Måtte betale 15.000 for å komme seg hjem
Ole Ligaard fra Kløfta måtte punge ut etter at Ryanair kansellerte flighten fra Korfu til Rygge.
Ole Ligaard og familien er tre av om lag 400 personer som sitter fast på Korfu. 200 av dem skulle til Moss lufthavn Rygge, mens 200 personer skulle reist med et britisk Ryanairfly.
– Akkurat nå sitter jeg i resepsjonen på et hotell. Vi måtte ombooke billettene for å komme oss hjem, sier han.
For familien på tre personer ble det en ekstrakostnad på 15.000 kroner.
LES OGSÅ:
Fikk lite informasjon
– Vi kommer oss hjem i morgen. Men vi må fly til Oslo, så må vi til Rygge for å hente bilen, før vi kan reise hjem til Kløfta, sier han.– Tror du at Ryanair dekker billettene dine?
– Det vet jeg ikke. Dette kommer vi til å ta med forsikringsselskapet, og mulig det blir en klage til Flyklagenemnda, sier han.
Han er opprørt over informasjonen som ble gitt – eller ikke gitt – da flyet ble kansellert.
– Det eneste Ryanair gjorde, var å opplyse over høyttaleren at flyet er kansellert. Det kom en representant fra flyplassen med noen papirer på norsk. Der sto det at vi kunne booke om og få tilbakebetalt billettene. Alle ble forlatt av Ryanair. Alle måtte fikse det selv, sier han oppgitt.
– De fraskriver seg alt ansvar. Det er barnefamilier her med fire-fem unger som skal hjem. Dette er rett og slett for dumt, sier han til NRK.no.
LES OGSÅ:
Får ikke tak i Ryanair
Med kanselleringen av flyet har han gått glipp av jobben hjemme. I tillegg har ikke sønnen kommet seg på skolen.– Vi er helt fortvilet her vi står, sier Kriss Nikolaisen til VG.
Fredrikstad-kvinnen skulle reist i går, men fikk beskjed om å komme tilbake til flyplassen i formiddag. Ved 16-tiden fikk de beskjed om at flyet er kansellert.
– Vi har fått beskjed over høyttaleranlegget om å fikse retur selv. Vi har prøvd å ringe Ryanair, men de legger bare på når vi ringer, sier hun til avisen.
Neste direktefly går til Rygge på torsdag. Det skal visstnok allerede være fullt.
Ryanair beklager
– Grunnet vanskelige værforhold måtte vi dessverre kansellere to avganger. Berørte passasjerer ble tilbudt overnatting på hotell og fikk matkuponger etter EU261-lovgivningen, opplyser kommunikasjonsdirektør i Ryanair, Robin Kiely.Han opplyser at selskapet jobber med alternative flyvninger og at deres kunder har muligheten til å ombooke til andre Ryanarfly gratis.
– Ryanair beklager på det sterkeste til alle kunder som er berørte av kanselleringene som skyldes været. Vi jobber hardt for å ombooke passasjerer så fort som mulig, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.