onsdag 1. desember 2021

A350 med kvalitetsproblemer - Diverse medier

 Qatar Airways CEO says Airbus should admit to A350 surface flaws

 

Kate Holton and Tim Hepher

Tue, November 30, 2021, 4:24 PM·3 min read

 


FILE PHOTO: Qatar Airway's Chief Executive Officer, Akbar Al Baker speaks in a welcome speech at Qatar aviation conference, in Doha

 

By Kate Holton and Tim Hepher

LONDON/PARIS (Reuters) -The head of Qatar Airways on Tuesday called on Airbus to admit that it had a problem with flaws on the surface of its A350 jets and ruled out buying freighter planes from the European company, effectively handing a potential deal to rival Boeing.

Chief Executive Akbar Al Baker confirmed that the Gulf airline had grounded 20 of the long-range A350 jets in a months-long dispute over paint and other surface damage that has also prompted the airline to halt further deliveries.

"Qatar Airways cannot sit with its arms folded and legs crossed. We need to solve it. Airbus has made a very large dent in our widebody operations," Al Baker said.

"It is a serious matter; we don't know if it is an airworthiness issue; we also don't know that it is not an airworthiness issue. The real cause of it has not been established by Airbus," he told The Aviation Club in London.

"Now they have, at last, accepted that there are other airlines, several of them that have the same condition."

A Reuters investigation published on Monday found that at least five other airlines had raised concerns over surface flaws since the A350 entered service and that in at some cases damage extended below paint to a layer of lightning protection.

Airbus, https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/costly-airbus-paint-flaw-goes-wider-than-gulf-2021-11-29 which until recently maintained that the problem was confined to Qatar Airways, has said the plane is safe and that it understands the root cause of the problem.

An Airbus spokesperson said it had nothing to add to earlier statements.

On Monday, Airbus confirmed it was looking at updating the lightning system to a more flexible material called Perforated Copper Foil, a move first reported by Reuters.

"They have acknowledged that they are working to find a solution, which means they still don't have a solution," Al Baker said on Tuesday, adding the Airbus problems were worse than current production flaws faced by the Boeing 787.


Airbus 350

Setter 20 fly på bakken

Milliardavtale står på spill.

SKADER I LAKKEN: Dette bildet skal vise et av Qatar Airways A350-fly, der lakken ser ut til å sprekke opp og avdekker koppernettingen (ECF) under. Airbus hevder dette ikke er et sikkerhetsproblem. Foto: NTB / Reuters

Mathilde Lea

Publisert tirsdag 30. november 2021 - 07:21
Sist oppdatert tirsdag 30. november 2021 - 08:07

Problemene med Airbus 350 ble først kjent i mai, seks måneder etter at flyselskapet Qatar Airways sendte et av flyene sine til nylakkering før fotball-VM

Vitner som har flydd med Qatar Airways har beskrevet de angivelige skadene som bobler og dype hakk i lakken, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

20 fly på bakken

Bilder som skal være fra et av Qatar Airways flyskrog, viser at lakken sprekker opp og flasser av, og avdekker kopperfolie (ECF).


SPREKKER OPP: Bilder fra et av Qatar Airways A350 viser at lakken tilsynelatende sprekker opp, og avdekker en netting som er designet for å avlede lynnedslag. Foto: Reuters / NTB

Nå har det nasjonale flyselskapet i Qatar satt 20 av sine Airbus 350-fly på bakken. Der blir de stående fram til man har funnet en definitiv årsak til skadene, og en permanent løsning på problemet.

Flyselskapet sier de handler på vegne av lokale myndigheter.

«Kosmetiske skader»

Ytterligere fem flyselskap skal ha meldt bekymring vedrørende lakkskader, ifølge dokumenter som Reuters skal ha fått tilgang til. Tre av disse bekrefter overfor nyhetsbyrået at de har opplevd «kosmetiske skader».

Airbus hevder på sin side at det ikke er noen fare for sikkerheten med A350-flyene. De beskriver problemene med lakken som «kosmetisk».

- Vi har ikke sett noen effekt på strukturen til flyet, og flyoperatørene fortsetter å fly med høy operasjonell pålitelighet, sier Miguel Angel Llorca Sanz til Reuters.

SATT PÅ BAKKEN: Qatar Airways 20 A350-fly er inntil videre satt på bakken. Samtidig har flyselskapet stoppet en bestilling på 23 nye Airbus-fly. Foto: AP Photo / Michael Probst / NTB

Sanz, som er A350-sjefingeniør, legger til følgende:

- Dette påvirker overhodet ikke lynbeskyttelsen, på grunn av den betydelige sikkerhetsmarginen. Det er overhodet ikke et spørsmål om luftdyktighet.

Hull i nettingen

Til nyhetsbyrået sier flyprodusenten at det har vært enkelte problemer med «tidlig overflateslitasje», som i noen tilfeller har avdekket et underliggende lag av netting som er designet for å skulle absorbere lynnedslag.

Dette problemet skal Airbus etter eget utsagn være i gang med å løse.

Kilder skal imidlertid ha sagt til Reuters at det både hos Qatar Airways og minst et annet flyselskap skal ha funnet hull i selve nettingen. Dette skal ha ført til at flykroppens karbonfiber ble utsatt for vær eller annen skade.

Flyprodusenten viser imidlertid til at A350 er designet med rikelig beskyttelse for å motstå stormer, og er utplassert verden over med høy pålitelighet.

Når de skal forklare hullene i nettingen, sier Airbus at enkelte flyselskaper opererer med høyere temperatursvingninger enn andre, med antydninger til at Qatar Airways opererer ut fra ørkentemperaturer.

Milliarder på spill

Uenigheten mellom Qatar Airlines og Airbus kan få enorme økonomiske konsekvenser, ettersom flyselskapet nå har stoppet en bestilling på 23 A350-fly.

Avtalen kan være verdt flere hundre millioner dollar, ifølge Reuters.

 

Nå har nyhetsbyrået fått innsyn i et privat meldingssystem brukt av Airbus, som viser at Finnair reiste bekymring knyttet til lakken allerede i 2016.

Seinere skal de ha beskrevet lakken som i «veldig dårlig forfatning». I oktober 2019 skal de ha meldt inn at skaden har spredt seg dypere enn den omtalte nettingen.

Bekrefter kosmetiske skader

Finnair, Cathay Pacific og Lufthansa har bekreftet overfor Reuters at noen av deres A350-fly skal ha hatt det de kaller «kosmetiske skader».

- Vi kan bekrefte at vi opplever noen problemer med lakken på A350, og vi har jobbet sammen med Airbus for å løse disse problemene. Problemet er kosmetisk, men selvsagt uheldig, sier en talsperson for Finnair til Reuters.

Cathay Pacific bekrefter overfor Reuters at enkelte av deres A350 har vært utsatt for «kosmetisk forringelse til en viss grad».

Men de sier at problemet har blitt undersøkt, og at det ikke har innvirkning på sikkerheten.

I oktober 2017 skal Lufthansa ha oppdaget at deler av lakken flekket av flyskroget, problemet strekte seg på enkelte områder over én kvadratmeter.

Til Reuters sier Lufthansa at tilfeldige kosmetiske skader har blitt fikset, og at sikkerheten aldri var rammet av problemet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.