Norge
hemmeligholder kritikk av F-35, mens USA offentliggjør
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen forsvarer
hemmeligholdet av en rapport fra Ruiksrevisjonen om støttefunksjoner for F-35.
Her foran et av de nye kampflyene på Rygge tidligere i år. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Defekte
deler og manglende kapasitet på verksteder gjør at F-35 står på bakken 30
prosent av tiden, viser en offentlig rapport fra USA. Denne uken behandler
Stortinget saken i hemmelighet.
9. des. 2019 07:07 – Oppdatert
9. des. 2019 07:43
I 30 prosent av tiden er det ikke mulig å
bruke de ekstremt dyre kampflyene F-35. Det viser en ny rapport fra
myndighetene USA.
En
hovedgrunn er at de 435 flyene som hittil er satt i operativ bruk, mangler
reservedeler. Delene går for raskt i stykker og i tillegg er
verkstedskapasiteten begrenset. Dessuten er det alvorlige svakheter knyttet til
logistikksystemene som skal sikre kampflyenes operasjonelle evne.
Det er
USAs svar på Riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO), som offentliggjorde de kritiske feilene
i et dokument datert 13. november i år.
– Mye av
dette kan også gjelde de norske flyene, tror Rødts stortingsrepresentant,
Bjørnar Moxnes.
Han
påpeker den alvorlige kritikken som kommer fra GAO.
– Flydeler
går i stykker og fly blir stående på bakken. De skyhøye driftskostnadene må
nesten halveres for at kampflyprogrammet skal kunne gjennomføres som planlagt,
sier han.
Forsvarer hemmelighold
I mai i år
la også den norske Riksrevisjonen frem en egen rapport som berører deler av
samme problemkompleks – vedlikehold, logistikk og forsyningsfunksjonene, men
også Forsvarsdepartementets styring av prosessen.
Den
rapporten ble hemmeligstemplet av Forsvarsdepartementet (FD), noe
forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) fortsett mener er fornuftig:
– Ut fra
en helhetsvurdering mener vi at dokumentet må være gradert «begrenset».
Setninger og avsnitt kan hver for seg være ugradert, men sammenstillingen og
vurderingene i sin helhet tilsier at dokumentet er gradert, skriver han i en
epost til ABC Nyheter.
Bakke-Jensen
viser også til at forsvarssjefen vurderer dette som informasjon som er av en
gradert karakter som ikke bør sammenstilles og offentliggjøres i en offisiell
rapport.
–
Forsvarsdepartementet eier dokumentasjonen og setter derfor graderingen, og det
har vært full enighet med Riksrevisjonen om behovet for gradering av dette
dokumentet, skriver han i eposten uten å kommentere den offentlige rapporten
fra USA.
Vil ikke kommentere USA-rapporten
Riksrevisor
Per-Kristian Foss omtalte også den norske hemmeligstemplede
rapporten i mai. Deres rapport undersøkte kampflyvåpenets operative
evne, og man vurderte om infrastruktur og støttefunksjoner hadde tilstrekkelig
kapasitet til å sikre et operativt kampflyvåpen i overgangsfasen mellom F-16 og
F-35.
Foss
opplyste samtidig at Riksrevisjonen hadde bedt om mulighet til å lage en
ugradert og offentlig versjon om det som er Norges dyreste forsvarsinvestering,
men fått nei.
Etter at man i USA har offentliggjort sine
kritiske vurderinger, sier Foss til ABC Nyheter:– Jeg kan ikke uttale meg om innholdet i en gradert rapport og kan derfor
heller ikke kommentere funnene fra USA.
– På bakgrunn
av Forsvarsdepartementets vurdering er vår rapport gradert og unntatt
offentlighet. I spørsmål om sikkerhetsgradert informasjon, er det vanlig
praksis at vi følger informasjonseiers vurderinger, sier riksrevisor
Per-Kristian Foss.
–
Undersøkelsen er nå til behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Hvordan saken skal behandles videre er det opp til Stortinget selv å bestemme,
sier Foss.
– Regjeringen skjuler feil
Rapporten
som ble overlevert til Stortinget ble behandlet av Kontroll- og konstitusjonskomiteen
i en lukket høring 14.
oktober. Saken skal nå opp bak lukkede dører i Stortinget.
Den
skjulte behandlingen møter kritikk fra Moxnes:
– Denne
regjeringa har en lang historie med å misbruke adgangen hemmelighold i
forsvars- og sikkerhetspolitiske saker. Ikke for å verne Norges sikkerhet, men
for å skjule egne feil og unngå kritikk. Rødt vil ha fakta på bordet i denne
saken, sier han, og fortsetter:
– Til og
med i USA, der Trump jobber på spreng for å presse andre land til å kjøpe F-35,
har den amerikanske Riksrevisjonens kritikk av F-35 blitt offentliggjort.
– F-35 er en av Norges-historiens dyreste offentlige innkjøp noensinne og vil
gå på bekostning av resten av Forsvaret i flere tiår framover. Hvis
Riksrevisjonen avdekker noe nytt om flyets operative evner så har det norske
folk som betaler regninga, krav på å få vite det, sier partilederen.
Forsvarsministeren
avviser dette kontant:
– Til
kritikken fra Moxnes er det bare én ting å si. Den er feil, tilbakevist en
rekke ganger og dermed ikke nødvendig å kommentere videre, sier han.
Flere feil avdekket i USA
Også
tidligere har GAO i USA kommet med rapporter som har avdekket kritikkverdige
forhold ved den ekstremt kostbare flyanskaffelsen. Etter planen skal det
produseres mer enn 3300 F-35. Åtte land, deriblant Norge, regnes som
internasjonale partnere, og fire andre land har også kjøpt inn en variant av
kampflyet.
GAO regner
med at bare vedlikeholdskostnadene i flyenes levetid vil beløpe seg til
astronomiske 1 billion US dollar, altså 9 billioner norske kroner (nesten syv
hele norske statsbudsjett).
I april
kom institusjonen med to rapporter. Den ene slo riktig nok fast at
kampflyprogrammet hittil hadde overvunnet flere vanskeligheter på veien, men at
en bare oppfylte halvparten av de åtte indikatorene som avdekket hvor lang tid flyene brukte på vedlikehold
kontra operasjoner.
Den andre
rapporten konkluderte med at flyene ikke klarte å gjennomføre så
mange oppdrag som ønsket. Minimumskravet for at kampflyet
skulle regnes som trygt og helt kapabelt for oppdrag, er at det er kan operere
i 60 prosent av tiden. I perioden som ble gransket var det reelle tallet bare
27 prosent.
Og hvis man senket kravet til at flyene bare
skulle klare å gjennomføre minimum ett enkelt oppdrag, var dette oppnådd i 52
prosent av tiden. Målet var minimum 75 prosent. Hovedgrunnen var manglende
reservedeler og begrenset verkstedskapasitet, men også mangler ved det
internasjonale samarbeidet for distribusjon av reservedeler. For å illustrere
det siste poenget ble blant annet Norge nevnt som eksempel (rapportens side
32).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.