søndag 16. oktober 2016

JetPac i skuddet - ABC Nyheter

Denne kommer i kategorien "finnes ikke regler for og kan ikke tillates". Eller "Experimental". Det er typisk at utviklingen ligger foran reglene, som f.eks. droner og flygende biler. Ikke noe vits i å kjøpe før reglene er på plass. (Red)

Her flyr David over Themsen

«Verdens første ekte jetpack», hevder bedriften som har utviklet den James Bond-lignende farkosten på videoen.

Fra en tidligere prøvetur med JB-9. Testpiloten David Mayman er også direktør i JetPack Aviation, som utvikler flyveutstyret. Alle foto: produsenten.
JetPack Aviation hevder de har bygget «verdens første ekte jetpack». Du vet, en enmanns-rakettmotor av typen James Bond bruker til å unnslippe skurkene i Thunderball fra 1965.
For et år siden skapte det samme utstyret bølger da den ble brukt til å fly rundt Frihetsgudinnen i New York. På videoen over ser du «den flyvende ryggsekken» i aksjon over Themsen i London.
Se også: Fløy jetpack ut fra taket på skyskraper

– Flybensin på ryggen

– Dette er for bygutter som vokste opp på 70- og 80-tallet og drømte om å være Iron Man, sier Lucy Sharp fra Seedrs Investment, et selskap som nå forsøker å samle midler til å bygge en elektrisk versjon, til BBC News.
– Han har gjort over 400 testflygninger og samtlige har gått bra. Men det er flybensin han har på ryggen, så det kan være farlig.
Farkosten skal være den første i sitt slag som med relativ letthet kan bæres på pilotens rygg. Den er drevet av to turbinjet-motorer. Modellen på videoen, JB-9, kan fly i opptil ti minutter og bevege seg i 96 km/t.
JetPack Aviation mener modellen JB-9 er «verdens eneste virkelige jetpack», definert som en «turbinjet-drevet ryggsekk som kan gjennomføre vertikal letting og landing.»
Bedriften jobber nå med neste modell, JB-10. Målet er at denne skal kunne være i lufta i ti minutter eller mer av gangen, og kunne bevege seg opp mot 160 km/t.
Les også: –Rygghelikopter snart klart for salg

– Militær interesse

JetPack Aviation har arbeidet med denne typen apparater i 40 år, og planlegger nå en type opplevelsessenter i Storbritannia, der publikum kan prøve utstyret.
Bakmennene er den tidligere piloten David Mayman og produktutvikleren Nelson Tyler.
Duoen håper å gjøre en elektrisk versjon av den «flyvende ryggsekken» kommersielt tilgjengelig fra 2019, til den nette sum av 200.000 pund (to millioner kroner).
Bedriften hevder også at den amerikanske marinen har ytret interesse for produktet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.