Gripenplan i krasch – piloter sköt ut sig
Ett ungerskt Gripenplan har havererat i Tjeckien. Piloterna hann skjuta ut sig i tid.
Ett ungerskt Gripenplan har kraschat i Tjeckien, enligt vad Bloomberg News rapporterar på tisdagen. Uppgifterna har bekräftats för SvD.
Kraschen inträffade strax före klockan 14 på tisdagen. Det är oklart exakt vad som orsakade olyckan men de två piloterna lyckades skjuta ut sig ur sitt tvåsitsiga Gripen D-plan precis innan det fångades upp av säkerhetsnätet i slutet av landningsbanan.
Landningen skedde på flygbasen Caslav, nio mil från Prag, där Tjeckien har sina Gripenplan stationerade. Där pågår samtidigt övningen Lion Effort men planet som gled av banan deltog inte
I övningen är Gripenplan från Sverige, Tjeckien och Ungern med. De genomför övningar tillsammans med brittiska, polska och tyska stridsflygplan. De senare flyger från sina respektive hemmabaser.
Den svenske överstelöjtnanten Tommy Petersson är på plats på basen i Caslaw som chef för den svenska kontingenten, sammanlagt 109 personer med elva JAS Gripen, under Lion Effort övningen.
- Vi hade inga svenska gripar i luften när det hände utan dom var på marken sedan någon timme och skulle snart till och starta nästa våg i övningen när den här händelsen inträffade.
Tommy Petersson träffade själv de båda ungerska besättningsmännen efter olyckan.
- Först åkte dom till sjukhuset som finns på flygbasen och undersöktes och någon timme senare träffade jag dom, vid femtiden, och då mådde dom alldeles utmärkt, efter omständigheterna.
Hade dom några skador?
- Inga synliga, en utskjutning är en utskjutning, dom har säkert ont någonstans, men dom är vid god vigör.
Efter kraschen stoppade flygningarna på Caslawbasen.
- Det är upp till tjeckiska myndigheter när flygplatsen kan öppna igen. Det svenska flygvapnet har inte i formell mening någon roll just nu, det är tjeckiskt territorium, ungerskt flygplan.
Vad händer nu?
- Vi planerar på som vanligt och så tar vi morgondagen som den kommer. Om vi börjar flyga får vi se.
Anledningen till att man har övningen i Tjeckien är att de nu firar sitt tioårsjubileum som Gripenanvändare. Thailand, som också använder Gripen, är med på Lion Effort som observatör.
Övningen har tidigare genomförts i Ungern 2009 och i Sverige 2012. Nästa Lion Effort övning är planerad till Sydafrika 2018.
Det finns flera tänkbara förklaringar till olyckan. Piloterna kan ha kommit in med för hög hastighet, de kan ha landat för långt in på banan, det kan ha varit halt på banan eller så kan det ha varit något fel på planet.
Enligt Magdalena Dvorakova, talesperson för den tjeckiska generalstaben, förmådde piloterna inte få stopp på planet vid slutet av landningsbanan. Av bilder från olycksplatsen framgår att planet blev rejält demolerat när det fortsatte ut på en åker ett par hundra meter utanför landningsbanan, skriver TT.
– Det är inte byggt för den här typen av terräng. Underdelen av planet är skadad. Det är helt förstört, det finns ingen chans att det går att reparera, säger kapten Tomás Maruscák vid flygbasen till DN.
Tidigare har ensitsiga Gripen-plan varit inblandade i allvarliga incidenter men det här är första gången något så allvarligt hänt med ett tvåsitsigt Gripen-plan.
Tjeckien och Ungern hyr 14 Gripen-plan vardera från svenska staten. Planen är tillverkade av svenska försvarsindustriföretaget Saab och där säger man sig inte ha fått några indikationer på att det skulle ha varit några tekniska fel med planet. I Ungerns fall övergår planen i ungersk ägo 2026.
Kontraktet med Tjeckien skrevs 2004 och de första planen levererades året efter. Leasingavtalet förlängdes 2014 och gäller till 2027.
På Saab ville man på tisdag eftermiddag inte ge några kommentarer till händelsen. Det är nu upp till flygsäkerhetsmyndigheterna i Tjeckien och Ungern att utreda händelsen.
– Det finns enormt rigorösa system kring flygsäkerheten. Om det ändå händer något är det de ansvariga myndigheterna som ska gå in. En viktig del i den processen är att vi inte spekulerar utan att vi inväntar fakta om vad som hänt. Får vi några frågor från myndigheterna så hjälper vi förstås till, säger Sebastian Carlsson, presstalesperson på Saab.
Det svenska försvaret har representanter på plats i Tjeckien och FXM, den svenska försvarsexportmyndigheten som hyr ut planen till Tjeckien och Ungern, är på väg till Tjeckien. FXM:s kommunikationschef Sofia Karlberg säger att det är för tidigt att gå in på hur kontraktet mellan Sverige och Ungern påverkas av kraschen och att man måste invänta haveriutredningen.
Försvarsminister Peter Hultqvist (S) har nyligen varit i Tjeckien. Det pågår diskussioner mellan svenska staten om att hyra ut plan till Slovakien. Tjeckien har också visat intresse för att hyra fler plan.
Det har tidigare varit flera tillbud med Gripenplan. 1989 havererade ett av Saabs testplan på bolagets eget flygfält i Linköping.
Fyra år senare, 1993, störtade ett plan i samband med Vattenfestivalen i Stockholm. Ytterigare sex år senarea, 1999, havererade ett Gripen-plan över Vänern. Det planet kom från flygflottiljen F7 vid Såtenäs.
Ytterligare ett plan havererade 2005 över Östersjön vid Blekinges kust. Sedan kom ännu ett haveri 2007 vid Vidsels flygplats utanför Älvsbyn.
Det haveri som nu inträffat blir det sjätte haveriet och det första på åtta år.
Kraschen inträffade strax före klockan 14 på tisdagen. Det är oklart exakt vad som orsakade olyckan men de två piloterna lyckades skjuta ut sig ur sitt tvåsitsiga Gripen D-plan precis innan det fångades upp av säkerhetsnätet i slutet av landningsbanan.
Landningen skedde på flygbasen Caslav, nio mil från Prag, där Tjeckien har sina Gripenplan stationerade. Där pågår samtidigt övningen Lion Effort men planet som gled av banan deltog inte
I övningen är Gripenplan från Sverige, Tjeckien och Ungern med. De genomför övningar tillsammans med brittiska, polska och tyska stridsflygplan. De senare flyger från sina respektive hemmabaser.
Den svenske överstelöjtnanten Tommy Petersson är på plats på basen i Caslaw som chef för den svenska kontingenten, sammanlagt 109 personer med elva JAS Gripen, under Lion Effort övningen.
- Vi hade inga svenska gripar i luften när det hände utan dom var på marken sedan någon timme och skulle snart till och starta nästa våg i övningen när den här händelsen inträffade.
Tommy Petersson träffade själv de båda ungerska besättningsmännen efter olyckan.
- Först åkte dom till sjukhuset som finns på flygbasen och undersöktes och någon timme senare träffade jag dom, vid femtiden, och då mådde dom alldeles utmärkt, efter omständigheterna.
Hade dom några skador?
- Inga synliga, en utskjutning är en utskjutning, dom har säkert ont någonstans, men dom är vid god vigör.
Efter kraschen stoppade flygningarna på Caslawbasen.
- Det är upp till tjeckiska myndigheter när flygplatsen kan öppna igen. Det svenska flygvapnet har inte i formell mening någon roll just nu, det är tjeckiskt territorium, ungerskt flygplan.
Vad händer nu?
- Vi planerar på som vanligt och så tar vi morgondagen som den kommer. Om vi börjar flyga får vi se.
Anledningen till att man har övningen i Tjeckien är att de nu firar sitt tioårsjubileum som Gripenanvändare. Thailand, som också använder Gripen, är med på Lion Effort som observatör.
Övningen har tidigare genomförts i Ungern 2009 och i Sverige 2012. Nästa Lion Effort övning är planerad till Sydafrika 2018.
Det finns flera tänkbara förklaringar till olyckan. Piloterna kan ha kommit in med för hög hastighet, de kan ha landat för långt in på banan, det kan ha varit halt på banan eller så kan det ha varit något fel på planet.
Enligt Magdalena Dvorakova, talesperson för den tjeckiska generalstaben, förmådde piloterna inte få stopp på planet vid slutet av landningsbanan. Av bilder från olycksplatsen framgår att planet blev rejält demolerat när det fortsatte ut på en åker ett par hundra meter utanför landningsbanan, skriver TT.
– Det är inte byggt för den här typen av terräng. Underdelen av planet är skadad. Det är helt förstört, det finns ingen chans att det går att reparera, säger kapten Tomás Maruscák vid flygbasen till DN.
Tidigare har ensitsiga Gripen-plan varit inblandade i allvarliga incidenter men det här är första gången något så allvarligt hänt med ett tvåsitsigt Gripen-plan.
Tjeckien och Ungern hyr 14 Gripen-plan vardera från svenska staten. Planen är tillverkade av svenska försvarsindustriföretaget Saab och där säger man sig inte ha fått några indikationer på att det skulle ha varit några tekniska fel med planet. I Ungerns fall övergår planen i ungersk ägo 2026.
Kontraktet med Tjeckien skrevs 2004 och de första planen levererades året efter. Leasingavtalet förlängdes 2014 och gäller till 2027.
På Saab ville man på tisdag eftermiddag inte ge några kommentarer till händelsen. Det är nu upp till flygsäkerhetsmyndigheterna i Tjeckien och Ungern att utreda händelsen.
– Det finns enormt rigorösa system kring flygsäkerheten. Om det ändå händer något är det de ansvariga myndigheterna som ska gå in. En viktig del i den processen är att vi inte spekulerar utan att vi inväntar fakta om vad som hänt. Får vi några frågor från myndigheterna så hjälper vi förstås till, säger Sebastian Carlsson, presstalesperson på Saab.
Det svenska försvaret har representanter på plats i Tjeckien och FXM, den svenska försvarsexportmyndigheten som hyr ut planen till Tjeckien och Ungern, är på väg till Tjeckien. FXM:s kommunikationschef Sofia Karlberg säger att det är för tidigt att gå in på hur kontraktet mellan Sverige och Ungern påverkas av kraschen och att man måste invänta haveriutredningen.
Försvarsminister Peter Hultqvist (S) har nyligen varit i Tjeckien. Det pågår diskussioner mellan svenska staten om att hyra ut plan till Slovakien. Tjeckien har också visat intresse för att hyra fler plan.
Det har tidigare varit flera tillbud med Gripenplan. 1989 havererade ett av Saabs testplan på bolagets eget flygfält i Linköping.
Fyra år senare, 1993, störtade ett plan i samband med Vattenfestivalen i Stockholm. Ytterigare sex år senarea, 1999, havererade ett Gripen-plan över Vänern. Det planet kom från flygflottiljen F7 vid Såtenäs.
Ytterligare ett plan havererade 2005 över Östersjön vid Blekinges kust. Sedan kom ännu ett haveri 2007 vid Vidsels flygplats utanför Älvsbyn.
Det haveri som nu inträffat blir det sjätte haveriet och det första på åtta år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.