SAS-pilotene i Parat: Positive signaler fra regjeringen
Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, er fornøyd etter møte med Arbeids- og sosialdepartementets statssekretær på Paratkonferansen tirsdag.
Statssekretær Maria Schumacher Walberg (Ap) kunne fortelle en fullsatt konferansesal at regjeringen forbereder lovendringer og en rekke tiltak som skal styrke arbeidstakernes rettigheter, blant annet når det gjelder muligheten til å omgå arbeidsgiveransvar.
SAS har tidligere varslet at de vil dele opp selskapet i flere datterselskaper, ikke ulikt det Norwegian gjorde for noen år siden. Disse selskapene skal stå for store deler av flytrafikken, og oppsagte piloter i SAS, som ble lovet gjenansettelse når flytrafikken tar seg opp igjen, må nå søke på sine gamle jobber i disse nye datterselskapene. Dette har ikke gått upåaktet hen hos pilotene.
Skogvang og lederen for Pilotforbundet i Parat, Oddbjørn Holsether, møtte statssekretæren før hun gikk på scenen på konferansehotellet på Kløfta.
– Det er positivt, både det hun sa til oss i forkant av møtet, og det hun sa fra talerstolen her, at regjeringen er opptatt av å trygge rettighetene til arbeidstakerne, sier han til Parat24.
Mandag denne uka hadde arbeids- og sosialminister Hadia Tajik og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård et møte med SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg.
Tajik sier hun vil foreslå lovendringer som følger opp det såkalte Fougner-utvalgets anbefalinger, blant annet når det gjelder fortrinnsrett innen konsern. Det vil si at arbeidstagere som blir nedbemannet i et selskap i et konsern, vil ha fortrinnsrett til andre ledige stillinger i konsernet.
– Jeg har stor forståelse for at pandemien har truffet SAS hardt. Nå er det sånn at pandemien har truffet omtrent alle virksomheter i alle verdens land, så det er svært mange som er i en situasjon der de har behov for å se på virksomheten på nytt. Jeg er opptatt av at det må involvere hensynet til de ansatte på tilstrekkelig vis, sier hun til E24.no.
Les også: Pilotforbundet: Det skal ikke være fri flyt av arbeidsvilkår
Se video her: https://tinyurl.com/ydz3vjxs
SAS har tidligere varslet at de vil dele opp selskapet i flere datterselskaper, ikke ulikt det Norwegian gjorde for noen år siden. Disse selskapene skal stå for store deler av flytrafikken, og oppsagte piloter i SAS, som ble lovet gjenansettelse når flytrafikken tar seg opp igjen, må nå søke på sine gamle jobber i disse nye datterselskapene. Dette har ikke gått upåaktet hen hos pilotene.
Skogvang og lederen for Pilotforbundet i Parat, Oddbjørn Holsether, møtte statssekretæren før hun gikk på scenen på konferansehotellet på Kløfta.
– Det er positivt, både det hun sa til oss i forkant av møtet, og det hun sa fra talerstolen her, at regjeringen er opptatt av å trygge rettighetene til arbeidstakerne, sier han til Parat24.
Mandag denne uka hadde arbeids- og sosialminister Hadia Tajik og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård et møte med SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg.
Tajik sier hun vil foreslå lovendringer som følger opp det såkalte Fougner-utvalgets anbefalinger, blant annet når det gjelder fortrinnsrett innen konsern. Det vil si at arbeidstagere som blir nedbemannet i et selskap i et konsern, vil ha fortrinnsrett til andre ledige stillinger i konsernet.
– Jeg har stor forståelse for at pandemien har truffet SAS hardt. Nå er det sånn at pandemien har truffet omtrent alle virksomheter i alle verdens land, så det er svært mange som er i en situasjon der de har behov for å se på virksomheten på nytt. Jeg er opptatt av at det må involvere hensynet til de ansatte på tilstrekkelig vis, sier hun til E24.no.
Les også: Pilotforbundet: Det skal ikke være fri flyt av arbeidsvilkår
Se video her: https://tinyurl.com/ydz3vjxs
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.