Dette minner meg litt om oversikten over småbåthavner i Norge;
kart og fotos. Allikevel, landinger i terrenget på ukjente plasser vil
høre til dagens orden for helikopterfolket, med de utfordringer det
kan medføre. Jeg håper at app`en kan bli tilgjengelig for sivile
helikopterselskaper som har næringsvirksomhet i de lavere luftlag.
(Red.1)
Fra Luftambulansetjenesten får jeg opplyst følgende:
Opplegget
er at det er ulike nivåer på tilgang. HRS og AMK har bare lesertilgang. Flygere
hos LAT-operatørene og 330 kan i tillegg foreslå nye registreringer.
Forslagene blir vurdert og kvalitetssikret av superbruker hos operatørene (1 i
hver organisasjon). Vi gir for øvrig svenske operatører samme tilgang. Dette
fordi vi jo har en viss trafikk over grensen med både ambulanse- og
redningshelikopter. (Red. 2)
|
|
Pressemelding 12. april 2017
Ny app gir økt sikkerheten i luftambulanse- og redningshelikoptertjenesten
Å lande på et ukjent sted med helikopter, ofte i mørket
og med dårlig sikt utgjør en betydelig risikofaktor for
de som jobber i luftambulanse- og
redningshelikoptertjenesten. Opp gjennom årene har
det vært flere alvorlige hendelser knyttet til denne
delen av oppdragene. Men nå kan en ny app og et
par tastetrykk bidra til å gjøre landingene langt tryggere
enn før.
- Med bruk av mobil, nettbrett og pc kan våre
mannskap nå laste ned detaljerte kart og satellittbilder
av forhåndsdefinerte landingsplasser i hele landet.
Der er lyktestolper, spenn og andre lufthindre i
området registrert og tydelig markert. Til de kartlagte
landingsplassene har vi også lagt inn flyfoto og
annen informasjon som er viktig for sikker flygning, sier
prosjekteier og operativ rådgiver i
Luftambulansetjenesten ANS, Roy Inge Jenssen.
Foto: Øystein Eugene Hermstad
I 2014 havarerte et luftambulansehelikopter under
landing på et oppdrag ved Sollihøgda nord for Drammen.
To personer omkom, og en ble hardt skadet. Statens
havarikommisjon for transport ga i sin rapport etter
ulykken to sentrale anbefalinger, økt bruk av
forhåndsdefinerte landingsplasser og satsning på
utvikling av hinderdatabaser.
Luftambulansetjenestens nasjonale oversikt over
landingsplasser er et direkte svar på kommisjonens
oppfordring. App-en og tjenesten har fått navnet LZ North
(Landing Zone North). -Nå kan helikoptrene våre møte bilambulanser, hente
pasienter og plukke opp og sette av redningsmannskaper
på en tryggere måte enn før. Det gir økt sikkerhet og
bedre koordinering mellom de ulike leddene i tjenesten,
sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind
Juell.
Foto: Redningshelikoptertjenesten, 330 Skvadronen.
Det elektroniske verktøyet er laget i samarbeid med 330
skvadronen, og selskapene Lufttransport RW AS og
Norsk Luftambulanse AS som flyr i luftambulansetjenesten.
Utviklingsarbeidet er utført av det statseide ECC AS
(Electronic Chart Centre AS), som har solid erfaring innen
digitale kartløsninger. Oversikten vil også være tilgjengelig
for AMK-sentraler, HRS-sentralene og alle andre aktører i
tjenesten.
Landets 13 ambulansehelikoptre og seks
redningshelikoptre tar nå dette sikkerhetsutstyret i bruk.
Etter hvert skal politihelikoptrene og andre helikoptre i
Forsvaret få tilgang til app-en. Den skal også tilbys
luftambulanse- og redningshelikoptrene i Danmark,
Sverige og Finland.
Kontaktpersoner Prosjekteier, operativ rådgiver Luftambulansetjenesten
ANS - Roy Inge Jenssen rij@luftambulansetjenesten.no
Tlf 932 28 568
|
|
|
|
|
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.