Tim Noble med en motor på tomgang Foto: Per Gram
Dette var altså to år før jeg ble med i Helikopterfaglig Forum. De vurderinger som ble gjort der var av tre helikoptertyper som var aktuelle: EH101, S-92A og NH90. Dataene vi fikk inn tydet på seriøs interesse blant produsentene. Særlig vil jeg si at NH Industries viste stor oppfinnsomhet ved å tilby et helikopter som aldri kom i produksjon, en med svensk, høy kabin, sponsontanker bygget over hjulbrønnene, og en ekstratank på babord våpenoppheng. Mitt ankepunkt var hele tiden at vi kunne ikke gå inn for en type med lavere kabinhøyde enn Sea King. Det var også et viktig moment i danskenes vurderinger. Selv om vi under test greide å få inn 25 nødstedte med ekstratank i kabinen hvor det også var konsoll for systemoperatør. Allikevel, kabinen var lav og restriksjonene på antall bårer var åpenbar.
For de to andre typene var ikke dette noe problem. Jeg vil her skyte inn at vi fikk beregninger for helikoptrene uten militært utstyr, og uten lasterampe som koster vekt. Dette ga øket rekkevidde for alle typene. Senere, spesielt etter 2207, så ser en masse militært- og politirelatert utstyr som ønskes inn i helikopteret, noe som altså reduserer rekkevidden.
God plass i AW101 Foto: Per Gram
Heisinstallasjonen i danskenes versjon. Det må være to separate heisinstallasjoner, ikke to heiser i en installasjon. Uansett, det er særdeles gode arbeidsforhold for heisoperatøren. Foto: Per Gram
Det er store avstander i nord Ill.: Per Gram
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.