mandag 2. januar 2017

Curtiss P-40 Warhawk

Jeg besøkte Falcon Field i 2011. Jeg hang mye rundt der da jeg gikk på UPT på Willy Field, ikke langt unna. Vel, Confederate Air Force Arizona Wing holder til der nå. De har skiftet navn til Commemorative Air Force av politiske årsaker. I hangaren deres henger flaggene fra alle nasjoner som har tatt i bruk P-36 og P-40, deriblant det norske. Grunnen til dette kan du lese om under, sakset fra Wikipedia. P-36 (Hawk P-75) og P-40 kan du se fly på Duxford.


Ukas bilde uke 52 - Fra Curt Lewis

Fra Duxford 2016 - Foto: Per Gram


Hawk 75A-6 og 75A-8 (de norske modellene)


Norske Curtiss 75 ved Little Norway
Norge bestilte 12 Hawk 75A-6 (Pratt & Whitney R-1830-SC3-G Twin Wasp på 1200 hk) i juli 1939, til en verdi av 4,3 millioner kroner. I september godkjente Forsvarsdepartementet en anskaffelse på ytterligere 12 fly. I januar 1940 fløy den første maskinen bygget etter den norske kontrakten, og i februar/mars seilte fem skip med nitten fly fra New York til Oslo. Den sjette og siste båten, MS Idefjord, forlot New York 22. mars. I løpet av overfarten ble Norge okkupert, og Idefjord gikk til Kirkwall, der de siste fem Curtissene ble losset. De ble senere overtatt av RAF under navnet Mohawk III.
Ingen av de nitten flyene som kom fram til Norge før krigsutbruddet, var satt i kampdyktig stand. Noen sto montert på Kjeller, uten våpen, og noen befant seg fremdeles i kasser på havna. Tyskerne solgte dem til det finske luftforsvaret (Ilmavoimat), som gjorde god nytte av dem i "fortsettelseskrigen" mot Sovjet-Unionen 1941–1944. Ingen 75A-6 havnet i Little Norway.
Senere i 1940 bestilte Norges utsendinger i USA ytterligere 36 Hawk 75A. Leveringsproblemer med Pratt & Whitney-motorene tvang frem andre motoralternativer. Wright R-1820-G205A Cyclone på 1200 hk ble valgt. Denne motoren var også i bruk i de andre flyene Norge anskaffet i 1940, Northrop N-3PB og Douglas 8A. Med ny motor ble det også ny modellbetegnelse, og i desember 1940 ble den første A-8 prøvefløyet. Samme måned ble de første flyene sendt til Little Norway, og i løpet av februar 1941 var alle flyene levert i Toronto.
Flyskolen hadde nå 36 Curtiss-fly og 36 Douglas-fly. Dette var over det reelle behovet. Det ble derfor besluttet å selge noen fly, i første omgang 18 av hver type. I juli 1942 ble de 18 Curtiss-flyene overlevert USAAF, som i sin tur leverte dem videre til Peru under Lend-Lease-avtalen. De siste 12 Curtissene (seks fly var tapt i havarier, 4 med tap av flygere) ble levert til USAAF i juni 1943. Også disse flyene gikk videre til Peru.[2]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.