mandag 19. november 2018

KNM Helge Ingstad - Ytring fra High North News på NRK


Forsvaret leker gjemsel med oss
Tausheten etter at Forsvaret dundret en krigsmaskin inn i en fullastet oljetanker, er påfallende. Vi vet allerede mer enn nok til å kunne slå fast at Forsvaret har vist seg som en alvorlig trussel mot det sivile liv og miljøet rundt oss.
Jeg bor i en natur hvor følgene av en fullastet oljetanker spiddet av en fregatt ville ført til en miljøkatastrofe hinsides det vi klarer å fatte, skriver kronikkforfatteren.
Arne O. Holm@Arne_O_HolmRedaktør High North News
Publisert i dag kl. 10:48
Av «respekt for dem som er involvert» har vi ikke diskutert årsaken, sa forsvarsminister Frank Bakke-Jensen etter at han hadde besøkt marinebasen Haakonsvern.
Av respekt for oss som til daglig lever med forsvarets båter og fly rundt oss, bør han i stedet gi oss en forklaring på hvordan de beste navigatørene, og det best utstyrte fartøyet i vår militære flåte, ble en trussel mot sivilsamfunnet.
Leker gjemsel
I stedet leker både den politiske ledelse og sjefene i Sjøforsvaret gjemsel med det norske folk når de løper etter Havarikommisjonen for å slippe å ta ansvar for det som skjedde i Hjeltefjorden.
Forsvarsledelsen har sågar lagt inn en ekstra buffer mellom seg og resten av samfunnet.
På egen kjøl skal de granske «Helge Ingstads» ville ferd. Allerede før arbeidet har begynt gir de beskjed om at funnene skal holdes hemmelig, som om militærstrategiske hensyn skulle kunne forsvare skipskollisjonen.
Allerede før arbeidet har begynt gir de beskjed om at funnene skal holdes hemmelig.
Offiserene agerer som om dette var en isolert hendelse på militært område. Ikke en skipskollisjon som kunne endte med tap av liv, enorme oljeutslipp og våpensystem ute av kontroll.
Jeg bor i Nord-Norge hvor krigsskip nærmest er et daglig syn.
Jeg reiser med fly flere ganger i uken, i et luftrom fylt av krigsfly fra det norske forsvaret.
Hvor ble det av sjøvettreglene?
Jeg bor i en natur hvor følgene av en fullastet oljetanker spiddet av en fregatt ville ført til en miljøkatastrofe hinsides det vi klarer å fatte. At fregatten knelte under vekten av oljetankeren denne gangen, betyr ikke at det ikke er oljetankeren som havner i fjæresteinene neste gang det norske forsvar bestemmer seg for å gå til angrep.
Hvordan dette kunne skje, og hvilke konsekvenser en ny seilas med de samme navigasjonskunnskapene vil kunne få, skal likevel hemmeligholdes.
Man slår ikke av AIS-en eller skrur av lanternene når man speeder en båt fullastet med sprengstoff opp i 17 knop, inn en av Norges mest trafikkerte havner. Selv ikke om det er lov.
Og mens forsvaret og den politiske ledelsen venter på rapporter, kan vi andre trekke våre egne slutninger.
Man slår ikke av AIS-en eller skrur av lanternene når man speeder en båt fullastet med sprengstoff opp i 17 knop, inn en av Norges mest trafikkerte havner. Selv ikke om det er lov.
Man tviholder ikke på gasshendelen når en fullastet tanker gir beskjed på VHF-en om at det venter en katastrofe et par minutter lenger fram i skipsleia. Selv om det ikke er forbudt å seile i 17 knop.
«Helge Ingstad» ignorerer alle faresignaler, og raser gjennom svart hav og inn i baugen på en oljetanker.
FOTO: JAKOB ØSTHEIM / FORSVARET
Radarskjermene om bord i en fregatt henger ikke på brua for stemningens skyld. Radaren er arbeidsverktøy som med lys, lyd og bilde er plassert der for å varsle når skipet er på en farlig kurs. Selv min gamle rader vet å varsle dersom den er rett innstilt.
KNM Helge IngstadRadiokommunikasjonen, inklusive VHF-radioen, er ikke en telefon man snakker i når man har lyst. Selv den minste sjark, den mest slitne kystfiskeren, følger påbudet om lytteplikt på kanal 16.
Ignorerer alle farer
«Helge Ingstad» ignorerer alle faresignaler, og raser gjennom svart hav og inn i baugen på en oljetanker.
Lydloggen som VG, ikke Sjøforsvaret – de hadde ikke engang hørt den, sørget for ble offentliggjort, avslører alene et sjømannskap som setter liv og miljø i den ytterste fare.
Den eneste ekspertisen Forsvaret og den politiske ledelsen har vist, er evnen til tåkeprat.
Men ingen er i nærheten av å ville ta ansvar. De venter på rapporter, som om det skulle dukke opp rapporter som mente kollisjonen var en type uhell vi som befolkning må regne med. Som vi må leve med, dersom vi skal ha et effektivt forsvar.
Imens klarer ikke Forsvaret å fortøye vraket av «Helge Ingstad». I stedet for å bli liggende i fjæresteinene, med krigsmaterialet intakt, seiler den sin egen sjø ned mot bunnen av fjorden.
Ekspert på tåkeprat
Heller ikke nå tas det ansvar. Det skyves over på et bergingsselskap, for forsvarsledelsen er jo ikke eksperter på den type arbeid, får vi vite.
Den eneste ekspertisen som så langt har vært lagt for dagen fra Forsvaret og den politiske ledelse, er evnen til tomt tåkeprat.
Samtidig fortsetter Forsvaret å sende sine krigsmaskiner inn i fjordene våre, og opp i lufta.
Forsvarets slagord er plutselig snudd på hodet.
En trussel mot «alt vi har. Og alt vi er».
Krav til bruk av NRKs kommentarfelt
Krav til bruk av NRKs kommentarfelt
Velkommen som bruker av NRKs kommentarfelt på nett!
Vi krever debatt under fullt navn. Hvordan du får det til finner du her.
Innlegg som ikke står med fullt navn blir slettet.
Vi ønsker å legge til rette for en konstruktiv debatt, og våre moderatorer følger med på alle våre kommentarfelt.
Vi setter pris på engasjement og debatt rundt sakene vi publiserer. Det skal være rom for friske meninger om sakene som diskuteres, men husk at de du diskuterer med også er mennesker. Hold deg til saken, og møt meninger med argumenter i stedet for personangrep.
Vi ber om at du avstår fra følgende:
·        Sjikanøse kommentarer og personangrep
·        Overdreven bruk av ufint språk og banning
·        Brudd på norsk lov eller oppfordringer til det
·        Spamming og/eller overdreven bruk av lenking til annet innhold
·        Usaklige avsporinger fra temaet presentert i innlegget
NRK er medlem av Norsk Presseforbund og er forpliktet av medienes felles etiske regelverk, Vær varsom-plakaten. Innlegg som bryter med god presseskikk vil bli fjernet så snart som mulig, slik pressens etiske regler krever.
Husk at du selv er juridisk ansvarlig for det du skriver i NRKs kommentarfelter. Hvis du skriver ting som bryter med juridiske bestemmelser om ærekrenkelser, privatlivets fred, trusler eller hatefulle ytringer kan du forfølges rettslig for dette, selv om vi sletter innlegget i ettertid.
NRK kan ikke gi deg noe kildevern hvis du skriver noe som bryter norsk lov i våre kommentarfelter. Våre debatter er åpne for alle, og det du skriver hos oss er en like offentlig ytring som et debattinnlegg i en avis.
Vi prøver å følge godt med på debattene hos oss, men det hender vi går glipp av noe som burde vært fulgt opp. Skulle det oppstå situasjoner der vi ikke har fulgt med i timen blir vi veldig glad for tips og tilbakemeldinger om det, slik at vi kan gå inn og sjekke. Gi oss beskjed på ytring@nrk.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.