lørdag 9. november 2013

SAR - Boring i nordområdene

Det som fremkommer under har også med SAR å gjøre. Redningshelikoptre med avisingsutstyr er ikke på plass før om 7 år. Boreoperasjoner foregår derfor med en viss risiko. At flygerne på tilbringerhelikoptrene får nattbriller gjør ikke avstandene mindre. Dessuten stiller jeg et stor spørsmål ved bruken av slike briller. Jeg vil gjerne se argumentasjonen fra Hamremoen i denne anledning. Polart vintermørke er ikke mørkere enn andre steder, det varer bare lengre.

HOOP-OMRÅDET

Skal fly med nattbriller i Arktis

Statoil gjør seg klar til å bore Norges to nordligste oljebrønner.

Helikopterpilotene som skal frakte mannskapet til og fra riggen skal bruke nattbriller for å gjøre flygningene i polarmørket sikrere.
Nattbrillene er et av flere sikkerhetstiltak som oljeselskapet viste til da de torsdag ettermiddag presenterte leteplanene for 2014.

Nær 74 grader nord

Statoil varsler at hovedtyngden av selskapets leteaktivitet for 2014 skjer i Barentshavet. Blant annet skal selskapet bore de to nordligste brønnene som noen gang er boret på norsk sokkel.
I andre og tredje kvartal 2014 planlegger selskapet at riggen Ocean Vanguard skal bore Atlantis- og Apollo-brønnene i Hoop-formasjonen.
De to brønnene vil bli boret omtrent 50 kilometer lengre nord enn det nordligste man hittil har boret på norsk sokkel.
Brønnene skal bli boret i PL 615 rett sør for 74. breddegrad og kontinentalsokkelen til Svalbard.
Tidligere i høst ble det meldt inn oljefunn lenger sør i Hoop-området. Oljen ble funnet i Wisting Central-prospektet, der østerrikske OMV er operatør for lisensen (25 prosent) og Statoil er partner med 15 prosents andel.



















Statoil skal bruke riggen Ocean Vanguard for å bore i Hoop-området. Foto: Harald Pettersen

Store avstander

Planene har vakt oppsikt, blant annet fordi dette er de nærmeste man noensinne har boret den omstridte iskanten. Men ifølge Statoil er ikke isen den største utfordringen.
Det faktum at Atlantis, den nordligste av de to brønnene ligger omtrent 360 kilometer fra Hammerfest og 305 kilometer fra Nordkapp, skaper større utfordringer ifølge selskapet.
– Det er faktisk ikke isen som er den største utfordringen med våre operasjoner i 2014, men avstanden til land, fortalte Dan Tuppen, Statoils letesjef for Norskehavet og Barentshavet.



De planlagte brønnene i Hoop-området ligger mer enn 
300 kilometer fra land. Foto: Statoil

Polart vintermørke

–  Vi skal innføre nattbriller til helikopterpilotene, så de kan fly på en sikrere måte i polart vintermørke, fortalte Dan Tuppen, Statoils letesjef for Norskehavet og Barentshavet.
Det er første gang nattbriller blir brukt under flygning til og fra rigger på norsk sokkel, ifølge Statoil. Det ble for eksempel ikke brukt da under OMWs operasjoner på Wisting, fem mil lenger sør.
Riggarbeiderne skal også ta i bruk overlevelsesdrakter som er utviklet i samarbeid med ENI til bruk på Goliat. Videre skal legene på riggen kunne ha direkte videokonferanse med legene på Tromsø sykehus, samt overføre for eksempel EKG-data direkte til sykehuset.
I forbindelse med forberedelsene til behandling av søknad om samtykke for leteboring i PL615 har blant annet helikopteroperasjonene i området og medisinsk beredskap vært tema.

Omstridt

Greenpeace mener Statoils planlagte prøveboringer i Hoop-området er de mest kontroversielle på norsk sokkel. Blant annet på grunn av nærheten til iskanten.
– Norske myndigheter tillater ikke oljeboring ved iskanten, men her kan oljen havne i isen på bare 14 dager, uttaler Truls Gulowsen, leder for Greenpeace i Norge i en epost.
– Statoil utsatte den planlagte boringen i Hoop-området i år fordi de ikke var klare for arktiske forhold, og det er lite som tyder på at de vil være mer klare neste år. Vi er bekymret for deres mangel på respekt for de tøffe forholdene i Arktis, og kommer til å fortsette å kreve at de stopper boreplanene ved Hoop og Bjørnøya, sier han

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.