CES 2019: PAL-V LIBERTY PIONEER
56 kunder har bestilt den
flyvende bilen
Nå oppretter Pal-V egen flyskole for kundene sine.
SVEIN-ERIK HOLEMARIUS VALLE
·
10. JAN. 2019
Las Vegas: Pal-V har fått mye oppmerksomhet, ikke minst etter at doningen
ble vist fram under bilmessen i Geneve våren 2018. Nå er produsenten på plass i
Las Vegas, under Consumer Electronics Show (CES), hvor de gir publikum en
virtuell opplevelse av hvordan det er å fly med Pal-V. Med 360-graders utsikt
over Las Vegas, selvfølgelig.
Selskapets COO, Marco Van Den Bosch, kan fortelle at 56 kunder har bestilt Pal-V. Blant dem det internasjonale fotballforbundet FIFA, til bruk under VM i Quatar i 2022, til myndigheter i land han ikke vil avsløre navnet på, til leger og politietater. tu.no har tidligere meldt at politiet i Dubai er blant dem som står på kundelista.
Selskapets COO, Marco Van Den Bosch, kan fortelle at 56 kunder har bestilt Pal-V. Blant dem det internasjonale fotballforbundet FIFA, til bruk under VM i Quatar i 2022, til myndigheter i land han ikke vil avsløre navnet på, til leger og politietater. tu.no har tidligere meldt at politiet i Dubai er blant dem som står på kundelista.
– Vi selger også til endel samlere, som ønsker å sikre seg en versjon
av verdens første flyvende bil, sier Van Den Bosch.
De første kundene får Pal-V levert midt i 2020.
Autogyro
Flyvende bil er forresten en unøyaktig beskrivelse av Pal-V.
For ikke er det en bil, og ikke er det et fly. Dette er i realiteten en
autogyro som kan kjøres som en bil. En autogyro et slags helikopter, på den
måten at det bruker en rotor for å gi løft. Men for at dette skal fungere må
maskinen bevege seg fremover, noe en propell bak Pal-V gir.
Dermed kan ikke denne flyvende bilen ta av som et helikopter, og
trenger en rullebane på minst 180 meter for å ta til skyene.
Å konvertere fra bil- til flymodus tar fem minutter. I praksis kan du
ikke ta av fra offentlig vei, så dette fartøyet vil kreve en del planlegging.
Og så må du nødvendigvis også ha pilotsertifisering om du ønsker å ta av.
Men du skal kunne fly 50 mil på en full tank. Eventuelt kan du kjøre
130 mil. Tanken tar 100 liter vanlig bensin.
For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer.
Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette.Foto: Jerome Wassenaar
– EASA (European Aviation Safety Agency, red, anm.) er igang med
sertifiseringen. De skal fly 75 timer med Pal-V. Å godkjenne noe som flyr, er
en omfattende prosess, og hovedgrunnen til at det har tatt åtte år å få Pal-V
på markedet. men nå er vi snart klare. Da får vi den høyeste formen for
sertifisering som finnes, sier Van Den Bosch.
Bilen er utviklet i Nederland av et team som består av over hundre
ingeniører, mens italienere har stått for designjobben.
Inntil videre foregår all produksjon i Nederland, og
selskapet klarer bare å levere 90 farkoster de første to årene. Deretter
vurderer de å ty til flere produksjonslokaler, i andre land, for å holde
volumet oppe.
– Vi er i dialog med flere interessenter, men
akkurat nå kan jeg ikke si hvor.
Egen flyskole
De 90 første som lages, kalles Pioneer Edition, og
koster 499.000 euro. Deretter skal de lage en Sports Edition, som starter på
299.000 før tilvalg.
For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer.
Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette.
– Den første kunden vår er allerede igang med
undervisningen, sier Van Den Bosch.
- Tror det er fremtiden: Volvos eier kjøper produsent av flyvende biler
Toppfart på 160
km/t
Pal-V har bare tre hjul, men skal ikke være så
verst å kjøre. Dette er nemlig en bil med en krengemekanisme lik den som finnes
i Carver-biler. Altså krenger fremdelen av kjøretøyet i svinger, nesten som en
motorsykkel ligger i svingene.
Og til tross for
at den drasser på en ekstra motor som ikke brukes under kjøring, og har et helt
rotorstell i tillegg, er Pal-V rimelig kvikk fra null til hundre. Det tar under
ni sekunder, og toppfarten er 160 kilometer i timen.
Egenvekten er 664 kg, og maksimal avgangsvekt er
910 kg.
- I 100 år har vi forsøkt å lage flyvende
biler: Nå tror ekspertene det kommer
Å konvertere fra bil- til fly-modus
tar fem minutter. Foto: Jerome Wassenaar
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.