torsdag 16. mai 2019

A380 motorhavari i 2017 - Det letes fortsatt etter motordeler på Grønland - Check-In

 
 
Del af A380-motor fundet på indlandsisen. Foto: Air Greenland/Havarikommissionen

Nyt forsøg på at finde motordele efter A380-uheld

Trods fund af næsten et halvt ton motordele på indlandsisen i Grønland mangler man fortsat at finde den afgørende del efter voldsomt motorhavari med Air France Airbus A380.
Selv om det er over halvandet år siden, at et Airbus A380-800-fly fra Air France fik store dele af flyets ene motor revet af efter et motorhavari i luftrummet over Grønland, har havarikommissionerne i Frankrig, USA og Danmark endnu ikke opgivet at finde de sidste vigtige dele af den ødelagte motor.
A380-800-flyet fik 30. september 2017 motorhavari, mens flyet befandt sig over Grønland på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles. Der var tale om et meget omfattende havari, hvor store dele af motorens front med luftindtag og fan-sektion blev revet af.
Flyet befandt sig i luften cirka 370 kilometer sydøst for Nuuk med 497 passagerer og 24 besætningsmedlemmer ombord, da motorhavariet skete. Flyet fortsatte ind over Canada på tre motorer og sikkerhedslandede i Goose Bay. Herfra blev passagererne ved hjælp af lejede fly senere transporteret til slutdestinationen.
Siden har havarikommissionerne i Frankrig, USA og Danmark i fællesskab forsøgt at finde ud af, hvorfor motoren, en GP7200 fra Engine Alliance med 3.527 flyvninger bag sig, pludselig kunne gå i stykker. Den danske havarikommission er involveret, fordi flyet befandt sig over grønlandsk territorium, da uheldet skete.
499 kg motordele fundet
Ved hjælp af informationer fra flyets sorte boks og computersimulationer har man beregnet, hvor motordelene kunne være faldet ned og indsnævret søgningen til et 200 kvadratkilometer stort område på grønlandske indlandsis.
Her lykkedes det en helikopter fra Air Greenland at finde og bjærge 31 motordele med en samlet vægt på 499 kilogram, inden dårligt vejr forhindrede yderligere eftersøgning ved hjælp af helikopter.
Stort set hele luftindtaget og de fleste af de 24 fanblade blev fundet, men den vigtigste del manglede. Det er den såkaldte fan hub, svarende til navet på en propel, som er afgørende, da den formentlig vil kunne give svar på, hvordan hele fan-sektionen blev separeret fra resten af motoren.
Med hjælp fra GEUS, De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, gennemsøgte man i foråret 2018 et 500 x 750 meter stort område, som man ud fra positionen af de allerede fundne dele anså som mest sandsynlige nedslagsområde.
Området blev finkæmmet ved hjælp af snescootere udstyret med jordgennemtrængende radarer i håb om at finde fan-sektionen begravet under to-tre meter sne. Det var en langsommelig og omfattende proces, som i alt tog tre uger, på grund af de barske vejrforhold i området med snestorme og temperaturer på ned til minus 20-30 grader.
Nye sensorer og metoder
Det lykkedes dog ikke eksperterne fra GEUS at finde fan-sektionen eller andre del fra motoren sidste forår, men nu havarikommissionerne klar til at gøre forsøget igen.
En talsmand for den franske havarikommission BEA siger til Air Transport World, at man er klar til en gennemføre en ny eftersøgning i Grønland, så snart vejrforholdene i området er blevet bedre. Siden eftersøgningen sidste år har man udviklet nye sensorer og metoder, der måske vil gøre det muligt nemmere at lokalisere de manglende dele denne gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.