tirsdag 3. juli 2012

Duxford Airshow 2012 - Flying Legends


Bildet illustrerer på mange måter hva dette går ut på, rett og slett å stille ut og fly en hel bråte i hovedsak WWII fly. Og det ikke uten grunn: Flyplassen nær Cambridge, var veldig viktig i Battle of Britain. Alt fra 1938 lå det en skvadron her med Spitfire Mk 1. Tre av typen fikk æren av å åpne hele showet. Senere kom amerikanske B-17 skvadroner som dagbombet Tyskland og P-51 Mustang skvadroner.
Flyplassen har flere separate museer. Det er spesielt to store bygninger som griper en, nemlig American Air Museum og den såkalte Super Hangar med britiske fly. De fleste av flyene som flyr her tilhører Imperial War Museum Duxford.
Dakota Club Norway var også denne gang over med en last entusiaster. Flyet sto utstilt og var med i showet. Her må jeg si at Bård Løken, tidligere kollega fra HS, gjorde en fantastisk jobb og ratta rundt noe voldsomt. I bildet under er han på vei mot publikum før han vrengte over i en 90-grader. Godt jobba Bård!

Det var en del opplevelser av det spesielle slaget; en slags konkurranse mellom en Fiesler Storch og en Westland Lysander for eksempel. Det var 10-15 kts vind da de fløy og Storch`en tok omtrent av vertikalt. På bildet ser du tydelig flyets permanente slots, også kalt fixed slats.


I motsatt ende av skalaen var Bearcat, Sea Fury og Spitfires med Griffon motoren. Russiske Yaks og et par utgaver av Hawk var også spreke, og ikke minst Corsair og Mustang. P-38 er veldig stillegående i forhold til Griffon gjengen. Whispering Death, kalte japanerne den. Den har to store Allison motorer og lyden dempes veldig av spesielle exhaustsystemer som du ser tydelig på dette bildet.

Skyraider har jeg aldri sett på nært hold for. En formidabel traktor med en fantastisk track record fra Vietanmkrigen. Mange heroiske redningaksjoner ble utført, noe som også førte til Purple Heart i ihverfall et tilfelle som jeg husker. Maskinen hører egentlig ikke så godt hjemme her fordi den ble konstruert først i 1944, men den regnes som "en av gutta".


Denne er veldig spesiell, men veldig populær, påstår eieren. Den er sebramalt etter en jobb i Afrika: Sikorsky S-41 som bl.a. ble operert av USN under krigen.


Mot slutten tar jeg med en godbit fra Super Hangar, en TSR 2. Flytypen har en tragisk skjebne, ikke ulik Canadas  Avro Arrow.



Den store finalen; 21 fly




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.