Oljekrisen som begynte i 2014, førte til lavere aktivitet på norsk sokkel. Dermed ble det også redusert behov for transport til installasjonene ute i havet. Helikopterselskapene ble hardt rammet.
Sola-selskapet Bristow har hatt røde tall på bunnlinjen fem av de siste seks årene. Bare i 2017 ble det positivt resultat. Det samlede underskuddet har vært på om lag 470 millioner kroner for selskapet, som i dag har om lag 60 prosent av markedet på norsk sokkel.
I fjor ble det et underskudd før skatt på 89,6 millioner kroner. Det var en forverring fra minus 48,9 millioner året før, til tross for at omsetningen økte fra 2,1 til 2,26 milliarder kroner.
– Vi kjenner fortsatt på etterdønningene av oljeprisfallet for noen år siden, men ser tegn til bedring. Det tar tid å snu utviklingen for selskapet etter tøffe år, skriver Bristow-sjef Heidi W. Heimark i en e-post til Sysla.

Ingen snarlig bedring

Selskapet har såkalt avvikende regnskapsår, og tallene gjelder derfor perioden fra 1. april 2018 til 31. mars 2019.
Heimark peker på at de finansielle resultatene fortsatt preges av lavere etterspørsel og overkapasitet, altså at selskapet har flere helikoptre enn det trenger for å dekke etterspørselen.
– Misforholdet mellom inntekter og kostnader er en bransjeutfordring. Marginene i industrien har lenge vært små, både i Norge og internasjonalt. Vi har en høy kostnadsbase, og det er noe vi må vurdere opp mot kontrakter som kommer ut på anbud, forklarer hun.
Norgessjefen legger ikke skjul på at situasjonen ikke kan forbli slik altfor lenge, men erkjenner at det trolig vil være vanskelig en stund til.
– Dagens situasjon er ikke bærekraftig på sikt. Vi har langsiktige kontrakter med reforhandlede rater, så jeg kan ikke love knalltall i 2020 heller. Men etter hvert vil og må vi se resultater av kostnadsreduksjonene, mener Heimark.

Konkursbeskyttelse

– Har kundene forståelse for at inntjeningen deres må bli bedre?
– Det varierer litt, men prispresset er lavere enn for noen år siden. Vi må jobbe sammen for å få nivået opp, men til syvende og sist er jo ansvaret vårt, sier Heimark.
Bristow Norway er del av det amerikanske Bristow-konsernet med hovedkontor i Houston. De økonomiske problemene har vært enda større for morselskapet enn her til lands. I mai søkte Bristow Group såkalt konkursbeskyttelse (Chapter 11) i USA.
Siden da er det gjennomført en betydelig restrukturering av virksomheten, der gjeld og kostnader er redusert. I tillegg er selskapet tilført 535 millioner dollar, om lag 4,9 milliarder kroner med dagens kurs, i frisk egenkapital.
Perioden med konkursbesyttelse ble avsluttet i november.
– Det er naturligvis veldig bra at konsernet vi tilhører, er ute av en krevende konkursbeskyttelse, men samtidig har vi i Norge vært skjermet. For vår virksomhet har det vært “business as usual”, forklarer Heimark.

Må kutte mer

Bristow Group har nylig overført 107 millioner kroner i ny egenkapital til det norske datterselskapet.
– Det var nødvendig for å sikre langsiktighet og konkurranseevne. Samtidig er det viktig at kapitaltilførselen ikke blir en sovepute. Vi må forbedre de økonomiske resultatene og sørge for at driften kommer i balanse igjen. Vi er ikke i mål enda, mener Heimark.
– Hva gjør dere konkret for å bedre lønnsomheten?
– Vi fortsetter å redusere kostnadene knyttet til personell og materiell. Det handler blant annet om leasingavtaler for helikoptre og måtehold i lønnsoppgjør, sier Heimark, som avviser at det blir nedbemanninger.