Natt til tirsdag styrtet et Sikorsky S92 på oppdrag for den irske kystvakten. Helikoptertypen benyttes til å frakte norske oljearbeidere offshore etter at Super Puma-helikoptrene ble satt på bakken etter Turøy-ulykken i fjor.
Norske luftfartsmyndigheter sier ulykken utenfor Irland foreløpig ikke får konsekvenser for bruken av Sikorsky S92-helikoptrene.
– Vi må ha mer fakta før vi kan ta vår avgjørelse. Vi er i nær dialog med Luftfartstilsynet i Storbritannia og får det vi trenger av informasjon fra dem, sier Frank Gøran Nordheim, kommunikasjonsdirektør i Luftfarstilsynet.
– Hva skjer om Sikorsky blir satt på bakken i tillegg til Super Puma?
– Det er for tidlig å spekulere i. Foreløpig flyr Sikorsky som vanlig norsk sokkel, sier Nordheim.

Kapteinen døde
Den irske kystvakten navngir den kvinnelige piloten som ble funnet i live, men som døde av skadene og hennes tre mannlige kolleger, som fortsatt er savnet i havet utenfor Irland.
Kaptein Dara Fitzpatrick (45) ble flydd til Mayo University hospital Castlebar hvor hun ble erklært død tirsdag ettermiddag.
Sjefspilot Mark Duffy og redningsmennene Paul Ormsby og Ciaran Smith var onsdag morgen fortsatt ikke kommet til rette etter ulykken. På Facebook skriver kystvakten at dykkere onsdag skal lete etter de savnede i et område i nærheten av Black rock, 10 miles vest for Blacksod.
Avdøde Dara Fitzpatrick og kollega Carmel Kirby ble i 2013 historiske da de fløy det første oppdraget for den irske kystvakten med ren kvinnebesetning.


Kaptein Dara Fitzpatrick (45) og kollega Capt Carmel Kirby, til høyre, ble historiske da de fløy det første oppdraget for den irske kystvakten med ren kvinnebesetning i 2013.
Den irske havarikommisjonen har sendt et team til Blacsod Bay, men har så langt ikke sagt noe om årsaken til ulykken.
Ulykkeshelikopteret fra CHC Ireland tilhører samme konsern som norske CHC Helikopter Service, eier av Super Puma-helikopteret som styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag 29. april i fjor. Tolv menn og en kvinne omkom.
«I dag er en veldig trist dag for hele CHC-familien, men spesielt for vårt team i Irland. Vi er ødelagt av denne morgenens tragiske ulykke, og våre hjerter er med mannskapet og familiene til de involverte,» skrev helikopterselskapet CHC i en pressemelding etter ulykken.

Statoil flyr Sikorsky

Helikoptertypen som styrtet utenfor irskekysten, er Statoils foretrukne helikoptertype.
– Vi kommer til å bruke Sikorsky S-92 og eventuelt se etter andre modeller framover, sa pressekontakt Morten Eek i Statoil i desember.
Norge og Storbritannia har vært alene om å opprettholde flyforbundet for to typer såkalte Super Puma-helikoptre etter Turøy-ulykken 29. april 2016.
Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) opphevet 7. oktober flyforbudet for Super Puma-helikoptrene.

Helikopterhendelser

Fra 2000 til 2016 har det i gjennomsnitt skjedd en alvorlig helikopterhendelse per år samlet sett i landene Norge, Storbritannia og Canada. I denne perioden har det vært 17 alvorlige hendelser. I seks av ulykkene døde mennesker, ifølge en studie initiert av Norsk olje og gass.
Totalt er 68 personer omkommet i helikopterulykker i denne perioden i disse tre landene som Sintef har med i oversikten sin. Sju av disse 17 hendelsene konkluderte med tekniske årsaker til ulykke.
Super Puma eller varianter av Super Puma-helikopteret har vært involvert i en overvekt av ulykkene, men helikopteret har også vært det som er blitt mest benyttet, ifølge Sintef, som gjennomførte studien.

LES OGSÅ: Sterke følelser etter studie av helikoptersikkerheten