torsdag 8. november 2018

Hva har KNM Helge Ingstad og russiske bombefly til felles?

KNM Helge Ingstad - Foto: Forsvaret

De squawker ikke, selv i områder med stor trafikk, være seg til sjøs eller i internasjonalt luftrom.

Høres kanskje litt kryptisk ut for noen, men fiskefartøy over 15 meter skal ha påslått AIS, Automatic Identification System, samt fartøy over 300 bruttoregistertonn.  Altså et transponderliknende system som sender på VHF. Militære fartøy er fritatt for dette dersom de ønsker at ingen skal se dem. Såkalt primærradar, altså den gamle, gode radaren, tar alle fly og fartøy innen gitte begrensninger, selv om de ikke squawker. Helge Ingstad er bygget for å ikke bli oppdaget på primærradar. Men på kloss hold.....?

Tu-95 Bear i hollandsk luftrom 

Fly som flyr i kontrollert luftrom, eller som har IFF, Identification Friend or Foe, i korthet kalt transponder, skal alltid ha den på. Militære fly er fritatt for dette. Mange har hauset seg opp fordi russiske fly som flyr langs norskekysten, forbi UK og gjerne tilbake til Murmansk, Squawker ikke, selv i områder med stor trafikk.

Slik jeg har forstått det squawket ikke Helge Ingstad før like etter at kollisjonen var et faktum. Å ikke ha på AIS i dette farvannet slik at den ikke sees på Marine Traffic, er definitivt en risikosport.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.