Dette er alternativene etter helikopterstyrten
Bolter som løsnet eller tretthetsbrudd i et gir. Dette er mulige svar i mysteriet om hvordan den viktigste delen av et helikopter kan forsvinne.
Det er den ene tingen du ikke vil tro kan skje på et helikopter: At rotoren bare løsner fra resten.
Likevel var det det som skjedde, på ett sekund, litt over 600 meter over Turøy.
Havarikommisjonen har åpnet for tre muligheter etter helikopterulykken der 13 mennesker omkom. Produsenten Airbus mener derimot at det bare er én sannsynlig mulighet.
Uansett pekes det mot en teknisk årsak.
Selv om de ser spinkle ut, skal disse hule stagene tåle enorm vekt. Samtidig er de avhengig av hverandre: Mens de fleste systemene også har en backup på et avansert helikopter som Super Pumaen, vil de tre stagene ikke tåle at ett av de andre faller ut.
Produsenten svarer selv dette:
«I Airbus Helicopters analyse er syv mulige initielle hendelser funnet for å forklare rotorens løsriving på LN-OJF. Av de syv scenarioene, er bare én – feil ved festeanordningen til et stag – regnet som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjon til nå.»
De to bakre stagene var fortsatt festet i rotorhodet da det ble funnet av BT på en holme:
Det tredje er ikke funnet, og Havarikommisjonen gikk fredag til det uvanlige skrittet å etterlyse det – og flere andre deler. Staget ser slik ut:
Nederst er stagene festet først med bolt til en hengsling. Bolten er sikret med en sikkerhetsnål, som på bildet nedenfor er kraftig bøyd.
Hengslingen er deretter festet til en forsterket del av skroget med fire bolter. Disse boltene skal festes med et visst trykk – ikke for sterkt og ikke for svakt.
Øverst er staget festet med en bolt. Bildet nedenfor viser alt som er funnet av det fremre staget, der det øverste festet ble revet av.
Siden rotoren ikke skal gå like fort rundt, går omdreiningene gjennom en rekke tannhjul for å gire om, slik denne illustrasjonen viser.
Til slutt blir det levert ut 265 omdreininger i minuttet til rotoren. Det tilsvarer rundt fire-fem omdreininger i sekundet.
Inni den såkalte episykliske modulen (den gule delen på bildet over) er det to lag med tannhjul. På hvert av lagene er det et yttergir som holder flere små på plass.
Et av bildene til Havarikommisjonen viser tre slike smågir. De kalles planetgir, og det finnes totalt 16 av dem.
Verdt å merke seg er at det ene (øverst) er brutt av, mens et annet (til venstre) er tydelig misformet (det er ovalt).
Spørsmålet er om dette kan være en utløsende årsak til styrten – eller bare en følge av at noe annet gikk feil.
Rotoren løsnet raskt, noe som tyder på en fullstendig stopp. Du kan sammenligne det med å putte et metallrør inni et sykkelhjul: I fart fører fysiske krefter til at syklisten blir kastet fremover.
Hva førte i så fall til bråstoppen?
Tannhjulet med brudd kan ha vært utslitt og gitt etter. Samtidig er dette deler som skal bli byttet ut jevnlig.
En annen mulighet er at metallisk spon kan ha blitt slipt av i kulelageret, og ført til bråstopp i et tannhjul. Men slike spon skal bli fanget opp av en magnet. De er vanligvis heller ikke store nok til å føre til en bråstopp, men kan ligge og presse i timer.
Siden rotoren forsvant momentant, kan det tyde på at det ikke var en feil som utviklet seg over lang tid.
Tannhjulene er nå i Frankrike for en undersøkelse av metallet. Forhåpentlig vil det kunne gi svar på hvordan bruddet oppsto.
I 2009 døde 16 personer i en tilsvarende ulykke der rotoren forsvant. Feilen stammet da fra tretthetsbrudd i et av planetgirene. Den gang forble rotoren på i 20 sekunder etter at varsellampene sa at noe var alvorlig galt, ifølge den britiske havarikommisjonen.
Over Turøy ble ingen forvarsel gitt.
Inni er det blant annet drivaksling, kulelager som holder akslingen på plass og en magnetisk detektor som skal fange opp løsnet metallspon.
Som i den episykliske modulen, kan også her metallspon ha løsnet fra kulelager eller tannhjul, ikke blitt fanget opp, og deretter kilt seg fast.
Selve kjeglen gikk i biter i styrten. Airbus har samlet sammen deler for å bygge opp igjen huset, slik at de kan se etter uregelmessigheter.
Havarikommisjonen har så langt kommet med to foreløpige rapporter, og vil trolig oppdatere flere ganger i en så høyprofilert sak.
Vanligvis bruker de et års tid på en fullstendig rapport – og lenger i vanskelige tilfeller.
Den gode nyheten: De finner vanligvis ut hva som til syvende og sist utløste ulykken.
Oppdatering: 31. mai la Airbus ut en ny pressemelding om årsakene, der de tidligere mente at det bare var én mulig grunn.
Der skriver de:
«Airbus Helicopter føler behov for å klargjøre sin posisjon for å unngå misforståelser. Airbus Helicopters utelukker ikke noen av scenariene beskrevet av Havarikommisjonen».
Og videre:
«Selv om det har vært store fremskritt i å analysere stag-festene, er det behov for å gjøre mer rundt scenariene med den episykliske modulen og det koniske huset».
Likevel var det det som skjedde, på ett sekund, litt over 600 meter over Turøy.
Havarikommisjonen har åpnet for tre muligheter etter helikopterulykken der 13 mennesker omkom. Produsenten Airbus mener derimot at det bare er én sannsynlig mulighet.
Uansett pekes det mot en teknisk årsak.
AIRBUS
1. Ene festet til rotoren løsnet
Siden Airbus legger så stor vekt på denne muligheten, presenterer vi den først. Selve rotorhodet er festet til skroget med tre stag. Disse rundt en meter lange festene har all vekten på seg når helikopteret stiger loddrett. Et av festene er foran, de to andre på sidene bak.Selv om de ser spinkle ut, skal disse hule stagene tåle enorm vekt. Samtidig er de avhengig av hverandre: Mens de fleste systemene også har en backup på et avansert helikopter som Super Pumaen, vil de tre stagene ikke tåle at ett av de andre faller ut.
Produsenten svarer selv dette:
«I Airbus Helicopters analyse er syv mulige initielle hendelser funnet for å forklare rotorens løsriving på LN-OJF. Av de syv scenarioene, er bare én – feil ved festeanordningen til et stag – regnet som sannsynlig av Airbus Helicopters, basert på informasjon til nå.»
De to bakre stagene var fortsatt festet i rotorhodet da det ble funnet av BT på en holme:
Havarikommisjonen
Hengslingen er deretter festet til en forsterket del av skroget med fire bolter. Disse boltene skal festes med et visst trykk – ikke for sterkt og ikke for svakt.
2. Girfeil
Fra motorene i en Super Puma blir det levert 23.000 omdreininger i minuttet.Siden rotoren ikke skal gå like fort rundt, går omdreiningene gjennom en rekke tannhjul for å gire om, slik denne illustrasjonen viser.
Airbus
Inni den såkalte episykliske modulen (den gule delen på bildet over) er det to lag med tannhjul. På hvert av lagene er det et yttergir som holder flere små på plass.
Et av bildene til Havarikommisjonen viser tre slike smågir. De kalles planetgir, og det finnes totalt 16 av dem.
Havarikommisjonen
Spørsmålet er om dette kan være en utløsende årsak til styrten – eller bare en følge av at noe annet gikk feil.
Rotoren løsnet raskt, noe som tyder på en fullstendig stopp. Du kan sammenligne det med å putte et metallrør inni et sykkelhjul: I fart fører fysiske krefter til at syklisten blir kastet fremover.
Hva førte i så fall til bråstoppen?
Tannhjulet med brudd kan ha vært utslitt og gitt etter. Samtidig er dette deler som skal bli byttet ut jevnlig.
En annen mulighet er at metallisk spon kan ha blitt slipt av i kulelageret, og ført til bråstopp i et tannhjul. Men slike spon skal bli fanget opp av en magnet. De er vanligvis heller ikke store nok til å føre til en bråstopp, men kan ligge og presse i timer.
Siden rotoren forsvant momentant, kan det tyde på at det ikke var en feil som utviklet seg over lang tid.
Tannhjulene er nå i Frankrike for en undersøkelse av metallet. Forhåpentlig vil det kunne gi svar på hvordan bruddet oppsto.
I 2009 døde 16 personer i en tilsvarende ulykke der rotoren forsvant. Feilen stammet da fra tretthetsbrudd i et av planetgirene. Den gang forble rotoren på i 20 sekunder etter at varsellampene sa at noe var alvorlig galt, ifølge den britiske havarikommisjonen.
Over Turøy ble ingen forvarsel gitt.
3. Kjeglen
«Konisk hus» er en dårlig oversettelse. Men denne kjeglen – conical housing eller flared housing på engelsk – er overgangen mellom girene og selve rotorhodet.Inni er det blant annet drivaksling, kulelager som holder akslingen på plass og en magnetisk detektor som skal fange opp løsnet metallspon.
Som i den episykliske modulen, kan også her metallspon ha løsnet fra kulelager eller tannhjul, ikke blitt fanget opp, og deretter kilt seg fast.
Airbus/Havarikommisjonen
Havarikommisjonen har så langt kommet med to foreløpige rapporter, og vil trolig oppdatere flere ganger i en så høyprofilert sak.
Vanligvis bruker de et års tid på en fullstendig rapport – og lenger i vanskelige tilfeller.
Den gode nyheten: De finner vanligvis ut hva som til syvende og sist utløste ulykken.
Oppdatering: 31. mai la Airbus ut en ny pressemelding om årsakene, der de tidligere mente at det bare var én mulig grunn.
Der skriver de:
«Airbus Helicopter føler behov for å klargjøre sin posisjon for å unngå misforståelser. Airbus Helicopters utelukker ikke noen av scenariene beskrevet av Havarikommisjonen».
Og videre:
«Selv om det har vært store fremskritt i å analysere stag-festene, er det behov for å gjøre mer rundt scenariene med den episykliske modulen og det koniske huset».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.