Aftenbladet har i en artikkelserie omtalt en rekke problemer med både den eksisterende (Sea King) og nye typen (AW101) redningshelikoptre.
Nye forsinkelser i anskaffelsen av 16 nye redningshelikoptre medfører økt risiko for lavere beredskap, forlenget levetid for Sea King og bruk av både nye og gamle redningshelikoptre som delelagre.



Turbulens og utsettelser

Sea King skulle ifølge en enstemmig justiskomité på Stortinget i 2002 vært byttet ut i 2008. Ifølge Luftforsvaret er Sea King-systemet «presset til det maksimale» og tidvis har redningshelikopterbaser vært uten beredskap i år. Opptil fem Sea King-maskiner har vært ute av spill - samtidig.
Arvtakeren lar vente på seg, og Stortingets vedtak fra 2011 om å bytte ut Sea King innen 2020 er lagt bort. Nå må Sea King opprettholde beredskapen på foreløpig ubestemt tid.
Nesten et halvår før helikoptervelten på Sola i fjor varslet Luftforsvaret i juni en justert Sea King-plan for å håndtere eventuelle ytterligere forsinkelser, og i juli fastslo Luftforsvaret at fortsatt Sea King-drift var eneste mulighet. Det ble da tatt høyde for en ytterligere forsinkelse på 12 måneder og Sea King-drift frem til midten av 2022.


2. oktober i år varslet Luftforsvarsstaben at det trolig blir ytterligere 9 måneders forsinkelser (usikkerhetsspenn på 3–6 måneder) - med «store konsekvenser» for Sea King-driften.
12. oktober ga Justis- og beredskapsdepartementet (JD) grønt lys til en forlenget vedlikeholdskontrakt på Sea King med AIM - uten anbud. Samtidig konstaterte JD at Luftforsvarets plan innebærer færre «mini-IRAN» og mer flytimer på øvrige Sea King-helikoptre. IRAN står for Inspect and Repair As Necessary og er et vedlikeholdsprogram for levetidsforlengelse av helikoptre.
Med andre ord: Mer flytid per Sea King og kutt i program for ettersyn og vedlikehold. IRAN-programmet innebærer også å skru et helikopter helt fra hverandre og sette det sammen igjen. JD har opplyst at det ikke kuttes på ordinært vedlikehold.
JD opplyser at planlegging pågår og at Stortinget vil bli orientert på en egnet måte. På spørsmål om hvorfor Stortinget ikke er varslet om nye forsinkelser på opptil 9–15 måneder, som i så fall kan bety Sea King til 2023, svarer JD at «dette er en misforståelse» og at tidspunktet for «idriftsetting» av AW101 fortsatt er til vurdering.


Daværende justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) under avtalesigneringen med leverandørens representant, Daniele Romiti, i desember 2013.
Terje Rakke/Justis- og beredskapsdepartementet

20.000 pund per dag

På grunn av forsinkelsene har nå leverandøren pådratt seg dagbøter. Departementet nekter imidlertid å oppgi hva Leonardo Helicopters er ilagt.
JD vil heller ikke kommentere antallet dagbøter, for hva bøtene er ilagt konkret eller om dagbøtene løper ennå.
– Leveransene fra leverandøren er regulert av en omfattende kontrakt med over 30 dagbotbelagte milepæler. Dagbot på den enkelte milepæl varierer fra 6 000 til 20 000 pund per dag forsinkelse. Av kommersielle hensyn kan vi ikke gå i detalj på status knyttet til dagbøter, svarer senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i JD i en e-post.
Det betyr at dagbøtene på den enkelte milepæl varierer fra drøyt 65.000 kroner til rundt 217.000 kroner, i tråd med valutakursene før lunsj torsdag.
Departementet opplyser også at det pågår forhandlinger med leverandøren knyttet til ansvar og kompensasjon for forsinkelser.
– Staten kan ikke gå ut med detaljer knyttet til dette mens forhandlingene pågår, heter det i en e-post fra senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bjørklund i JD.
Allerede i august spurte Aftenbladet om det var aktuelt å rette krav eller gå til rettslige skritt mot Leonardo Helicopters etter helikoptervelten 24. november i fjor. Da svarte JD at slike vurderinger må avvente havarikommisjonens rapport.
 Den er utsatt flere ganger, sist på grunn av fregattforliset av KNM Helge Ingstad.
Simonsen Vogt Wiig bistår departementet som juridisk rådgiver blant annet innen kontrakt og anskaffelse. Avtalen med advokatfirmaet løper ut 2020.


       AW101 på Farnborough juli 2018 - Foto: Per Gram     
    

Holder bøter hemmelig

Anskaffelsen er organisert i prosjektet NAWSARH (Norwegian all weather search and rescue helikopter), som har kontorer på Sola.
Da Luftfartstilsynet ble orientert om status 4. juni, minnet NAWSARH om at Leonardos leveranse skal være «nøkkelferdig».
En ting er 16 helikoptre. I tillegg kommer blant annet vedlikehold og tilhørende logistikk, bortsett fra lett vedlikehold som Luftforsvaret skal utføre. Leverandøren har også garantert for en helikoptertilgjengelighet på «minst 99 %», hver time, året rundt. Og det er «omfattende økonomiske sanksjonsmuligheter ved manglende leveranser», heter det i presentasjonen.

Imidlertid stritter departementet imot full offentlighet og påberoper seg taushetsplikt mot å offentliggjøre blant annet vilkår og satser knyttet til dagbøter. JD viser også til kommersielle hensyn.
Da Aftenbladet ble nektet innsyn i prislappen for reparasjon av helikopteret som veltet på Sola, var argumentet «konfidensiell informasjon». Aftenbladet ba om lovhjemler for hemmeligholdet, og så oppga departementet prisen på 99 millioner.
Inntil videre nekter altså JD innsyn i detaljer om sanksjonene som er regulert i kontrakten Anders Anundsen (Frp) inngikk i desember 2013 med AgustaWestland (nå Leonardo MW Ltd).
– De nye helikoptrene vil gi større trygghet for alle dem som ferdes på havet, langs kysten og i vanskelig tilgjengelige områder rundt om i hele landet, sa den daværende justis- og beredskapsministeren.
I pressemeldingen etterpå het det at de nye helikoptrene vil ha overtatt for Sea King over hele landet i 2020. Det er ingen hemmelighet at det ikke vil skje.
PS! Leverandøren Leonardo besvarte ikke Aftenbladets henvendelse innen artikkelen ble ferdigstilt.