torsdag 11. januar 2024

Helikoptersaken - Driver amerikanerne med vanlig Trump taktikk, eller har Villard rett? - Stavanger Aftenblad

 

Aircontactgruppen er agent for Sikorsky. De har valgt å la  produsenten gå foran seg uten å engasjere seg i denne viktige saken. De som opererer typen antar jeg er troverdige i det de føler jo hvordan tilgangen på reservedeler er. Produsenten er der åpenbart for å ro saken rolig mot land. Det viktige er ikke om det er produksjon av typen fremdeles, men om det kommer reservedeler eller ikke. Dette minner meg om en Sikorsky sak fra mange år tilbake da HS mistet en S-61N på grunn av tap av et hovedrotorblad. Det skulle komme folk over fra Sikorsky for å se på saken. jeg fikk i oppdrag av flygesjef Mike Boxill å hente dem på Sola. De jeg hentet var ikke der for å bidra til å løse saken, det var jurister som viste seg å gjøre hva de kunne for å bortforklare antatt årsak til ulykken. De skyldte på HS. Den viste seg forøvrig å være forårsaket av en produksjonsfeil. Det var Sikorsky det. Jeg glemmer ikke det. (Red.)


Sjekk hele artikklen her: http://tinyurl.com/4jn8uxyu

Produsent ut mot CHC om helikopterkrise: – Ikke sant

Sikorsky sluttet å produsere denne helikoptertypen i 2015, sa en fortvilet daglig leder i CHC til Aftenbladet i januar. Nå slår amerikanerne tilbake: – Vi har produsert hele tiden.


Det er helikoptre av typen Sikorsky S-92 som flys på norsk sokkel. Halvparten av CHC sin flåte av S-92-maskiner kan fra sommeren være satt på bakken grunnet mangel på reservedeler. Foto: Jon Ingemundsen

·   

Jonas Vikingstad

Journalist

Publisert: Publisert:

I går 11:24

– Sikorsky stoppet produksjonen av denne typen i 2015.

Det uttalte sjef for helikopterselskapet CHC, Tore Villard, til Aftenbladet på nyåret.

Dette er bare én av flere grunner til at mange helikoptre av typen Sikorsky S-92 kan bli satt på bakken ut over året. I tillegg kommer lang leveringstid på reservedeler og dessuten en minst to års lang leveringstid på andre maskiner.

LES OGSÅ

Titalls helikoptre kan tvinges på bakken: – Kommer til å slite med dette i lang tid

 

– Har nye i produksjon

Alt dette fører til krise i bransjen som skal fly personell ut på norske olje- og gassinstallasjoner. Så mange som halvparten av CHC sine helikoptre kan stå på bakken til sommeren, uttalte selskapet til Aftenbladet.

Dette er helt feil, svarer helikopterprodusenten Sikorsky om utsagnet fra CHC.

– Vi tar bestillinger på nye S-92 helikoptre akkurat nå. Vi har dessuten mange nye i produksjon på vår fabrikk i Florida, sier Sikorskys ansvarlig for det globale kommersielle og militære marked, Leon Silva, til Aftenbladet.

– Hvorfor hevder CHC dette?

– Jeg kan ikke svare for dem, sier Silva.

Bare i 2023 leverte amerikanerne tre nye helikoptre av denne typen, blant annet til Sør-Korea.

Sikorsky

  • Amerikansk produsent av militære og sivile helikoptre.
  • Eies av Lockheed Martin.
  • Produserer helikoptertypen S-92, som er den vanligste typen på norsk sokkel.
  • Har hovedkontor i Connecticut på den amerikanske østkysten.
  • Har omtrent 13.000 ansatte.

Aftenbladet tar kontakt med CHCs daglige leder Tore Villard. Han får spørsmål om hvorfor han hevdet at amerikanerne tilbake i 2015 stoppet produksjonen av S-92-typen.

Det vil han ikke svare på.

På e-post skriver Villard at CHC har slitt med tilgang på reservedeler til S-92-helikoptrene, som har medført færre tilgjengelige maskiner og derfor redusert kapasitet og punktlighet.

Og avslutter:

– Dette er en utfordring vi i bransjen jobber tett sammen om å løse. Vi samarbeider med Sikorsky og andre strategiske partnere, og vi har tillit til at vi sammen over tid vil redusere ulempene for våre kunder og passasjerer.

LES OGSÅ

Må sette Sikorsky-helikoptre på bakken: – Varer frem til 2025

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.