Årsaken skal ifølge selskapet den gang ha vært dataproblemer. Strømmen til datasystemet forsvant og førte til en restart av hele systemet. Med strømbruddet forsvant også all informasjon om passasjerer og bagasje på minst 700 flyvninger.

Kuttet strømmen

Selskapet er nå i gang med en intern gransking av flykaoset som skal ha rammet opp mot 75.000 passasjerer i løpet av langhelga, skriver The Times.
Ifølge en kilde med kjennskap til granskingen kan flykaoset ha blitt forårsaket av menneskelig feil fra én person.
Kilden opplyser til avisen at man tror en underleverandør som drev vedlikehold kan ha kommet i skade for å slå av strømforsyningen til systemene.
Disse opplysningene er ikke bekreftet av British Airways.
Nyhetsbyrået Press Association har fått tilgang til en intern e-post hvor IT-direktør Bill Francis i British Airways informerer de ansatte om strømbruddet ikke skyldes dataproblemer eller programvare.

– Aggregatene ble ikke koblet inn

Ifølge eposten skal en strømforsyning i datasenteret på Heathrow ha blitt overstyrt lørdag morgen.
– Dette resulterte i et umiddelbart strømbrudd og at nødaggregatet og batteriene ikke ble koblet på. Etter noen få minutter ble systemet skrudd på igjen på en ureglementert måte, som førte til fysisk skade på systemet og forverret problemet, heter det i eposten fra Francis.
Francis avviser dermed at det var snakk om et dataproblem som selskapet tidligere har hevdet, men at flykaoset var strømrelatert.
Videre i eposten skriver han at selskapet har byttet ut de ødelagte dataserverne og at alle systemer nå fungerer som normalt.