fredag 22. februar 2019

Norwegian - Iranmaskinen snart hjem - Tragisk at nye motorer ikke funker - Check-In

Boeing 737 MAX 8-flyet LN-BKE på Lanzarote (Foto: Lanzarote Spotter)

Norwegian-fly forlader Iran om få dage


Et Boeing 737 MAX 8-fly fra Norwegian har i over to måneder været strandet i Shiraz i Iran. Nu er der endelig udsigt til, at flyet kommer hjem.

I mere end to måneder har et af Norwegians Boeing 737 MAX 8-fly stået i Shiraz i Iran og ventet på reservedele.
Flyet var 14. december sidste år på vej fra Dubai til Oslo, da det blev nødt til at foretage en sikkerhedslanding i Shiraz International Airport, efter at piloterne havde registreret problemer med den ene af flyets to motorer.
De 180 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord på flyet kunne allerede dagen efter flyve ud af Shiraz med et reservefly, som Norwegian fik sendt afsted.
Men MAX 8-flyet med motorproblemer – LN-BKE – blev stående i Shiraz, efter at teknikere fra Norwegian havde konstateret, at der var brug for en ny motor. Herefter trak sagen i langdrag på grund af en amerikansk handelsembargo, bureaukrati, papirarbejde og Norwegians manglende erfaring med at operere i Iran.
Ny motor sendes afsted snart
Nu er der imidlertid udsigt til, at Norwegian-flyet endelig kan komme hjem til Skandinavien.
”Vi arbejder nu på at sende en ny flymotor til Iran i løbet af de kommende dage. Det er for tidligt at sige nøjagtigt, hvornår flyet kan lette fra Shiraz, men målet er at få flyet hjem i løbet af en uges tid,” siger pressechef Andreas Hjørnholm til CHECK-IN.dk.
Udskiftningen af motoren er trukket i langdrag af flere grunde. For det første skulle de amerikanske myndigheder først godkende, at motoren fra det fransk-amerikanske joint-venture CFM International blev sendt afsted til Iran. Det skyldes den amerikanske handelsembargo mod Iran, der blandt andet forbyder salg af flykomponenter til landet.
Dele af det amerikanske statsapparat var imidlertid lukket ned i en længere periode på grund af striden mellem præsident Trump og demokraterne om en mur på grænsen til Mexico, og derfor trak behandlingen af ansøgningen angiveligt ud.
Manglende erfaring med Iran
Samtidig har det også spillet ind, at Norwegian ikke er vant til at operere i Iran. Det bekræftede en kilde i den iranske luftfartsindustri i slutningen af januar over for CHECK-IN.dk.
”Norwegian opererer ikke i Iran, hvilket har gjort tingene sværere. Et flyselskab som Lufthansa, der har daglige flyvninger til Iran, har tidligere haft komplicerede tekniske problemer i Iran, men de er altid blevet løst inden for få dage,” lød det fra kilden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.