onsdag 5. juli 2023

SAS et fallerende, en gang stolt flyselskap - Dagbladet

 

Denne saken er sendt meg av en tidligere SAS flyger. (Red.)


SAS-innleid flyselskap:

Ut mot SAS-partner: Forlot flyet

For å ta unna trafikktoppen i sommer, har SAS hyret inn det omstridte flyselskapet Smart Lynx. Nå forteller en svensk journalist at hun forlot flyet før avgang: - Vi ville ikke fly med den dritten.

MISFORNØYD: Flere slakter det SAS-innleide flyselskapet Smart Lynx, og enkelte nekter til og med å reise med dem. 

Oscar Hansen Aanerud

Publisert tirsdag 04. juli 2023 - 10:31

Maskinfeil, strøm som slås av og på, innstilte avganger og ansatte som ikke kan engelsk.

Dette er noen av klagene som har kommet mot det SAS-innleide selskapet Smart Lynx, skriver svenske Aftonbladet.

For å unngå en gjentakelse av forrige sommers flykaos, har SAS leid inn åtte fly fra det latviske flyselskapet.

Flyene skal hovedsakelig operere ruter mellom Sverige og utenlandske feriedestinasjoner, men vil også fly enkelte ruter mellom Sverige og Norge.

Gikk av flyet

Den svenske frilansjournalisten Lotta Reberg, som blant annet jobber for Aftonbladet, var så misfornøyd at hun valgte å gå av før flyet lettet, når hun skulle hjem fra ferie i Alicante.

- Det kjentes så usikkert. De ansatte sprang inn og ut av flyet. Når vi spurte hva som foregikk, kunne de knapt engelsk og tok oss ikke på alvor. Så kom det fram at det var noe feil med datamaskinen, så de skrudde av strømmen og skulle starte hele flyet på nytt, fordi datamaskinen ikke fungerte. Til slutt sa vi: «Nei, vi går av». Vi ville ikke fly med den dritten, sier Reberg til Aftonbladet.

- Alt føltes forhastet og veldig uprofesjonelt. Vi kjente ikke igjen SAS lenger. Har det blitt et drittselskap? spør Reberg.

På flyplassen skal hun ha snakket med en SAS-representant.

- Hun sa at det er helt håpløst, og at det skjer hele tida med disse innleide flyene fra Smart Lynx, hevder Reberg.

Trygt

Kommunikasjonssjef i Smart Lynx, Agija Kola-Kanca, forklarer at Rebergs fly ble forsinket på grunn av tekniske problemer.

- Det tekniske teamet utførte kontroller som involverte full nullstilling av strømmen (slå flyet av og på igjen) for å sjekke systemene, som er en rutineprosedyre. Vi beklager på det sterkeste hvis mannskapet ikke har forklart på forhånd hva som vil skje og om det har skapt bekymringer. Vi jobber nådeløst for å gi våre kunder den beste og sikreste servicen, og vi går ikke på akkord med tekniske krav som er nødvendige for hver avgang.

Pressesjef for SAS Norge, Tonje Sund, avfeier at det er farlig å reise med flyselskapet.

- Sikkerhet er den viktigste parameteren for ethvert flyselskap og noe vi ikke går på akkord med for noen av våre samarbeidspartnere, sier hun.

Sund skriver at «Smart Lynx opererer under samme regelverk som alle andre flyselskaper i Europa - det er ingen forskjell i krav fra flyselskap til flyselskap når det gjelder EASAs (The European Aviation Safety Agency) standarder».


Samtidig anerkjenner hun at kundeopplevelsen kanskje ikke er den beste.

- Vi tar selvfølgelig til oss kritikken hvis kundene våre ikke er fornøyde med produktet vi leverer og prøver å justere, men igjen - dette er en midlertidig løsning for å ta oss gjennom sommeren og fly kundene våre til sine destinasjoner. Det kan oppfattes som at våre underleverandører ikke oppleves som et rendyrket SAS hva gjelder selve produktopplevelsen om bord, men vi kan garantere at når det gjelder sikkerhet, er det noe vi aldri går på akkord med, skriver Sund.

Har advart

Leder av norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, advarte imidlertid tidlig mot å leie inn selskapet.

- Vi forstår at SAS har en utfordring med å avvikle trafikk i sommer og eventuelt må kansellere ruter dersom de ikke leier inn eksternt mannskap. Men vi står fast: Dette er et selskap som nylig fikk bunnplassering i en ECA-undersøkelse. Smart Lynx ble stemplet som «Social junk». Dermed mener vi også at det ville være klokt av SAS å unngå bruken, sa Klokset til Børsen i vår.

Undersøkelsen Klokset sikter til ble gjennomført av European Cockpit Association, og at SmartLynx har de dårligste arbeidsforholdene for piloter i Europa.

Om undersøkelsen svarer kommunikasjonssjef i Smart Lynx, Agija Kola-Kanca:


SAS-pilotene advarer: - Holder ikke mål


- Når det gjelder undersøkelsen fra ECA, vil vi framheve at den ble gjennomført i 2021, som var et svært utfordrende år for luftfartsindustrien. Vi erkjenner at det ble tatt noen vanskelige og upopulære beslutninger som påvirket omdømmet til flyselskapet.

Kola-Kanca, har tidligere avvist at selskapet bryter med lover og regler for arbeidsrett.

- Vi er kjent med at pilotforeningen i SAS har luftet sine bekymringer knyttet til Smart Lynx. Vi ønsker å presisere at Smart Lynx tar sitt ansvar overfor sine ansatte og overholdelse av arbeidslover svært alvorlig, skrev hun i en e-post til Børsen tidligere i vår.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.