torsdag 13. april 2017

SAR. Luftambulansen og nytt hjelpemiddel

Dette minner meg litt om oversikten over småbåthavner i Norge; 
kart og fotos. Allikevel, landinger i terrenget på ukjente plasser vil 
høre til dagens orden for helikopterfolket, med de utfordringer det 
kan medføre. Jeg håper at app`en kan bli tilgjengelig for sivile 
helikopterselskaper som har næringsvirksomhet i de lavere luftlag.
(Red.1)
Fra Luftambulansetjenesten får jeg opplyst følgende: 
Opplegget er at det er ulike nivåer på tilgang. HRS og AMK har bare lesertilgang. Flygere hos LAT-operatørene og 330 kan i tillegg foreslå nye registreringer. Forslagene blir vurdert og kvalitetssikret av superbruker hos operatørene (1 i hver organisasjon). Vi gir for øvrig svenske operatører samme tilgang. Dette fordi vi jo har en viss trafikk over grensen med både ambulanse- og redningshelikopter. (Red. 2)
Pressemelding 12. april 2017

Ny app gir økt sikkerheten i luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten

Å lande på et ukjent sted med helikopter, ofte i mørket 

og med dårlig sikt utgjør en betydelig risikofaktor for 
de som jobber i luftambulanse- og 
redningshelikoptertjenesten. Opp gjennom årene har 
det vært flere alvorlige hendelser knyttet til denne 
delen av oppdragene. Men nå kan en ny app og et 
par tastetrykk bidra til å gjøre landingene langt tryggere 
enn før.

- Med bruk av mobil, nettbrett og pc kan våre 

mannskap nå laste ned detaljerte kart og satellittbilder 
av forhåndsdefinerte landingsplasser i hele landet. 
Der er lyktestolper, spenn og andre lufthindre i 
området registrert og tydelig markert. Til de kartlagte 
landingsplassene har vi også lagt inn flyfoto og 
annen informasjon som er viktig for sikker flygning, sier 
prosjekteier og operativ rådgiver i 
Luftambulansetjenesten ANS, Roy Inge Jenssen.

Foto: Øystein Eugene Hermstad

I 2014 havarerte et luftambulansehelikopter under

 landing på et oppdrag ved Sollihøgda nord for Drammen. 
To personer omkom, og en ble hardt skadet. Statens 
havarikommisjon for transport ga i sin rapport etter 
ulykken to sentrale anbefalinger, økt bruk av 
forhåndsdefinerte landingsplasser og satsning på 
utvikling av hinderdatabaser.

Luftambulansetjenestens nasjonale oversikt over

 landingsplasser er et direkte svar på kommisjonens 
oppfordring. App-en og tjenesten har fått navnet LZ North 
(Landing Zone North).
-Nå kan helikoptrene våre møte bilambulanser, hente 

pasienter og plukke opp og sette av redningsmannskaper 
på en tryggere måte enn før. Det gir økt sikkerhet og 
bedre koordinering mellom de ulike leddene i tjenesten, 
sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind 
Juell.

Foto: Redningshelikoptertjenesten, 330 Skvadronen.

Det elektroniske verktøyet er laget i samarbeid med 330 

skvadronen, og selskapene Lufttransport RW AS og
Norsk Luftambulanse AS som flyr i luftambulansetjenesten. 
Utviklingsarbeidet er utført av det statseide ECC AS 
(Electronic Chart Centre AS), som har solid erfaring innen 
digitale kartløsninger. Oversikten vil også være tilgjengelig
for AMK-sentraler, HRS-sentralene og alle andre aktører i 
tjenesten. 

Landets 13 ambulansehelikoptre og seks 

redningshelikoptre tar nå dette sikkerhetsutstyret i bruk. 
Etter hvert skal politihelikoptrene og andre helikoptre i 
Forsvaret få tilgang til app-en. Den skal også tilbys 
luftambulanse- og redningshelikoptrene i Danmark, 
Sverige og Finland.


Kontaktpersoner 
Prosjekteier, operativ rådgiver Luftambulansetjenesten 

ANS
- Roy Inge Jenssen rij@luftambulansetjenesten.no 

Tlf 932 28 568

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.