Grams luftfartsblogg

Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.


Bloggarkiv

  • ►  2025 (3190)
    • ►  desember (184)
    • ►  november (333)
    • ►  oktober (244)
    • ►  september (282)
    • ►  august (255)
    • ►  juli (321)
    • ►  juni (174)
    • ►  mai (308)
    • ►  april (284)
    • ►  mars (304)
    • ►  februar (246)
    • ►  januar (255)
  • ►  2024 (2932)
    • ►  desember (243)
    • ►  november (288)
    • ►  oktober (188)
    • ►  september (247)
    • ►  august (215)
    • ►  juli (270)
    • ►  juni (207)
    • ►  mai (172)
    • ►  april (286)
    • ►  mars (262)
    • ►  februar (290)
    • ►  januar (264)
  • ►  2023 (2359)
    • ►  desember (182)
    • ►  november (192)
    • ►  oktober (160)
    • ►  september (165)
    • ►  august (125)
    • ►  juli (202)
    • ►  juni (160)
    • ►  mai (244)
    • ►  april (240)
    • ►  mars (231)
    • ►  februar (221)
    • ►  januar (237)
  • ►  2022 (2554)
    • ►  desember (183)
    • ►  november (252)
    • ►  oktober (209)
    • ►  september (152)
    • ►  august (168)
    • ►  juli (204)
    • ►  juni (163)
    • ►  mai (237)
    • ►  april (214)
    • ►  mars (238)
    • ►  februar (257)
    • ►  januar (277)
  • ▼  2021 (2740)
    • ►  desember (278)
    • ►  november (314)
    • ►  oktober (266)
    • ▼  september (199)
      • MPA - Andøya sterke i troen - NRK
      • Solakonferansen dag 2 den 21. september - Boeing
      • MPA - Ordførere i Evenes området satser på AP - Bl...
      • SAS piloter i harnisk - E24
      • Aviation Daily Roundup: September 28, 2021 - AW&ST
      • Aerospace & Defense Roundup: Sep. 28, 2021 - AW&ST
      • A220 til Air France - Populært markedssegment - Ai...
      • Korona - Europeisk helsekort ikke lenger gyldig i ...
      • AVweb - Leserne uenige om SAF, altså "grønt brenn...
      • B-52H oppdatering - The War Zone
      • B-52 får omsider nye motorer - FlightIntl
      • LIDAR - Mye brukt, men lite kjent - Sensor Intelli...
      • MPA - P-8A til Tyskland - Boeing
      • Aerospace & Defense Roundup: Sep. 28, 2021 - AW&ST
      • B-1B flyr nå til Arizona for lagring - Air Force M...
      • Drone - Northrop med Loyal Wingman - Military Aero...
      • Malaysian MH370 - Arbeidet med å finne flyet forts...
      • SAR - CHC støtter SAR organisasjoner - AIN
      • Boeing leverer første generasjon 4+ jagerfly til U...
      • 330 skv - Albatrosstiden - Jan Erik Larsen
      • 330 skv. 80 år - Feiret den 26. september 2021
      • AN-26 havarerte i Russland - Aviation24.be
      • 330 Skvadron hedres i dag
      • Helikoptervind - Skandalen brer om seg - NRK
      • Forfalsking av posisjoner - NRK
      • Solakonferansen - Airbus
      • Sub krangelen - Defenseworld.net
      • Norse - Oppdatering - Reiseliv / Aviation24.be
      • P-38 dokumentar verdt en titt - UAS Vision video
      • Qantas B787 på langtur for å få folk hjem - Austra...
      • Galninger i luften - Curt Lewis
      • Solakonferansen - Bell
      • Frankrike sender flåtestyrke mot Australia - Twitter
      • India kjøper Airbus C295 - Airbus
      • Solakonferansen - Leonardo
      • Solakonferansen - Sikorsky
      • Aerospace & Defense Roundup: Sep. 22, 2021 - AW&ST
      • Flyr starter opp med flyginger til Sola 1. novembe...
      • Solakonferansen intro - Dag 1 den 20. september
      • 330 skv. omtales og hyldes i NRK den 25. - LMS
      • Aviation Daily Roundup: Sept. 20, 2021- AW&ST
      • Solakonferansen dag èn er akkurat avsluttet
      • US Navy treningsfly havarert i Texas - ASN
      • Ubåter til Australia - CNN
      • Turister tilbake på jorden - NRK
      • Utviklingen i Europa går oppover - Spanske Volotea...
      • Mystisk hendelse like etter avgang Beijing - Aviat...
      • Ooops.... Twitter
      • US Army tester missiler på Andøya - DefenseNews
      • F-35 får nye våpen - Har Norge råd til å følge opp...
      • Motoralternativer det jobbes med - AW&ST
      • C-130J på flottører? - Det planlegges - Curt Lewis
      • Førerløse fly i kommersiell virksomhet - Lastefly ...
      • Helikopterulykker - New Zealand og USA - Curt Lewis
      • Boeing bygger fabrikk for MQ-25 produksjon - Boeing
      • Sub - Hvorfor vurderte ikke Australia franske nuke...
      • A380 Dubai - JFK kl 1330 over hytta på Idse
      • Aviation Daily Roundup: Sep. 16, 2021 - AW&ST
      • Bf 109 video - UAS Visionj
      • MPA - Norske P-8A - Oppdatering - Teknisk Ukeblad
      • UAM - NASA engasjert i testing sammen med Joby - A...
      • US / UK / Australia deal uroer mange - Atlantic Co...
      • Top Gun Maverick - Extended Trailer
      • Elfly - Spirit of Innovation i lufta - FINN
      • DAT får kontrakt på Stord - Oslo - Regjeringen
      • Helikopter flyr på delvis frityrolje til offshore ...
      • Aviation Daily Roundup Sept. 15, 2021 - AW&ST
      • Boeing får overraskelsesordre på 11 fly - AW&ST
      • Droner - Selskap fra Sandnes får storkontrakt i US...
      • Helikopter - Leonardo spiller på "Britishness" i s...
      • Drone fyller tanken til F-35C - DefenseNews
      • Samarbeid om utvikling og bygging av atomubåter fo...
      • Space - SpaceX skjøt opp fire sivile "vanlige folk...
      • Automatisering kan fjerne en av to flygere fra coc...
      • Aerospace & Defense Roundup: Sept. 13, 2021 - AW&ST
      • Aviation Daily Roundup: September 14, 2021 - AW&ST
      • Boeing har solgt nesten alle 200 "White tails", me...
      • Amerikanske selskaper setter pris på sine flygere ...
      • Elfly - Air New Zealand vil bytte ut sin turboprop...
      • Unruly passengers - USA synes å lede an - Curt Lewis
      • Beech 200 havarerte i Brasil - Curt Lewis
      • Twin Otter havarerte i Indonesia - Curt Lewis
      • SP jobber for at 333 skv skal fortsette på Andøya ...
      • Norge kjøper Man Portable Air Defense System - Tek...
      • B-2 skadet under nødlanding på hjemmebasen i USA -...
      • F-117 lever i beste velgående - The War Zone
      • Norwegian tillitsvalgte vil ikke gå inn for at ans...
      • F-35 kostnader på vei ned - I USA - AW&ST
      • Unruly Passengers - Sprøyte gale amerikanere - Cur...
      • Northrop Grumman avslører sin Model 401 - Defense ...
      • Rettsregler i norsk luftfart - Rapport - Regjeringen
      • Fæl ulykke i India skyldtes elendig airmanship - F...
      • Hydrogen - Cranfield påbegynner arbeidet med en Is...
      • Elfly, UAM, Sustainability etc presentert av AW&ST
      • Aviation Daily Roundup, September 13, 2021 - AW&ST
      • Solakonferansen utsetter påmeldingsfristen
      • Flyskolekull møttes på Støtvig Hotel ved Moss
      • Space - SpaceX utplasserte 51 Starlink satellitter...
      • B-2 og norske F-35 samarbeidet - Oppdatering - Air...
      • Etterlatt utstyr i Afghanistan kan gi Taliban verd...
    • ►  august (157)
    • ►  juli (128)
    • ►  juni (189)
    • ►  mai (201)
    • ►  april (206)
    • ►  mars (302)
    • ►  februar (242)
    • ►  januar (258)
  • ►  2020 (3173)
    • ►  desember (210)
    • ►  november (256)
    • ►  oktober (337)
    • ►  september (361)
    • ►  august (206)
    • ►  juli (153)
    • ►  juni (229)
    • ►  mai (287)
    • ►  april (271)
    • ►  mars (297)
    • ►  februar (197)
    • ►  januar (369)
  • ►  2019 (3069)
    • ►  desember (287)
    • ►  november (377)
    • ►  oktober (155)
    • ►  september (202)
    • ►  august (295)
    • ►  juli (337)
    • ►  juni (198)
    • ►  mai (306)
    • ►  april (244)
    • ►  mars (171)
    • ►  februar (199)
    • ►  januar (298)
  • ►  2018 (2337)
    • ►  desember (214)
    • ►  november (252)
    • ►  oktober (220)
    • ►  september (120)
    • ►  august (117)
    • ►  juli (185)
    • ►  juni (237)
    • ►  mai (150)
    • ►  april (237)
    • ►  mars (238)
    • ►  februar (205)
    • ►  januar (162)
  • ►  2017 (2492)
    • ►  desember (166)
    • ►  november (258)
    • ►  oktober (206)
    • ►  september (208)
    • ►  august (174)
    • ►  juli (157)
    • ►  juni (165)
    • ►  mai (177)
    • ►  april (214)
    • ►  mars (297)
    • ►  februar (265)
    • ►  januar (205)
  • ►  2016 (2556)
    • ►  desember (181)
    • ►  november (240)
    • ►  oktober (176)
    • ►  september (144)
    • ►  august (197)
    • ►  juli (208)
    • ►  juni (247)
    • ►  mai (218)
    • ►  april (224)
    • ►  mars (272)
    • ►  februar (217)
    • ►  januar (232)
  • ►  2015 (2797)
    • ►  desember (307)
    • ►  november (202)
    • ►  oktober (236)
    • ►  september (188)
    • ►  august (193)
    • ►  juli (132)
    • ►  juni (230)
    • ►  mai (280)
    • ►  april (208)
    • ►  mars (292)
    • ►  februar (260)
    • ►  januar (269)
  • ►  2014 (2746)
    • ►  desember (206)
    • ►  november (269)
    • ►  oktober (269)
    • ►  september (149)
    • ►  august (273)
    • ►  juli (226)
    • ►  juni (191)
    • ►  mai (206)
    • ►  april (201)
    • ►  mars (248)
    • ►  februar (267)
    • ►  januar (241)
  • ►  2013 (2189)
    • ►  desember (184)
    • ►  november (226)
    • ►  oktober (231)
    • ►  september (173)
    • ►  august (180)
    • ►  juli (214)
    • ►  juni (147)
    • ►  mai (191)
    • ►  april (153)
    • ►  mars (108)
    • ►  februar (200)
    • ►  januar (182)
  • ►  2012 (1635)
    • ►  desember (137)
    • ►  november (178)
    • ►  oktober (131)
    • ►  september (90)
    • ►  august (156)
    • ►  juli (147)
    • ►  juni (141)
    • ►  mai (148)
    • ►  april (148)
    • ►  mars (123)
    • ►  februar (112)
    • ►  januar (124)
  • ►  2011 (1092)
    • ►  desember (100)
    • ►  november (126)
    • ►  oktober (34)
    • ►  september (50)
    • ►  august (115)
    • ►  juli (101)
    • ►  juni (104)
    • ►  mai (78)
    • ►  april (74)
    • ►  mars (119)
    • ►  februar (99)
    • ►  januar (92)
  • ►  2010 (914)
    • ►  desember (97)
    • ►  november (85)
    • ►  oktober (47)
    • ►  september (96)
    • ►  august (105)
    • ►  juli (36)
    • ►  juni (107)
    • ►  mai (72)
    • ►  april (53)
    • ►  mars (66)
    • ►  februar (71)
    • ►  januar (79)
  • ►  2009 (2)
    • ►  desember (2)

Om meg

Bildet mitt
Per Gram
Pensjonert, allikevel aktiv flyger som interesserer seg i alt som flyr.
Vis hele profilen min

tirsdag 28. september 2021

B-1B flyr nå til Arizona for lagring - Air Force Magazine

Farewell, Bones: Air Force finishes latest round of B-1B bomber retirements

By Rachel S. Cohen

 Friday, Sep 24


A B-1B Lancer, tail number 85-0074, taxis at Edwards Air Force Base, Calif., Sept. 23 for its final flight. The aircraft is the last of 17 Lancers previously identified for divestiture by Air Force Global Strike Command and flew to the boneyard at Davis-Monthan Air Force Base, Arizona. (Clay Cupit/Air Force)

The Air Force finished retiring 17 B-1B Lancer bombers this week, its first step toward divesting the entire fleet within the next two decades.

The last of the bombers, which have been in the Air Force since 1985, left Edwards Air Force Base, California, Thursday for the service’s aviation graveyard at Davis-Monthan AFB, Arizona, Air Force Global Strike Command said in a release Friday.

“The divestiture plan was executed very smoothly,” Brig. Gen. Kenyon Bell, AFGSC director of logistics and engineering, said in the release. “With fewer aircraft in the B-1 fleet, maintainers will be able to give more time and attention to each aircraft remaining in the fleet.”

B-1Bs can wield conventional weapons but not nuclear arms, and can carry the largest load of guided and unguided weapons of any Air Force aircraft. The 62-jet fleet is being phased out to make way for the dual-capable, stealthy B-21 Raider bomber now in production at Northrop Grumman.

Forty-five of the original 100 B-1Bs are still in use and are housed at Ellsworth AFB, South Dakota, and Dyess AFB, Texas. The Air Force retired about three dozen in the early 2000s and has lost several others in crashes. It received its first Lancer in 1985 and first deployed it in combat against Iraq in 1998.

But heavy use in U.S. Central Command for missions like close air support for ground troops — which the B-1 wasn’t built to do — came at a cost. Less than half of the Lancer fleet was combat-ready in 2019, for example, when only six bombers were available for regular operations.

“Continuous operations over the last 20 years have taken a toll on our B-1B fleet, and the aircraft we retired would have taken between $10 [million] and $30 million … per aircraft to get back to a status quo fleet in the short term until the B-21 comes online,” Global Strike said.

Those issues have led to multiple stand-downs to address concerns like onboard fires and malfunctioning ejection seats. All Lancers are operational again after a fuel tank issue prompted a fleetwide grounding earlier this year, Air Force Global Strike Command spokesperson Lt. Col. Will Russell said. He did not answer how many planes needed repairs during the pause.

Of those that were retired starting in February, 13 headed to the 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group’s boneyard in Arizona. Four of the B-1s at Davis-Monthan can be restored to flight if the Air Force needs them.

Of the remaining four, one will help the service develop new structural maintenance methods at Tinker AFB, Oklahoma; one will be used for ground testing at Edwards; one will become part of a digital engineering project at the National Institute for Aviation Research in Kansas; and one will go on display at Global Strike headquarters at Barksdale AFB, Louisiana.

The Air Force is working toward a two-bomber inventory with the B-21, slated to start arriving in the mid-2020s, and the B-52H Stratofortresses that have been flying for six decades. It has not announced when it will begin to retire another group of B-1Bs or begin drawing down the B-2 Spirit fleet.


Lagt inn av Per Gram kl. 10:50

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Nyere innlegg Eldre innlegg Startsiden
Vis mobilversjon
Abonner på: Legg inn kommentarer (Atom)