Endelig en global klimaavtale for luftfarten, men: EUs klimakommissær Connie Hedegaard (innfelt) fikk ikke gjennomslag for å pålegge utenlandske fly klimakvoter. Foto: Colourbox og Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Klimavedtak i FNs luftfartsorganisasjon ICAO:
FNs luftfartsorganisasjon ICAO vedtok klimaavtale for fly
Innen 2020 skal tidenes første globale klimaavtale for flytrafikken være gjennomført, slår ICAO fast. Men EU får ikke kreve klimakvoter av fly fra andre kontinenter. - Fiasko, mener bransjeorganisasjonen Norwegian er medlem av.
De 191 medlemslandene i FNs luftfartsorganisasjon ICAO vedtok før helgen at det fra 2020 av skal opprettes en global «markedsbasert mekanisme» som skal redusere klimautslippene fra luftfart.
Erklæringen fra generalforsamlingen i ICAO, som ble avholdt i Montereal, Canada, går også inn for at utnyttelsen av flydrivstoffet skal bedres med 2 prosent i året fram til 2050.
Målet er at klimautslippene fra luftfart ikke skal øke trass i voksende trafikk.
Dette er første gang det har lykkes å bli enige om en global klimaavtale for flytrafikken. Detaljene skal utformes innen 2016.
– EUs harde arbeid har betalt seg. Etter så mange år med samtaler, har ICAO endelig blitt enig om tidenes første globale avtale om å begrense utslippene fra luftfarten, sa EUs klimakommissære Connie Hedegaard etter at avtalen var et faktum.
Flyselskapenes bransjeorganisasjon IATA slutter opp med hyllest:
- Dette var en stor dag for luftfarten, for anstrengelsene mot klimaendring og for globale standarder og internasjonalt samarbeid, sier direktør Tony Tyler i Den internasjonale lufttransportorganisasjonen IATA, som SAS og Widerøe er medlem av.
Men: EU oppnådde ikke sitt mål om å kunne pålegge andre lands flyselskaper kjøp av klimakvoter når de er i EUs luftrom, slik flyselskaper i EU, Norge og Island må.
Ifølge artikkel 16 i erklæringen må EU og andre som har en regional avtale på plass før 2020, bli enige med andre stater for å kunne involvere deres fly i sitt klimaregime.
Dessuten skal ikke u-land som har mindre enn 1 prosent av verdens flytrafikk, kunne pålegges klima-betaling.
På forhånd har EU vært i konflikt med USA, Kina og andre land, som nekter sine flyselskaper å betale klimakvoter til EU. EU lot utenforstående flyselskaper slippe å betale inntil man så hva ICAO kom fram til.
– Så hva gjør dere nå, mener dere vedtaket i ICAO er nok for at dere involverer også utenforstående flyselskaper i EUs klimakvoteregime ETS?
- Vi har alltid sagt at EU er klar til å endre sin lovgivning for å tilpasse seg en global avtale. Nå vil EU-kommisjonen, EU-parlamentet og medlemslandene avveie dette for å beslutten veien fram mot 2020.
Det svarer klimakommissær Hedegaards talsmann Isaac Valdero-Ladron på spørsmål fra ABC Nyheter.
Les også: EU gir seg i strid om klimakvoter for fly
- Det vil innebære at man ikke kan inkludere flygninger fra land utenfor systemet uten tilslutning fra dette landets myndigheter, konstaterer Samferdselsdepartementet, og forteller:
«I det opprinnelige forslaget som Norge og Europa støttet, ville man kunne inkludere den delen av flygningen fra andre land som er innenfor luftrommet til staten eller regionen som regulerer kvotehandelen.»
ELFAA har, med støtte fra Norwegian, gått rettens vei for å dømme EUs pålegg om klimakvoter for europeiske flyselskaper, ulovlig
Erklæringen fra generalforsamlingen i ICAO, som ble avholdt i Montereal, Canada, går også inn for at utnyttelsen av flydrivstoffet skal bedres med 2 prosent i året fram til 2050.
Målet er at klimautslippene fra luftfart ikke skal øke trass i voksende trafikk.
Dette er første gang det har lykkes å bli enige om en global klimaavtale for flytrafikken. Detaljene skal utformes innen 2016.
EU jubler, men...
EU har vært blant de hardeste pådriverne for en slik avtale, godt støttet av Norge.– EUs harde arbeid har betalt seg. Etter så mange år med samtaler, har ICAO endelig blitt enig om tidenes første globale avtale om å begrense utslippene fra luftfarten, sa EUs klimakommissære Connie Hedegaard etter at avtalen var et faktum.
Flyselskapenes bransjeorganisasjon IATA slutter opp med hyllest:
- Dette var en stor dag for luftfarten, for anstrengelsene mot klimaendring og for globale standarder og internasjonalt samarbeid, sier direktør Tony Tyler i Den internasjonale lufttransportorganisasjonen IATA, som SAS og Widerøe er medlem av.
Men: EU oppnådde ikke sitt mål om å kunne pålegge andre lands flyselskaper kjøp av klimakvoter når de er i EUs luftrom, slik flyselskaper i EU, Norge og Island må.
Ifølge artikkel 16 i erklæringen må EU og andre som har en regional avtale på plass før 2020, bli enige med andre stater for å kunne involvere deres fly i sitt klimaregime.
Dessuten skal ikke u-land som har mindre enn 1 prosent av verdens flytrafikk, kunne pålegges klima-betaling.
EU lurer på veien videre
- Vi skulle gjerne hatt flere land til å akseptere vår regionale ordning, sier klimakommissær Hedegaard i pressemeldingen.På forhånd har EU vært i konflikt med USA, Kina og andre land, som nekter sine flyselskaper å betale klimakvoter til EU. EU lot utenforstående flyselskaper slippe å betale inntil man så hva ICAO kom fram til.
– Så hva gjør dere nå, mener dere vedtaket i ICAO er nok for at dere involverer også utenforstående flyselskaper i EUs klimakvoteregime ETS?
- Vi har alltid sagt at EU er klar til å endre sin lovgivning for å tilpasse seg en global avtale. Nå vil EU-kommisjonen, EU-parlamentet og medlemslandene avveie dette for å beslutten veien fram mot 2020.
Det svarer klimakommissær Hedegaards talsmann Isaac Valdero-Ladron på spørsmål fra ABC Nyheter.
Les også: EU gir seg i strid om klimakvoter for fly
Norge med forbeholden hyllest
«Norge og Europa støtter beslutningen om utvkling av et globalt MBM, og vi vil støtte aktivt opp om dette arbeidet. Vi er imidlertid uenig i paragraf 16 som impliserer at man må ha tilslutning fra alle land som blir berørt av et regionalt kvotehandelssytem.», skriver det norske Samferdselsdepartementet til ABC Nyheter.- Det vil innebære at man ikke kan inkludere flygninger fra land utenfor systemet uten tilslutning fra dette landets myndigheter, konstaterer Samferdselsdepartementet, og forteller:
«I det opprinnelige forslaget som Norge og Europa støttet, ville man kunne inkludere den delen av flygningen fra andre land som er innenfor luftrommet til staten eller regionen som regulerer kvotehandelen.»
– Skuffende, mener Norwegians organisasjon
– Vi er skuffet over at ICAOs 38. generalforsamling igjen mislykkes i å lage en global løsning for å motvirke klimautslipp fra fly, skriver ELFAA, bransjeorganisasjonen for Norwegian, Ryanair og andre lavprisselskaper, i sin reaksjon.ELFAA har, med støtte fra Norwegian, gått rettens vei for å dømme EUs pålegg om klimakvoter for europeiske flyselskaper, ulovlig
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.