«Gardinkonflikten» i SAS er ikke over
Flere danske kabinansatte har nå etablert en ny fagforening for å bli enige med SAS - og redde egne jobber.
Som følge av den såkalte «gardinkonflikten» mellom SAS og de danske kabinansattes fagforening Cabin Attendants Union (CAU), er det nå rundt 200 for mange danske kabinansatte.
Det skjer etter at SAS har gitt opp å få til en avtale med CAU.
Men nå begynner danskene å frykte for jobbene sine. I protest mot CAUs manglende evne til å inngå en avtale med SAS, har nå en rekke danske kabinansatte stiftet sin egen personalforening, Skandinavisk Kabineforening, skriver Check-in.dk.
- Vi ønsker å ta ansvar for arbeidsplassen vår og sikre at vi alle kan bevare jobbene våre i København. At medarbeidere vil risikere at kolleger mister jobben på grunn av dette, er uakseptabelt for oss, sier formannen i den nye kabinforeningen, Søren Johansen, ifølge det danske nettstedet.
Han peker på at flybransjen er under press og at konkurransen er hard, og at det blir feil å påføre arbeidsgiveren unødige omkostninger og gjøre produksjonen dyrere.
Hvor mange kabinansatte som har «hoppet over» til den nye foreningen, er ukjent, men det skal dreie seg om en «stor gruppe».
- Vi ønsker å være en medspiller og ikke en motspiller, sier Søren Johansen.
Stridens kjerne er at det på fem langdistansefly kun er en gardin som skiller kabinpersonalets hvileområde og passasjerene.
De svenske og norske kabinansatte har akseptert dette. Derfor har disse fem flyene siden årsskiftet blitt bemannet kun av svenske og danske kabinansatte.
Det skjer etter at SAS har gitt opp å få til en avtale med CAU.
Relaterte saker
Vis flere
- Vi ønsker å ta ansvar for arbeidsplassen vår og sikre at vi alle kan bevare jobbene våre i København. At medarbeidere vil risikere at kolleger mister jobben på grunn av dette, er uakseptabelt for oss, sier formannen i den nye kabinforeningen, Søren Johansen, ifølge det danske nettstedet.
Han peker på at flybransjen er under press og at konkurransen er hard, og at det blir feil å påføre arbeidsgiveren unødige omkostninger og gjøre produksjonen dyrere.
Hvor mange kabinansatte som har «hoppet over» til den nye foreningen, er ukjent, men det skal dreie seg om en «stor gruppe».
- Vil være en medspiller og ikke en motspiller
Nå vil foreningen ta kontakt med SAS for å finne en løsning som innebærer at danskene kan fly alle langruter fra København. Dermed unngår de de oppsigelsene som ifølge SAS vil bli konsekvensen dersom de ikke kommer til enighet med de ansatte.- Vi ønsker å være en medspiller og ikke en motspiller, sier Søren Johansen.
Stridens kjerne er at det på fem langdistansefly kun er en gardin som skiller kabinpersonalets hvileområde og passasjerene.
De svenske og norske kabinansatte har akseptert dette. Derfor har disse fem flyene siden årsskiftet blitt bemannet kun av svenske og danske kabinansatte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.