Flyoperativt Forum v/undertegnede, fikk i 2013, på Le Bourget, en god orientering om typen hos Finmeccanica, arrangert av Conrad Mohr. (Red.)
Undertegnede etter 30 minutters flyging med AW189. Med 5 MRB`s er den adskillig mer komfortabel enn S-92A som oppleves å ha en veldig høy blade loading. Konkurrenten Airbus H175 har også 5 hovedrotorblader. Den fløy jeg for omtrent 4 år siden, også rapportert i bloggen.
Dette var bra greier. Godt presentert av en 3D, altså tilstedeværende, Emanuele Bufano. Han så riktignok ut som om han hadde hatt mye motvind på vei hit, men presentasjonen var god.
Disse typene representerer en stor del av produksjonslinjene ved deres fabrikk nær Milano. AW101 SAR Queen var på static display sammen med AW189 som jeg fikk anledning til være med en tur. Som du ser av oversikten, er AW139 en storselger, og den er også i norsk register. Leonardo er også med i konkurransen jeg nevnte i.f.m. Sikorskys presentasjon.
Leonardo er også med på "droneracet" med sin AWHERO, en noe forstørret utgave av Schiebels S-100, og mange andre modeller.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.