Moss lufthavn Rygge legger ned
I kveld ble det bestemt at Rygge Sivile Lufthavn legges ned.
Det kommer frem i en pressemelding signert administrerende direktør ved Rygge Sivile lufthavn AS, Pål F. Tandberg. Styret har konkludert med at trafikken skal gå som normalt frem til første november 2016.
– Styret i Rygge Sivile Lufthavn har i dag konkludert med at det ikke er grunnlag for videre drift etter første november med sivil lufttrafikk. Det er basert på flypassasjeravgiften, den gjør at vi ikke er konkurransedyktige. Da mister vi to tredjedeler av volumet vårt. Det er et antydet volum som Ryanair vil bekrefte i neste uke, sier Tandberg til NRK.
– Vi har sendt ut informasjon, men styremøtet er nettopp avsluttet. Det er beklagelig at vi på grunn av avgiften må avvikle virksomheten i november i år, sier han.
Nå blir altså flyplassen nedlagt før revidert nasjonalbudsjett er vedtatt.
– Vi har jobbet i over seks måneder for å prøve å påvirke denne avgiften. Det er klart vi må forholde oss til de beslutningene som er tatt. Og de volumer som flyselskapene antyder med denne avgiften er såpass lave, at vi vil gå med over hundre millioner i tap. Da må styret gjøre de nødvendige grep i selskapet, sier han.
– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor media i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver i Ryanair til NRK.
Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor, kan ikke si noe om Ryanair flytter ruter til Gardermoen.
– Det kan ikke vi bekrefte. Det som er offentlig er at selskapet har reservert slots på Oslo Sivile Lufthavn fra 1. sep. De har bestilt fire ankomste/avganger daglig. Vi vet ikke om de kommer til å benytte seg av det eller ikke. Det må selskapet selv svare på, sier hun.
Ordfører i Moss, Tage Pettersen, sier at nedleggelsen er beklagelig.
– Styrets konklusjon er svært beklagelig. Men det er noe de har advart mot en stund, at de kan komme til å gjøre det, og i dag fikk vi den fryktelig kjedelige beskjeden at fra første november er det kroken på døra. Det er en dramatisk beskjed for Mosse-regionen og hele Østfold, sier han.
Men han har ikke helt gitt opp håpet.
– Revidert statsbudsjett skal gjennom Stortinget, så jeg setter min siste lit til at det forhåpentligvis kan skje noe der som gjør at flyplassen snur. Men hvis det ikke skulle skje, er det et sted mellom 500 og 1000 som blir borte. Det vil gi dramatiske konsekvenser for en region som allerede har høy arbeidsledighet, sier han.
– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier han til NTB.
– Jeg forventer at finansministeren og samferdselsministeren snarest mulig drar til Rygge for å møte folk og forklare hvorfor regjeringen lot være å droppe avgiften i revidert budsjett, sier han.
Har sendt ut informasjon
De ansatte skal ha fått beskjed.– Vi har sendt ut informasjon, men styremøtet er nettopp avsluttet. Det er beklagelig at vi på grunn av avgiften må avvikle virksomheten i november i år, sier han.
Nå blir altså flyplassen nedlagt før revidert nasjonalbudsjett er vedtatt.
– Vi har jobbet i over seks måneder for å prøve å påvirke denne avgiften. Det er klart vi må forholde oss til de beslutningene som er tatt. Og de volumer som flyselskapene antyder med denne avgiften er såpass lave, at vi vil gå med over hundre millioner i tap. Da må styret gjøre de nødvendige grep i selskapet, sier han.
Vil ikke kommentere ytterligere
Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver for Ryanair, vil ikke kommentere nedleggelsen.– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor media i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver i Ryanair til NRK.
Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor, kan ikke si noe om Ryanair flytter ruter til Gardermoen.
– Det kan ikke vi bekrefte. Det som er offentlig er at selskapet har reservert slots på Oslo Sivile Lufthavn fra 1. sep. De har bestilt fire ankomste/avganger daglig. Vi vet ikke om de kommer til å benytte seg av det eller ikke. Det må selskapet selv svare på, sier hun.
Mister mange arbeidsplasser
– Styrets konklusjon er svært beklagelig. Men det er noe de har advart mot en stund, at de kan komme til å gjøre det, og i dag fikk vi den fryktelig kjedelige beskjeden at fra første november er det kroken på døra. Det er en dramatisk beskjed for Mosse-regionen og hele Østfold, sier han.
Men han har ikke helt gitt opp håpet.
– Revidert statsbudsjett skal gjennom Stortinget, så jeg setter min siste lit til at det forhåpentligvis kan skje noe der som gjør at flyplassen snur. Men hvis det ikke skulle skje, er det et sted mellom 500 og 1000 som blir borte. Det vil gi dramatiske konsekvenser for en region som allerede har høy arbeidsledighet, sier han.
– Det er en katastrofe
Leder av Stortingets næringskomite, Geir Pollestad, mener dette er en katastrofe.– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier han til NTB.
– Jeg forventer at finansministeren og samferdselsministeren snarest mulig drar til Rygge for å møte folk og forklare hvorfor regjeringen lot være å droppe avgiften i revidert budsjett, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.