fredag 13. mai 2022

GPS slukker - Hva skjer da? - Air Force Magazine

Artikkelen under er oversatt med Google Translate. Den amerikanske utgaven finner du nederst.  Artikkelen sikter seg inn mot amerikanske lesere, og Galileo er utelatt her, også russernes Glonas. Problemet med GPS er at det er et militært system som styres av USA. (Red.)


Hva skjer hvis GPS slukker? Pentagon jobber med det, sier romstyrkens general

12. mai 2022 | Av Greg Hadley

En F-35 flyr over Indo-Stillehavet på 35 000 fot, da plutselig blir konstellasjonen av GPS-satellitter den er avhengig av for navigering mørk. En motstander – enten gjennom et nett- eller annet anti-satellittangrep – har tatt ned systemet. Hva skjer etterpå?

Det er spørsmålet Sen. Angus King (I-Maine) stilte til visesjef for romoperasjonsgeneral David D. Thompson under en høring 11. mai av Senatets væpnede tjenesters strategiske styrkers underkomité. Og selv om problemet har vært oppe i flere år nå, er det en Pentagon er stadig mer opptatt av, sa Thompson til lovgiverne.

Ettersom verdensrommet har blitt mer overfylt og mer omstridt, har Space Force tatt til orde for spredte, spenstige satellittarkitekturer. For øyeblikket består imidlertid GPS-konstellasjonen av bare 33 satellitter.

Det er ingen plan om å erstatte GPS med et nytt program - Thompson understreket at han forventer at systemet vil "forbli verdensstandarden i lang tid."

Men samtidig, "selv om GPS er verdensstandarden, er det kanskje rettferdig å si at vi har kommet til å stole på det utelukkende og eksklusivt og for tungt," sa Thompson.

I det hypotetiske scenariet King presenterte, ville F-35-piloten sannsynligvis ha det bra, sa Thompson - Luftforsvaret trener sine piloter i hvordan de skal reagere i GPS-nektet miljøer, så deres evne til å fortsette å fly er "generelt sikret," bemerket Thompson , før du legger til, "Selvfølgelig vil det sannsynligvis være en misjonseffekt."

For å dempe disse konsekvensene jobber avdelingen for luftvåpenet med prosjekter "for å utvide [GPS], for å supplere den, for å gi ytterligere midler for å kunne navigere og posisjonere og utføre oppdrag," sa Thompson.

Men det er ikke bare departementet for luftvåpenet – faktisk har hele Pentagon sett spørsmålet om navigasjon som viktig.

«Innenfor alle tjenestene – spesielt Hæren leder sannsynligvis akkurat nå; Sjøforsvaret er ikke langt bak; men luftforsvaret også – de ser på en rekke teknologier og metoder for posisjonering og navigasjon, sa Thompson. "Jeg vil nok si at i forsvarsdepartementet, jeg tror vi endelig har nok folk som har våknet opp til at GPS er verdensstandarden, vil forbli verdensstandarden i lang tid, men vi må være forberedt på de som ønsker å nekte oss GPS og … være i stand til å kjempe gjennom det og være effektive.»

For flere år siden skapte marinen overskrifter da den brakte tilbake «himmelnavigasjon» ved U.S. Naval Academy – navigering etter stjernene.

Men mens mediedekning av denne endringen hovedsakelig fokuserte på ideen om å vende tilbake til flere hundre år gamle navigasjonsmetoder som sekstanten, indikerte Thompson at nye metoder for å utfylle GPS fortsatt ville være høyteknologiske.

"De utvikler teknikker for himmelnavigasjon automatisk uten at en navigator, en menneskelig navigator, kreves - og ærlig talt, for å kunne gjøre det i dagslys, når det menneskelige øyet ikke kan se stjerner. Det er teknologi i den forbindelse, sa Thompson.

"For mange år siden var navigasjon ombord, treghetsnavigasjonssystemer, måten vi drev virksomhet på på 50- og 60-tallet før GPS var utbredt. Det er på tide å reinvestere i disse teknologiene og de egenskapene, tror jeg, for å fremme dem. Det er til og med teknikker som lar systemer måle jordens magnetiske felt og basert på variasjonene i jordens magnetfelt, finne ut hvor du er, terrengkartlegging. Det er mange måter å løse dette problemet på."

I 2020 lanserte hæren et nytt kontor og laboratorium dedikert til modernisering av posisjon, navigasjon og timing. Og i 2021 testet luftforsvarets strategiske utviklingsplanleggings- og eksperimentkontor, sammen med Naval Surface Warfare Center, nye PNT-teknologier fra åpne programvarearkitekturer smeltet sammen.

Slike trekk, var Thompson og King enige om, er nødvendige for å bygge videre.

"Noen må tenke på dette," sa King. "Fordi i en konflikt, hvis jeg er motstanderen, er det første jeg skal gjøre å prøve å slå ut GPS for å blinde oss."

What Happens If GPS Goes Dark? The Pentagon Is Working on It, Space Force General Says

May 12, 2022 | By Greg Hadley

An F-35 is flying above the Indo-Pacific at 35,000 feet, when suddenly, the constellation of GPS satellites it relies upon for navigation goes dark. An adversary—either through a cyber or other anti-satellite attack—has taken down the system. What happens next?

That’s the question Sen. Angus King (I-Maine) asked of Vice Chief of Space Operations Gen. David D. Thompson during a May 11 hearing of the Senate Armed Services strategic forces subcommittee. And while the issue has been raised for years now, it’s one the Pentagon is increasingly concerned with, Thompson told lawmakers.

As space has become more crowded and more contested, the Space Force has advocated for proliferated, resilient satellite architectures. At the moment, though, the GPS constellation consists of just 33 spacecraft.

There’s no plan to replace GPS with a new program—Thompson emphasized that he expects the system to “remain the world standard for a long time.”

But at the same time, “while GPS is the world standard, it is perhaps fair to say that we’ve come to rely on it solely and exclusively and too heavily,” Thompson said.

In the hypothetical scenario King presented, the F-35 pilot would likely be fine, Thompson said—the Air Force trains its pilots on how to respond in GPS-denied environments, so their ability to keep flying is “generally assured,” Thompson noted, before adding, “Obviously, there’s likely to be a mission impact.”

To mitigate those impacts, the Department of the Air Force is working on projects “to augment [GPS], to supplement it, to provide additional means of being able to navigate and position and conduct missions,” Thompson said.

But it’s not just the Department of the Air Force—indeed, the entire Pentagon has come to see the issue of navigation as important.

“​​Inside all of the services—especially the Army is probably leading right now; the Navy is not far behind; but the Air Force as well—they’re looking at a host of technologies and methodologies for positioning and navigation,” Thompson said. “I would say probably inside the Department of Defense, I think we finally have enough people who have woken up to the fact that GPS is the world standard, will remain the world standard for a long time, but we have to be prepared for those who wish to deny us GPS and … be able to fight through that and be effective.”

Several years ago, the Navy made headlines when it brought back “celestial navigation” at the U.S. Naval Academy—navigating by the stars.

But while media coverage of that change mainly focused on the idea of returning to centuries-old navigation methods such as the sextant, Thompson indicated that new methods to complement GPS would still be high-tech.

“They’re developing techniques for celestial navigation automatically without a navigator, a human navigator, required—and frankly, to be able to do it in daylight, when the human eye can’t see stars. There’s technology in that regard,” Thompson said.

“Many years ago, onboard navigation, inertial navigation systems, were the way we conducted business in the ’50s and ’60s before GPS was rampant. It’s time to reinvest in those technologies and those capabilities, I think, to advance them. There’s even techniques that allow systems to measure the magnetic field of the Earth and based on the variations in the Earth’s magnetic field, figure out where you are, terrain mapping. There are a lot of ways to solve this problem.”

In 2020, the Army launched a new office and laboratory dedicated to the modernization of position, navigation, and timing. And in 2021, the Air Force’s Strategic Development Planning and Experimentation Office, alongside the Naval Surface Warfare Center, flight-tested new PNT technologies from open software architectures fused together.

Such moves, Thompson and King agreed, are necessary to build on moving forward.

“Somebody’s got to be thinking about this,” King said. “Because in a conflict, if I’m the adversary, the first thing I’m going to do is try to knock out GPS in order to blind us.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.