onsdag 15. januar 2020

Airbus banker Boeing - Check-In

Boeing 737 MAX og Airbus A320neo (Fotografik: Aviation Week)

Airbus slog Boeing eftertrykkeligt


Airbus leverede i 2019 ikke færre end 863 kommercielle fly, mens Boeing Commercial Airplanes måtte nøjes med at sende 380 fly ud til kunderne.
Der er efterhånden ingen, der er i tvivl om, at verdens største flyproducent, Boeing Commercial Airplanes, har haft et rigtig skidt 2019.
Nu er det blevet sat tal på, og det er skræmmende læsning. Således blev der blot sendt 380 passager- og fragtfly afsted til kunderne mod 806 fly året før. Derimod lykkedes det i 2019 Airbus at levere 863 kommercielle fly mod 800 fly året i forvejen.
Dermed har den europæiske flyproducent midlertidigt overtaget tronen som verdens største flyproducent.
MAX-krise kom på tværs
Året 2019 startede ellers fint for Boeing. På baggrund af en solid ordreindgang forventede man at levere mellem 810 og 815 kommercielle fly i 2019. 
Men disse forventninger blev lagt i graven sammen med 157 passagerer, da en Boeing 737 MAX den 10. marts styrtede ned kort efter starten fra Addis Ababa-lufthavnen i Etiopien. Få måneder forinden var et fly af samme type fra indonesiske Lion Air styrtet ned ved Soekarno-Hatta International Airport i Jakarta. Ved denne ulykke mistede 189 mennesker livet.
Da der var en sammenhæng mellem de to flyulykker, blev samtlige næsten 300 MAX-fly over hele verden sat på jorden, og flyene er endnu ikke kommet i luften. Før groundingen producerede Boeing i gennemsnit 52 fly per måned, men allerede den 8. april sidste år besluttede man at nedsætte produktionen med 20 procent, hvorfor der siden april og frem til årsskiftet gennemsnitligt har været produceret 42 fly per måned. 
Flest langdistancefly fra Boeing
Det er således MAX-krisen, der har været årsag til, at Boeing i 2019 ikke har kunnet leve op til produktionsmålet på flere end 800 enheder.
Kigger man nærmere på de to flyproducenters leverancer, så er det også tydeligt, at Boeing trods alt er størst på langdistanceflyene. Her blev der leveret 253 enheder – hovedparten fra produktionsanlægget i Everett suppleret af et antal Dreamlinere fra North Charelston-produktionen i South Carolina.
Leverancer fra Airbus og Boeing i 2019
AirbusAntalBoeingAntal
A22048737127
A319/320/3216427477
A3305376743
A35011277745
A3808787158
I alt863380

Derimod fik Airbus kun produceret 173 langdistancefly fordelt på A330, A350 og A380.
Med et produktionsstop på MAX-flyene fra årets begyndelse er det stadig usikkert, hvor mange fly, som Boeing vil være i stand til at producere og levere i 2020.
I forvejen er der oplagret 400 MAX´er, der allerede er produceret i løbet af 2019. Disse kommer forventeligt ud til kunderne i løbet af 2020 afhængig af, hvornår recertificeringen af flytypen er afsluttet. Herudover kan Boeing producere lidt flere end 50 fly om måneden, når produktionen fuldt ud bliver genoptaget.

Boeing har mange ben å stå på, men det har Airbus også. Her en oversikt over Boeings militære virksomhet også:

Major Programs
4th Quarter
2019

Year-to-
Date 2019





Commercial Airplanes Programs




737
9


127


747
2


7


767
11


43


777
12
(1)

45
(2)

787
45


158

Total
79


380






Defense, Space & Security Programs




AH-64 Apache (New)
10


37


AH-64 Apache (Remanufactured)
18


74


C-17 Globemaster III


1


C-40A


2


CH-47 Chinook (New)


13


CH-47 Chinook (Renewed)
6


22


F-15 Models
4


11


F/A-18 Models
7


23


KC-46 Tanker
7


28


P-8 Models
4


18


Commercial and Civil Satellites
1


2


Military Satellites


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.