tirsdag 8. oktober 2013

Helikopternødlandingen - MGB relatert

Jeg er ikke sikker på om Rene de Jong forteller den hele og fulle sannhet her. Det er vel slik at dersom varsellampe for MGB Hot kommer på, så er det en Land as soon as possible situasjon. En kan da gå til nærmeste landingsplass uten å bli våt. Dersom dette varselet følges av "varsellampene i helikopteret blinket", så er vel situasjonen mer alvorlig og er en Land immediately situasjon. Jeg ønsker diskusjon om denne saken. Hadde jeg vært i samme situasjon så ville jeg antakelig ha strukket den til Yme, bare 17 NM unna. Landing i sjøen har i seg mange usikkerhetsfaktorer. På den annen side, gutta i Cougar helicopters strakk den jo også.....
Sjekk utklipp fra SA i dag:
 
 
Helikoptertypen har en dårlig track record når det gjelder hovedgearboksen. Helikopteret kan ikke fly i 30 minutter uten olje på MGB. Den er sertifiserte etter "Extremely Remote" paragrafen, altså at en hendelse ikke skal inntreffe før etter 10 millioner flytimer. (One times 10 to the minus seven) Det vet vi ikke er tilfelle. Nøyaktig samme sertifiseringskriterier er brukt for batteripakken i B787, og du vet hva som skjedde der....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.