Ekkoet i den tomme avgangshallen har erstattet det som tidligere var lyden av reiseklare nordmenn med fullpakkede kofferter. Da det siste flyet landet for knappe tre uker siden, hadde det totalt reist mellom 12 og 13 millioner passasjerer derfra.
– Nå er det musestille, sier direktør for lufthavnselskapet, Pål Tandberg.
På mange vis – for seks uker før fristen for å overta går ut, er det ingen kontakt mellom partene.

Venter på investor

Tomt på Rygge etter at flyplassen stengte.
Det er tomt og stille, både i avgangshallen og ute på oppstillingsplassen for fly på Moss lufthavn Rygge. Lufthavnen kostet en milliard å bygge. Nå er den til salgs for halv pris, men det er fortsatt en stor investering for en ny investor.
Foto: Lars H. Pedersen / NRK
Eierne, Orkla og Olav Thon, ønsket ikke å pøse inn mer penger i prosjektet etter at Ryanair trakk sine basefly fra den regionale flyplassen seks mil sør for Oslo.
Selskapet Rygge Airport, der tidligere forsvarsmininster Anne-Grete Støm-Erichsen er styreleder, jobber for å ta over flyplassen fra neste år. De har fått tilsagn om konsesjon fra Samferdselsdepartementet og en opsjonsavtale med Forsvaret på Rygge.
I den avtalen krever Forsvarsbygg blant annet dette:
  • Garanti for et beløp på 20 millioner kroner
  • De må finansiere kjøp eller leie av terminalen og parkeringshuset innen 31.12.
  • De må overta brann- redning- og plasstjeneste.
Men dette er bare starten på regnestykket.

Direktør for Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg, er en av fire ansatte som er igjen på Rygge.
Det er bare fire ansatte igjen på Moss lufthavn Rygge og ingen fly på oppstillingsplassen etter at eierne valgte å stenge flyplassen 1. november. Inntil da var det over 500 ansatte her. Pål Tandberg har styrt lufthavnen siden starten i 2007.
Foto: Lars H. Pedersen / NRK
Må tåle gigantunderskudd

Pål Tandberg advarer om at det vil bli langt dyrere enn de 20 millionene og det som ligger i avtalen med Forsvaret.
– De første par årene må man regne med 50-100 millioner i driftsunderskudd som følge av lav trafikk og høye faste kostnader. I tillegg må det kjøpes rullende materiell, kjøretøy, for 40-50 millioner. Så må man altså kjøpe eller leie terminalen og parkeringshuset, som er prissatt til 5-600 millioner kroner.
Det betyr at en investor må ha sterke finansielle muskler. Men så langt har ikke Rygge Airport villet fortelle hvem som skal betale for gildet.
– Så snart alle forhold er på plass, vil vi gå ut med hvem som er vår investor, sier daglig leder i Rygge Airport, Knut R. Johannessen, i en melding til NRK.
Han ønsker ikke å kommentere påstanden om at det vil bli et enormt underskudd, og viser til at dette er et estimat fra de nåværende eierne.

Ingen dialog

Rygge Airport har hatt to møter med Orkla og Olav Thon om overtakelse av terminalen, men de finner ikke tonen.
Tom parkeringsplass på Moss lufthavn Rygge.
Parkeringsplassen og P-huset på Rygge ligger tomt og avstengt etter at flyplassen stengte 1. november.
Foto: Lars H. Pedersen / NRK
De to partene gir motstridende svar på hvorfor de ikke finner en vei videre. Eierne av Rygge sier de ikke får den informasjonen de trenger om finansielle forhold for å gå i forhandlinger. Knut R. Johannessen i Rygge Airport mener Orkla og Thon ikke trenger dette.

Det er bare prisen som er avgjørende, sier han.
– Nei, vi må ha en trygghet for finansieringen, svarer Orkla og Thon.
De må bli enige innen nyttår. Hvis ikke kansellerer Forsvarsbygg hele avtalen.
– Fristen er endelig. Vi trenger å komme videre så raskt som mulig med andre alternativer dersom dette ikke løser seg, sier eiendomssjef i Forsvarsbygg, Frode Hansen.