For meg virker det som om SAS ikke forstår at dette gjelder norske og ikke utenlandske arbeidstakere, med tariffavtale som ikke honoreres. (Red.)
SAS-sjefen til regjeringen: Still samme krav til Ryanair
Runa Fjellanger, Tore Kristiansen (foto), Eirik Wichstad
1 time siden
Foto: Tore Kristiansen HADDE MØTE: SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og arbeidsminister Hadia Tajik (Ap).
SAS-sjefen til regjeringen: Still samme krav til Ryanair
SAS-sjef Kjetil Håbjørg sier selskapet støtter skandinaviske lønns- og
arbeidsvilkår – men at regjeringen må kreve det samme av konkurrentene.
Publisert: 15.11.21 kl. 21:19
– Jeg har spurt om hvorfor de er i konflikt med nesten 500 av sine
ansatte og hva de selv tenker er grunnen til at over 90 prosent av flygerne deres gir uttrykk for at de
ikke har tillit til ledelsen sin, sier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap) til VG.
Mandag ettermiddag hadde hun og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
(Ap) et møte med SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg.
Tajik har varslet at hun vil rydde opp i den pågående konflikten mellom flyselskapet og både
nåværende og oppsagte ansatte.
Antallet ansatte i SAS er halvert i løpet av coronapandemien, etter at
rundt 5000 ansatte har måttet gå. Av disse er omtrent 560 piloter, 200 av dem
norske.
De oppsagte pilotene var ansatt i hovedvirksomheten, SAS Scandinavia,
og derfor sier SAS at gjenansettelsesplikten ikke gjelder. Nye jobber i
selskapet utlyses nemlig gjennom SAS Connect og SAS Link, to nyetablerte
datterselskaper.
Konkurrenter uten tariffavtaler
– Et av våre viktigste budskap i dag har vært at vi støtter arbeidet
for skandinaviske lønns- og arbeidsvilkår, men det må lages lovverk, reglement
og oppfølging som sikrer at alle aktører etterlever det for at vi skal ha en
fair konkurranse, sier Håbjørg og fortsetter:
– Vi har gjort regjeringen oppmerksomme på at det flyr fly ut av Norge
i dag uten tariffavtaler og fagforeningsrettigheter som vi konkurrerer med. For
oss haster dette arbeidet.
Foto: Annika Byrde DEMONSTRERTE: Oppsagte SAS-ansatte møtte opp foran Stortinget for å protestere.
– Hvem tenker du på da?
– Da tenker jeg på konkurrenter som Ryanair, Wizz Air og andre som vi
vet at ikke tillater fagorganisering eller tariffavtaler.
Konsernsjef i Wizz Air, József Váradi, har tidligere avvist at det er
aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger i Norge.
Ryanair-sjef Michael O’Leary innrømte i 2018 at selskapet trakk ut
virksomheten sin fra flyplassen i Rygge på grunn av påtrykk om fagorganisering, men har senere sagt at de er
villig til å snakke med fagforeninger.
På arbeidsministerens spørsmål om hvorfor SAS er i konflikt med rundt
500 ansatte, svarer Håbjørg:
– I SAS har vi sagt opp 5000 ansatte, og det har vært en ekstremt
krevende prosess. Vi har avtaler med mange av våre bakkeansatte, hvor vi har
lyktes med å skape forutsetninger for skandinaviske vilkår. Med pilotene har vi
slitt noe mer, men vi tror det skyldes at vi har behov for å diskutere og
forklare, sier han.
– Vår oppfatning er at det er mye som fremstilles veldig skjevt i
media, og vi har hatt behov for å klargjøre hvordan vi ser på dette. Vi ønsker
oss en skandinavisk luftfart på skandinaviske betingelser, med anstendige
lønns- og arbeidsvilkår. Vi gjør det vi kan for å få det til.
SAS-sjefen forklarer misnøyen blant de ansatte med at selskapet har
mistet opptil 85 prosent av inntektene i perioder på grunn av coronapandemien
og reiserestriksjonene.
Han sier at undersøkelsen der over 90 prosent av flygerne uttrykte
misnøye, spurte om tillit til forretningsmodellen.
– Nå er vi inne i en omstilling som det står respekt av, men vi kan
ikke forvente at alle støtter det, da forandring er smertefullt. Men vi skal
vise at vi skal få til dette på skandinaviske vilkår.
Ingen retrett fra Tajik
Tajik står fast på at hun vil foreslå lovendringer som følger opp Fougner-utvalgets anbefalinger, blant annet når det
gjelder fortrinnsrett innen konsern. Det vil si at arbeidstagere som blir
nedbemannet i et selskap i et konsern, vil ha fortrinnsrett til andre ledige
stillinger i konsernet.
– Så du gjør ikke en retrett etter å ha hørt på hva SAS hadde å si?
– Nei. Jeg har stor forståelse for at pandemien har truffet SAS hardt.
Nå er det sånn at pandemien har truffet omtrent alle virksomheter i alle
verdens land, så det er svært mange som er i en situasjon der de har behov for
å se på virksomheten på nytt. Jeg er opptatt av at det må involvere hensynet
til de ansatte på tilstrekkelig vis.
Foto: Janne Møller-Hansen VIL RYDDE OPP: Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap).
Kommer med strategi
Tajik presenterer to spor som regjeringen vil følge videre:
Samferdselsministeren skal legge frem en ny luftfartsstrategi og regjeringen
skal jobbe med en ny Norges-modell for offentlige anskaffelser – der de vil
stille krav til blant annet arbeidsforhold.
– Vi skal lage en luftfartsstrategi, og der vil norske lønns- og
arbeidsvilkår være viktig. Det handler om å skaffe seg god oversikt over
hvordan dette er i bransjen og ha gode kontrollmekanismer, sier
samferdselsminister Nygård.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.