torsdag 1. april 2021

MPA - Status for de norske P-8A Poseidon - Av Jan-Petter Helgesen


Den  midlertidige løsningen for skvadronen vil sørge for en fullgod drift i overgangsfasen, sier han. Til det ønsker undertegnede blogger og ex skipper på Crew 8 å si følgende: Det står ikke til troende.  (Red.)


Norges nye overvåkingsfly

 

En USN P-8A lander på Boeing Field like sør for Seattle - Foto: Boeing

Produksjonen av det første av de fem nye, maritime patruljeflyene til Luftforsvaret av typen Boeing P-8A Poseidon startet i februar ved Boeings underleverandør Spirit Aerosystem i byen Wichita i Kansas i USA.

EVENES

Av Jan-Petter Helgesen

Etter at skroget er gjort ferdig blir det sendt med jernbane til Boeings eget produksjonsanlegg i Renton litt sør for Seattle ved Lake Washington. Her skal de norske overvåkingsflyene gjøres klart for flyging på linje med Boeings sivile passasjerfly av typene Boeing 737 og 737 MAX.

-    Byggingen av de norske P-8A ser ut til å gå etter planen. Det første av de nye flyene er ventet til den nye hjemmebasen for 333. skvadron på Evenes flystasjon om et års tid, opplyser sjefen for 133 luftving på Evenes, oberst Eirik Guldvog, til Norges Forsvar.

På Evenes skal de fem patruljeflyene komme jevnlig fram til 2023. De første årene må flyene og mannskapene i skvadronen holde til i midlertidige lokaliteter. Byggingen av den nye hangaren til rundt 500 millioner kroner måtte flyttes fra sin opprinnelige, planlagte plassering til et nytt sted lenger sør på flyplassen.

Dermed økte også kostnadene for prosjektet som skal romme opptil tre P-8A samtidig. Videre skal bygget inneholde administrative fasiliteter, verksted for flyene, teknisk lager samt verksted og lager for bakkeutstyr og redningsmateriell.

Det skal også anlegges oppstillingsplasser for flyene og egen plattform for lasting av ammunisjon samt utendørs spyleanlegg for flyene. Grunnarbeidene på tomten startet i fjor. Anlegget er planlagt ferdig i august 2023.

Det opprinnelig tenkte hangarbygget kom i konflikt med den sivile flytrafikken som også bruker Evenes. Det ble påvist at bygget under visse vindforhold skapte turbulens som kunne forstyrre lufttrafikken, spesielt under landing.

Flyttingen betyr at hangaren til de maritime patruljeflyene blir et år forsinket. Oberst Guldvog forsikrer at denne prosessen ikke vil sinke treningen og forberedelsene for å gjøre P-8A-flyene fullt operative som planlagt om fire år.

-         

Luftvingsjef 133 luftving, Eirik Guldvog - Foto: Forsvaret

      Den  midlertidige løsningen for skvadronen vil sørge for en fullgod drift i overgangsfasen, sier han.

Også i Storbritannia

Også Storbritannia har kjøpt Boeing P-8A Poseidon som maritime patruljefly. Øyriket har vært uten denne kapasiteten etter at et av landets eldre Nimrod-fly havarerte i Afghanistan i 2009.

Britene har kjøpt ni fly av P-8A - typen. Når samtlige var levert startet Boeing byggingen av de norske flyene.

I Renton blir de militære flyene sluttmontert på samme måte som den sivile Boeing 737-800 som P-8A er utviklet fra. Fra fabrikken ved Lake Washington blir flyene etter bygging sendt luftveien til den militære produksjonslinjen (Integrated Defence Systems) som ligger på Boeing Field noen kilometer mot nordvest. Her blir det meste av det militære utstyret montert i flyene.

Luftforsvaret skal ikke overta de nye flyene i første omgang. Kjøpet mellom Norge og USA gjøres gjennom organisasjonen Foreign Military Sales.

 Boeing skal etter ferdiggjørelsen først levere de norske patruljeflyene til amerikanske myndigheter. Etter en omfattende kontroll og prøveperiode skal de deretter overføres til Luftforsvaret i Norge.

RAF P-8A på Lossiemouth - Foto: RAF

Første norske besetning

Det første norske kullet besetningsmedlemmer på P-8A ble sjekket ut på flytypen i Jacksonville i Florida allerede i 2019. Nå skal disse være instruktører og delta i evalueringen av nyinvesteringene som har en samlet pris på rundt 10 milliarder kroner.

Utdanningen av de øvrige nordmennene skal foregå på basen til US Navy i Patuxent River i Maryland. Om et års tid skal folk og fly overføres til Evenes. Her skal de fortsette utsjekk, trening og evaluering av nykommerne fra den nye hjemmebasen til 333. skvadron.


Hele tiden mens dette pågår skal Luftforsvaret fortsette sine flyginger over de nordlige havområder fra Andøya med de eldre overvåkingsflyene av typen Lockheed Martin P-3C Orion. Fire av disse flyene ble levert i 1989, mens to eldre Orion av typen P-3N som stort sett opererer for Kystvakten er fra 1969.

 I tillegg skal de nye P-8A erstatte to kalibreringsfly for elektronisk krigføring av typen Dassault DA-20 Jet Falcon.  Disse ble bygget i 1960-årene og opereres av 717. skvadron på Gardermoen.

Operative i 2025

De nye patruljeflyene skal etter planen få full operativ status i 2025. Da skal flyene være oppsatt med til sammen ti besetninger med ni personer i hver bemanning mot ti i hver Orion.

Deres oppdrag blir hovedsakelig overvåking og rekognosering av havområdene i nord samt antiubåtoperasjoner og andre maritime operasjoner. I kjøpskontrakten som Norge har gjort med amerikanske myndigheter inngår også utstyr som moderne sensorer, overvåkings- og støttesystemer og nye og moderne antiubåtvåpen.

P-8A viser våpenrommet

Viktig havområde

Det maritime området har alltid vært viktig for norsk sikkerhetspolitikk. Våre havområder er om lag sju ganger større enn landområdene på fastlandet.  Avstandene er spesielt store i nord.

Nordområdene regnes som Norges viktigste, strategiske satsingsområde, blant annet på grunn av næringsvirksomheter som fiske, olje og gass. De norske og tilstøtende havområder har de siste årene på ny fått økt militærstrategisk betydning. Ifølge Forsvarsdepartementet er det lite som tyder på at viktigheten blir mindre i årene framover.

I dette bildet får de nye P-8A Poseidon en betydelig rolle. Flyene blir en nyttig plattform for informasjonsinnsamling.

De vil også kunne møte og bekjempe utfordringer både på og under vann. P-8A Poseidon-flyene vil dessuten bli et relevant bidrag til internasjonale operasjoner, opplyser Forsvarsdepartementet.

En kapasitet som P-8A vil også være et markant bidrag til det allierte fellesskapet. Nato retter stadig mer oppmerksomhet mot det maritime domenet.

Maritime patruljefly er i den forbindelse en etterspurt kapasitet. Som en nasjon med sterke maritime interesser er det av stor betydning at Norge bidrar til å sikre fri ferdsel på havene. Spesielt er de transatlantiske forbindelseslinjene som avgjørende for alliert sikkerhet, heter det i uttalelsen fra departementet.   

RAF P-8A tar av fra Boeing Field - Foto: RAF

Samarbeid

Sammen med de britiske og også amerikanske P-8A vil Norge ha et omfattende samarbeid om overvåking av havene i nordområdene.  Det vil videre bli utført mye felles trening og utveksling av personell mellom de tre P-8A-operatørene.

På sikt kan det også være aktuelt med et nærmere samarbeid om reservedeler, forbruksvarer, våpen og sonarbøyer. Ikke minst er et slikt samarbeid aktuelt med den britiske skvadronen med hjemmebase i Lossiemouth i Skottland.

333. skvadron har i mange år trent sine Orion-besetninger hos US Navy i Jacksonville i Florida. Norge har ikke kjøpt egen simulator til P-8A. Britene er derimot i full gang med å bygge eget skolesenter med simulator for flytypen i Lossiemouth.

Like siden det ble klart at begge europeiske land vil operere samme type overvåkingsfly har det vært planen at RAF og Luftforsvaret skal inngå et nært samarbeid om simulatortreningen. Dermed er veien heller ikke lang for partene i å utvikle et felles taktisk samarbeid.

 


FAKTA

Boeing P-8A Poseidon

Type: Maritimt patrulje- og overvåkingsfly

Besetning: Ni personer fordelt på to flygere og sju spesialister

Lengde: 39,47 meter

Vingeapen n: 35,72 meter

Maks vekt: 85,370 kilo

Maks hastighet: 907 km/ timen

Maks høye: 41 000 fot

Operasjonsradius: 2222 kilometer med fire timers patruljetid.

_____________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.