Snøskredet som tok to menneskeliv på Svalbard i desember lå friskt i minne. Da måtte helsepersonell og utstyr flys opp med både ambulanse- og rutefly fordi Luftambulansetjenestens propellfly ikke hadde mulighet til å frakte alt det nødvendige utstyret fra Tromsø til Longyearbyen. I tillegg måtte de låne et ambulanse-jetfly fra Sverige.
Planen i mai var å få på plass ett jetfly på Gardermoen og ett i Tromsø.
Forslaget fikk reaksjoner, blant annet i Finnmark, hvor de mente et slik fly vil svekke dagens beredskap.
Mandag ble anbudet for ambulanseflytjenesten fra 2019 ferdigstilt. Direktørene i de fire regionale helseforetakene bestemte seg for kun å satse på et ambulanse-jetfly, stasjonert på Gardermoen.
De mener løsningen med et jetfly i Tromsø rett og slett ble for dyrt.

– Svart dag for Nord-Norge

Mads Gilbert
Mads Gilbert, overlege ved Akuttmedisinsk klinikk ved UNN, forstår ikke prioriteringen om å droppe ambulanse-jetfly i Nord-Norge.
Foto: Ørjan Hansen / NRK
– Det er rett og slett en svart dag for akuttberedskapen i Nord-Norge. De bygger opp beredskapen i sør, og ned i nord. Et liv i nord er ikke mindre verdt enn et liv i sør, sier Mads Gilbert, overlege ved Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Han argumenterer blant annet med at dagens ambulansefly ikke har godt nok rekkevidde for å fly til Svalbard. For en slik tur må de prioritere hvilket utstyr de skal ha med. I tillegg er det begrenset med kapasitet når det kommer til personer i propellflyene. I tillegg er det ikke alltid propellflyene kan fly helt til Svalbard, på grunn av været. Da vil et jetfly være til å stole på.
– Dette gjelder ikke bare store akutte hendelser, men også vanlig sykdom, som infarkt og slag. Slike pasienter må som oftest flys til Tromsø, sier Gilbert.
Kjersti Askholt
IKKE HØRT: Sysselmann på Svalbard, Kjerstin Askholt, er leder for Beredskapsrådet på øygruppa. Hun mener det er uheldig at verken de eller Polarutvalget har fått sagt sin mening i prosessen med ambulanse-jetfly.
Foto: Ørjan Hansen / NRK

Styrker hele landet

Selv om de ikke satser på et jetfly i Nord-Norge, mener Luftambulansetjenesten at jetflyet på Gardermoen vil kunne settes inn ved større hendelser andre steder i landet, og styrker dermed den totale beredskapen i hele landet.
– I flytid vil jetflyet kunne hente en pasient på Svalbard og fly til Tromsø like raskt som dagens ambulansefly kan gjøre det fra Tromsø, skriver de i en pressemelding.
– Hvordan kan de beskrive et ambulanse-jetfly i Tromsø som et kvantesprang for beredskapen, for så å hevde at det er like bra å bare ha et fly på Gardermoen, spør Mads Gilbert.
– Flyet på Gardermoen vil være opptatt med sine ting. Vi er avhengig av å ha et slik fly tilgjengelig i Nord-Norge, som kan brukes uten forsinkelser, sier Gilbert.
Anskaffelsen av nye ambulanseflytjenester fra 2019 sendes ut på anbud i løpet av uka, med endelig avgjørelse sommeren 2017.
Topptur mot Snønipa
FLERE TURISTER, FLERE ULYKKER: Mads Gilbert mener den økte mengden turister som søker ut i den nordnorske naturen kan føre til flere ulykker, og dermed økt behov for et ambulanse-jetfly.
Foto: Kjell Arvid Stølen / NRK