Danmark og Sverige vil skyde milliarder i SAS
Den danske og svenske regering bakker op om storstilet redningsplan for SAS. Selskabet har behov for op mod ni milliarder kroner i ny kapital.
Den danske og svenske regering er klar til at støtte SAS med milliarder af kroner i ny kapital for at redde virksomheden. Det skandinaviske flyselskab siger i en pressemeddelelse, at det i alt har brug for 12,5 milliarder svenske kroner (8,8 milliarder danske kroner) i ny kapital. Den svenske regering er klar til at støtte SAS med fem milliarder svenske kroner (3,5 milliarder danske kroner).
Den danske regering er også klar til at støtte SAS med ny kapital, og regeringen har fået bred opbakning fra alle Folketingets partier til planen. Det meddeler Finansministeriet i en pressemeddelelse. Hvor mange penge, den danske stat vil støtte SAS med, oplyses dog ikke.
“SAS er central for både Skandinaviens og Danmarks tilgængelighed, dansk eksport og erhvervsliv samt danske arbejdspladser. Som en langsigtet og ansvarlig medejer er vi derfor indstillede på at bidrage til en langsigtet løsning for selskabet, der skal sikre, at SAS også vil være operationel på den anden side af COVID-19-krisen,” siger finansminister Nicolai Wammen.
Som en del af den danske stats bidrag forudsættes det, at både eksisterende og nye investorer tager del i rekapitaliseringen af SAS, og at statens investering i SAS skal modsvares af en rimelig ejerandel, skriver Finansministeriet.
Plan klar inden udgangen af juni
Formålet med rekapitaliseringsplanen er ifølge SAS at sikre, at selskabet er fuldt finansieret og har en egenkapital på samme niveau som før COVID-19, når forretningen vender tilbage til et mere normalt niveau.
Formålet med rekapitaliseringsplanen er ifølge SAS at sikre, at selskabet er fuldt finansieret og har en egenkapital på samme niveau som før COVID-19, når forretningen vender tilbage til et mere normalt niveau.
SAS fortsætter med at diskutere betingelserne for redningsplanen og fordelingen af de økonomiske byrder med udvalgte interessenter, heriblandt obligationsejere. Parterne forventer at være klar til at offentliggøre en endelig plan inden udgangen af juni. Udover Danmark og Sverige forsøger SAS også at opnå støtte fra den norske stat, skriver selskabet.
På baggrund af de negative økonomiske virkninger af coronapandemien har SAS bestyrelse godkendt en revideret forretningsplan, der omfatter en reduktion af arbejdsstyrken med 5.000 medarbejdere og produktivitetsforbedringer på 15-25 procent inden for alle områder i virksomheden.
Stram styring af omkostninger
Planen inkluderer også fortsatte stram omkostningsstyring, genforhandling af aftaler med leverandører, reducerede omkostninger til markedsføring, produkt- og IT-udvikling og andre projekter. Derudover vil SAS også justere størrelsen af flåden gennem udsatte flyleverancer.
Planen inkluderer også fortsatte stram omkostningsstyring, genforhandling af aftaler med leverandører, reducerede omkostninger til markedsføring, produkt- og IT-udvikling og andre projekter. Derudover vil SAS også justere størrelsen af flåden gennem udsatte flyleverancer.
”På trods af disse foranstaltninger kræver den reviderede forretningsplan en rekapitalisering af virksomheden for at kunne fortsætte med at udføre forretningen og SAS bæredygtighedsdagsorden,” skriver selskabet i pressemeddelelsen.
Sydbanks luftfartsanalytiker Jacob Pedersen vurderede i slutningen af maj, at SAS ville få behov for en kapitaltilførsel på op mod 10 milliarder svenske kroner (syv milliarder danske kroner), men selskabets kapitalbehov viser sig nu at være endnu større.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.