tirsdag 3. juli 2012

Airlift havariet - LT synes alt er OK

Nå må Luftfartstilsynet i tenkeboksen. Dette går bare ikke!
Flere ulykkerHelikopteret som havarerte onsdag er av typen AS350. Airlift har de senere år har en rekke ulykker:
  • 1995: Airlift-helikopter får motorstopp og må nødlande på Elvenes, fikk motorstopp. Hendelsen sammenlignes med ulykkesårsaken etter styrten på Hardangervidda i 1999.
  • Mars 1996: Ingen av sju om bord blir skadd da et Super Puma-helikopter havarer i Wijdefjorden på Svalbard.
  • Oktober 1996: Fire personer omkommer da Airlifts ambulansehelikopter flyr inn i en høystpentkabel ved Vevring i Førdefjorden, Sogn og Fjordane.
  • April 1998: Et helikopter fra Airlift styrter like ved Tyinvannet i Jotunheimen. En omkommer, en blir invalid etter å ha sittet fastklemt fire timer, en person kommer uskadd fra ulykken.
  • November 1999: Airlift-helikopter styrter på Hardangervidda. To menn omkommer, pilot og en sju år gammel gutt overlever.
  • Desember 2003: Bell 212-helikopter flyr rett i isen i mørket på Svalbard. Helikopteret går gjennom isen og synker. De to om bord overlever.
  • April 2004: Et Airlift-helikopter og et helikopter fra Helitrans var nær ved å kollidere under lasteflyging i Nordvik i Surnadal på Nordmøre.
  • Mai 2005: Airlift-helikopter styrter på Kolsås-toppen, syv om bord. En omkom under "event flyging".
  • Juli 2011. Havari i Hardanger. 5 drept.
Uttdrag fra rapporten:
Som en del av undersøkelsen har SHT gjennomført en anonym spørreundersøkelse blant flygere og lastemenn i Airlift. Svarene tydet i hovedsak på at elementer som antas å være av betydning for sikkerhetskultur var godt ivaretatt i selskapet. Det store flertallet var svært godt fornøyd med selskapets sikkerhetsarbeid i videste forstand. Luftfartstilsynet uttalte seg også positivt om flysikkerhetsarbeidet ved siste inspeksjon. Likevel kom det i spørreundersøkelsen frem at risikoatferd med passasjerer om bord har forekommet også i dette selskapet. SHT mener det er grunn til å tro at tilsvarende gjelder de fleste operatører i denne bransjen. Airlift har i etterkant av ulykken blant annet innført konkrete manøvreringsbegrensninger i høyder lavere enn 500 ft over bakken med passasjerer om bord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.