torsdag 16. februar 2017

Kjosern: Kurvene peker oppover - DN

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har stor tro på fremtiden for Norwegian. Foto: Mikaela Berg
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har stor tro på fremtiden for Norwegian. Foto: Mikaela Berg

– Nå begynner vi virkelig oppbyggingen av langdistanse

– De neste 18 månedene kommer vi opp på en skala hvor vi virkelig kan konkurrere, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Kilde: Proff.no
– Nå begynner vi virkelig oppbyggingen av langdistanse, sa han under torsdagens kvartalspresentasjon.

Øker kapasiteten kraftig

I løpet av året får lavprisflyselskapet 32 nye fly inn i flåten. Mens Norwegian hadde 12 Dreamlinere i 2016, øker antallet til 32 fly i 2018. Dermed utvide setekapasiteten fra 2016 til 2018 fra cirka 3700 til cirka 10.500 seter.
Mens Norwegian har 144 fly i dag, vil dette øke til 163 fly i 2018. I løpet av 2017 får selskapet 32 nye fly inn i flåten.
– Det neste halvannet året vil vi få en kraftig vekst. Da kommer vi opp på en skala hvor vi virkelig kan konkurrere, sier Bjørn Kjos.
Han legger ikke skjul på at Norwegian nå forbereder seg på global ekspansjon.
– Vi skal fortsette å bygge «loadfaktor» og fortsette passasjerveksten. Vi må tenke langt fremover, og vi må tenke globalt – for det er ute i verden som det er mengder av folk som flyr, sier Kjos.

Avtalen som mangler

Men så lenge Norwegian ikke har tillatelse til å fly over russisk luftrom, må Asia vente.
– Vi har knapt touchet borti Asia, men når det skjer ... Å fly over Russland korter ned reisetiden med tre til fem timer, så da kan man virkelig ta de store massene. Der er det et svært, voksende marked som vi håper å ta en del av på sikt, sier Kjos.
Norwegian-sjefen mener det bare står en luftfartsavtale med Russland i veien før Norwegian kan gjøre Oslo til et av verdens største knutepunkter på langdistanse.
– Vi kunne skaffet haugevis med trafikk fra hele verden. Oslo kunne ha blitt et av de største knutepunktene i Europa, sa Kjos til DN tidligere denne måneden.

Frykter ikke pilotmangel

Han har også stor tro på Sør-Amerika i årene fremover.
– Sør-Amerika er kjempespennende! Vi er i ferd med å se på Sør-Amerika nå, det vil bli kjempestort på langdistanse. Der er det nok å ta av, sier han.
Pilotmangel er han ikke bekymret for:
– Det overrasket meg litt faktisk, for jeg trodde det skulle bli et problem. Men det viser seg at alle piloter vil fly Dreamliner, så vi ser en god tilgang på piloter på langdistanse.
Bjørn Kjos har store ambisjoner også for 2017.
– I løpet av året vil 32 nye fly bli satt i trafikk, hvorav ni 787–9 Dreamlinere. Vi skal lansere mer enn 50 nye ruter og rekruttere over 2.000 nye kolleger over hele verden, sier han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.