Historiker: SAS-streiken kan få betydning langt
utover flybransjen
NTB-Lena Gundersby Gravdal - for 38 min siden
Ilustrasjonsbilde: Per Gram
Historiker: SAS-streiken kan få betydning langt utover flybransjen
Utfallet
av pilotstreiken i SAS kan få betydning videre for hvordan resten av
arbeidslivet er organisert, mener NTNU-historiker Ingar Kaldal.
Publisert:
14.07.22 kl. 07:28
–
Når grunnleggende ordninger i arbeidslivet står på spill, har konfliktene hatt
en tendens til å bli både harde og langvarige. Konflikten i SAS handler om mer
enn kroner og øre, her er det viktige prinsipper det forhandles om, sier
historiker og professor ved Institutt for moderne samfunnshistorie ved NTNU,
Ingar Kaldal, til NTB.
Onsdag
startet forhandlingene mellom parten i SAS-streiken opp igjen, etter at
streiken har vart i ni dager. Sentralt står organiseringen av selskapet, og hva
slags arbeidsavtaler pilotene får.
–
Å spå utfallet av denne konflikten er ikke lett, men vi historikere har
mulighet til å trekke noen linjer til hva som har skjedd før, sier Kaldal.
Skogsarbeiderne
gikk foran
Og
Kaldal trekker gjerne noen linjer. I årene før første verdenskrig utspilte det
seg store konflikter i industrien, som endte med at det ble slått fast noen
grunnleggende regler for retten til organisering, forhandlinger og avtaler
mellom arbeidere og arbeidsgivere, forteller han.
Dette
formet måten arbeidslivet ble ordnet på for flere generasjoner framover.
I
1920- og 30-årene streiket så skogsarbeiderne for retten til å organisere seg,
og for kollektive avtaler. Da var det ofte tømmerfløterne som havnet i de
hardeste konfliktene, forklarer historikeren. Fordi arbeidet med å fløte tømmer
kun foregikk i noen få, hektiske uker hver vår når det var nok vann i elva,
kunne det ramme hele industrien om de streiket akkurat da.
–
De var på én måte slett ikke ressurssterke, men de hadde – som pilotene – en
nøkkelrolle. Og utfallet, som for skogsarbeiderne den gang, ble at et
organisert arbeidsliv ble normalen også på landsbygda. Dette fikk betydning for
mange flere enn de som sto i den bestemte konflikten, sier Kaldal.
Grunnleggende
rettigheter i spill
På
samme måte mener Kaldal at resultatet av SAS-streiken kan få betydning langt
utenfor flybransjen. For på lignende måte som arbeidskonfliktene før første
verdenskrig ble harde og langvarig, er konflikten i SAS per 2022 også det.
SAS
har opprettet underselskaper der pilotene ansettes på andre vilkår enn det de
opprinnelig hadde i SAS, som en del av redningspakken SAS Forward. Selskapet
sliter økonomisk, og må kutte kostnader på 7,5 millioner svenske kroner årlig.
Pilotene kan så leies inn fra datterselskapene for å fly for SAS.
Pilotene
har kommet SAS delvis i møte, men konflikten står om blant annet jobbsikkerhet.
–
Hvis SAS får gjennomslag, hva skjer da med ansettelse og rettigheter, og for
eksempel ansiennitet, undrer Kaldal.
Han
understreker at det må de som kan mer om slike avtaler svare på, men legger til
at hver gang en arbeidsgiver vinner fram med nye måter å organiserer på, kan
det være et skritt bort fra normen.
Pilotenes
hovedmål er at 560 SAS-piloter skal ansettes på samme vilkår som før de ble
sagt opp under pandemien
–
Konflikten i SAS er bare én av flere konflikter i vår tid som setter
grunnleggende rettigheter i spill, sier Kaldal.
Publisert: 14.07.22 kl. 07:28
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.