasjeren tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn
  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer for alle øvrige flygninger
I tillegg til økonomisk kompensasjon og/eller refusjon av flybilletter har man rett til både mat, drikke og eventuelt overnatting og transport til og fra flyplassen, dersom reisen er forsinket med mer enn:
  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved alle andre flygninger.
Dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet dessuten tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger man refusjon av billettprisen, kan man i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.