Rapport
om luftfartsulykke på Stavanger lufthavn Sola 9. april 2018 med Beech King-Air
B200, LN-NOA
Besetningen har forklart at understellet
kollapset da flyet landet på rullebanen. De opplevde at flyet krenget noe til
venstre like etter landing og fartøysjefen, som var PM (Pilot Monitoring),
reagerte med å legge hånden på understellhåndtaket for å kjenne om det var helt
nede. Videre har han forklart at han i en reflekshandling beveget håndtaket
opp, for så raskt å sette det ned igjen. Dette skal da i følge besetningen ha
medført at understellet ble innfelt og at flyet tok bakken med buken. Flyet
skled rett fram 277 meter før det kom til ro. Besetningen var uskadet mens
flyet ble påført skader på nesehjulsmekanisme, begge propeller, buken og
bakkant av flaps.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.