onsdag 17. juni 2020

Presentasjonen av Bf 109G! Black Six, på Flyhistorisk Museum Sola i dag

Foto: Per Gram

Etter invitasjon av konservator Sondre B. Hvam og Anne Grethe Vasbø, fikk jeg være til stede på en seremoni hvor dette flotte flyet ble presentert for offentligheten. Flyet ble bokstavelig talt fisket opp av en reketråler omkring 28NM vest av Sirevåg i Rogaland, den 15. november 1988. Etter at det var trygt på land ble de medtatte restene fraktet til flymuseet på Sola:


Motor, sktog, unntatt cokpit området, og halen var borte. Foto: Museet


Flyet var opprinnelig bygget som en G1 maskin med trykksatt cockpit.  Dette flyet ble,gjennom sin aktive tjeneste, bygget opp flere ganger som følge av uhell og havarier.. Da maskinen havarerte utenfor norskekysten var flyet i hovedsak bygget som en G2 uten trykksatt cockpit. Flyet var med andre ord blitt en hybridutgave, noe som var meget vanlig under krigen. Restaureringen av flyet har pågått siden det kom til museet. 

Foto:  Egil Endresen

Foto : Egil Endresen

Arbeidet har i praksis pågått i 27 år. Det har gått med over 17 000 arbeidstimer, noe som tilsvarer nær 6 årsverk. Teamet har bestått av 
Kjell Naas
Arne Lende
Ingvar Rasmussen
Harald Grønnestad
Arnt Espen Skipnes
Kristian Helland
Sven Pedersen
Eksterne personer som har hjulpet til ekstra mye:
Øystein Telstø
Henning Jørgensen
André Berg Lunde
og Johan  P. Petersen  (Joppe)  som sto for det historiske detektivarbeidet. 

Joppe foredrar - Foto: Per Gram


Jobben og historien ble presentert av museets Egil Endresen og Joppe. Det ble delt ut erkjentlighetsgaver til teamet, men også til Solas ordfører Tom Henning Slethei. Spesielt ble tidligere kollega Kjell Naas hedret.

Foto: Per Gram


Egil Endresen og Kjell Naas - Foto: Per Gram

Solas ordfører Tom Henning Slethei - Foto: Per Gram

Ordføreren - Foto: Per Gram

Ordfører og Kjell Naas - Foto: Per Gram

Daimler Benz 605 - Foto: Per Gram

Naas klar for nye oppdrag - Foto: Per Gram

Dette flyet vil aldri fly. Det er kjøpt deler, kanskje via eBay, som ikke har nødvendige sertifikater for at maskinen kan bli luftdyktig. Uansett, Flymuseet på Sola er verdt et besøk; straks de åpner portene igjen for offentligheten.
Good Show!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.