lørdag 5. januar 2019

SAR - Wara utviser uforstand - Mener tjenesten er av høy kvalitet - Stavanger Aftenblad


Ta for eksempel rasulykken i Tamokdalen. Ville en tjeneste med et "All Weather Search And Rescue" kapabilitet kunnet bistå på et mye tidligere tidspunkt enn det som i virkeligheten skjedde? Dagens tjeneste må fly rundt kysten for å unngå ising. Hvor mange redningsoppdrag har blitt avvist eller forsinket fordi helikoptrene ikke tåler ising? Og til sist; hva betyr "All Weather"? Saken føyer seg inn i utvist uforstand når det gjelder offentlige innkjøp, ref NH90 saken. (Red.)

AW101 cockpit - Farnborough 2018 - Foto: Per Gram

2014: Hovedredningssentralen er uroet for at Sea King brukes for mye. 2017: Sea King setter ny rekord i flytid. 2018: Sea King er presset til det maksimale. 2019: Ingen avklaring på hvor lenge Sea King må fly.

OPPDATERT: 04.JAN.2019 18:20 - PUBLISERT: 04.JAN.2019 18:20

Geir Søndeland JOURNALIST

I et møte i Justis- og beredskapsdepartementet (JD) i 2014 mellom departementet, Politidirektoratet og en rekke tillitsvalgte og representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen sjøfart, luftfart, industri og offshore ble redningshelikoptertjenesten drøftet.
På møtet uttrykte Hovedredningssentralen (HRS) «bekymring for om man nå strekker seg for langt i bruken av Sea King til ulike oppdrag».

Flyr rundt i pensjonsalder
Allerede 12 år tidligere sa en samlet justiskomité på Stortinget i 2002 at Sea King-helikoptrene var blitt svært gamle og måtte byttes ut. Men i 2017 satte Sea King ny rekord i antall flytimer.
I 2018 rapporterte Luftforsvaret at Sea King og personellet er presset til det maksimale og at opptil fem Sea King-helikoptre var ute av spill - samtidig.
– Det er ikke dramatisk, men det er jo sårbart. Tilgangen på personell er bare akkurat så stor som den må være. Da blir det veldig viktig å passe på at folk blir i jobbene sine, fordi personell er en kritisk suksessfaktor, sier Morten Sandvik, tillitsvalgt ved 330-skvadronen i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF).
NOF representerer om lag halvparten av de organiserte ved 330. 2017 og 2018 har vært de travleste Sandvik kan huske.
– Ja. Antallet oppdrag øker jo jevnt og trutt, så belastningen øker når du går vakter. Samtidig er dette ivaretatt av bestemmelser, så det er på langt nær farlig, sier Sandvik, som understreker at 330-skvadronen er et attraktivt sted å jobbe.
Tillitsmannen sier penger aldri har vært et problem, men at det handler om å få nok flytimer ut av Sea King, sørge for nok vedlikehold og at tilgangen på reservedeler og personell er god.
– Men vi har aldri brukt opp en pott med tilgjengelige flytimer. Den potten er i praksis uendelig. Vi vil jo aldri slutte å fly i desember hvis vi har brukt opp den budsjetterte kvoten flytimer, påpeker han.
Sandvik erkjenner at Sea King-systemet er presset, gammelt og vedlikeholdskrevende.
– Slik har egentlig tilstanden vært over flere år, så for oss er det som beskrives i disse rapportene, (egentlig) normalsituasjonen, sier Sandvik og viser til statusrapporter der dette framkommer.

SV: – Alvorlig
HRS, som kan beordre og disponere Sea King, har opplyst Aftenbladet om et «meget høyt arbeidspress på eget personell».
I en e-post til Aftenbladet vedgår JD til tider svært høy belastning ved HRS.
– Antall hendelser har økt kraftig over en periode på flere år og sentralene preges også av sesongvariasjoner som følge av ferieperioder, uværsperioder osv. Det er nylig gjennomført en status- og tilstandsvurdering av den samfunnskritiske funksjonen redningstjeneste. Departementets vurdering i den forbindelse er at evnen til redningsledelse, som er HRSs viktigste funksjon, i all hovedsak er god, skriver JD.
I tillegg er innføringen av nye redningshelikoptre utsatt på ubestemt tid etter en lang rekke med problemer. Prosjektet forkortes NAWSARH og har base på Sola.
Ifølge justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) vurderes det fortsatt når de første, nye redningshelikoptrene skal settes i drift. Overfor Aftenbladet har JD innrømmet at planene har vært for optimistiske.
– Stortinget vil bli informert om saken på egnet måte og så snart det lar seg gjøre, skriver Wara i et svar denne uken til Eirik Faret Sakariassen (SV).

Stortingsvararepresentanten har utfordret Wara på deler av Aftenblad-omtalen, og mener det er alvorlig med stadige beskjeder om utsettelser og uavklarte tidspunkter om erstatningen.
Han har bedt Wara garantere for at Sea King kan operere på et tilfredsstillende nivå til de nye er på plass.

Utsteder ingen garantier
Wara vil ikke garantere noe. Men:
– Jeg er trygg på at redningshelikopterberedskapen vil bli ivaretatt frem til de nye redningshelikoptrene er innfaset. Disse vil ha langt bedre rekkevidde, større hastighet og bedre evne til å operere i dårlig vær enn dagens Sea King-maskin, skriver statsråden.
– Den norske redningstjenesten vil derfor bli vesentlig styrket - både over hav og land, skriver Wara.
Han legger til grunn at Forsvaret ved 330-skvadronen leverer tjenester av høy kvalitet og i henhold til tjenestens målsettinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.