søndag 2. oktober 2016

Andøya og P-3C Orion - Jan-Peter Helgesen


P-8 - Foto: USN


Andøya flystasjon blir ikke nedlagt så lenge 333. skvadron i Luftforsvaret opererer de fire snart 30 år gamle maritime patruljefly av typen Lockheed Martin P-3C Orion.

Av JAN-PETTER HELGESEN
OSLO

Flyene vil sannsynlig være i drift i Luftforsvaret til 2022 til 2024. Først da vil Andøya bli stengt som flystasjon og base. Drift og virksomhet for 333. skvadron vil fra samme tidspunkt bli overført til Evenes flystasjon mellom Harstad og Narvik.

Det var forsvarsminister Ine Marie Søreide Eriksen som opplyser dette. Anledningen var et foredrag som hun holdt om den nye langtidsplanen for forsvaret for årene 2017 -2021 for en fullsatt møtesal i Den norske Atlanterhavskomite i Oslo fredag.
 
Forsvarsministeren gjorde det klart at Norge skal operere maritime overvåkingsfly også i framtiden. Hun nevnte ikke hvilken flytype, men det er stor sannsynlighet for at norske myndigheter vil anskaffe fire til seks fly av den amerikanskbygde Boeing P-8A Poseidon som USA og noen andre land har kjøpt.

Lettere å beskytte
De nye patruljeflyene vil bli stasjonert på Evenes dersom Stortinget ikke sier noe annet. Årsaken til valget av Nordland-flyplassen er at stedet også blir framskutt base i nord for seks av Luftforsvarets nye kampfly av typen Lockheed Martin F-35.

- Myndighetene går inn for Evenes av beskyttelsesgrunn. Det er enklere og billigere å etablere luftvern med både korthold-  og langtrekkende raketter på en i stedet for to baser, sa forsvarstatsråden.

Pris for opptil seks nye P-8A er tidligere anslått til 11,5 milliarder kroner.
USA vil ha tilsammen 118 fly av typen. Australia har bestilt 12. Det samme har India. I tillegg vil Storbritannia ha ni fly, mens også New Zealand har sagt seg interessert i flytypen som erstatning for sine seks Orion-fly.
Om en eventuell norsk bestilling sa statsråden at det på sikt blir billigere for Norge å kjøpe nye fly med lave vedlikeholdkostnader enn å beholde de gamle Orion. Disse flyene har riktignok skrog og vinger som gjør at de kan fly i mange år framover, men med foreldet utstyr og høye utgifter til vedlikehold vil de bli dyrere i drift enn å kjøpe nytt.

Tankfly
Ministeren sa ellers at Norge er villig til å inngå samarbeid med Nederland og Polen og kanskje Tyskland om anskaffelse av tankfly til de nye kampflyene. Opprinnelig var seks Nato-land med i prosjektet, men tre har trukket seg. Tysklands eventuelle deltakelse kan  gjøre prosjektet aktuelt å gjennomføre.


NH-90 . Foto Forsvaret

Ine Marie Søreide Eriksen opplyste også at den nye helikopterbasen for Sjøforsvarets seks NH-90-helikoptre på Haakonsvern ble offisielt åpnet i forrige uke. 

Hun opplyste  videre at Norges 18 Bell 412 SP skal samles på Rygge flystasjon for å være disponible for spesialstyrkene og politiets beredskaps tropper.  Et helikopter står i dag i kontinuerlig beredskap for denne oppgaven.
Helikoptrene er små og gamle, De er bygget i 1987 og 1988, har begrenset rekkevidde og kan bare ta fem-seks soldater om gangen. Større helikoptre er aktuelle å kjøpe, men ikke i den kommende fireårs-perioden, sa forsvarsministeren.
Langtidsplanen for forsvaret for de kommende fire årene skal behandles i Stortinget tirsdag 4. oktober.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.